کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

🔴همه چیز درباره جنجال خرید«اس۴۰۰»ترکیه؛ چرا امریکا مخالف خرید«اس۴۰۰» است؟ «اس۴۰۰» بهتر است یا پاتریوت؟مقایسه پاتریوت امریکا با«اس۴۰۰»

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 14 دقيقه


🔴همه چیز درباره جنجال خرید «اس۴۰۰» توسط ترکیه؛ چرا امریکا مخالف خرید «اس۴۰۰» است؟ مقایسه سامانه پاتریوت امریکا با «اس۴۰۰» روسیه؛ «اس۴۰۰»بهتر است یا پاتریوت؟

>>علت دعوای موشکی اردوغان و ترامپ چیست؟ >>چرا خرید «اس۴۰۰» روسی برای ترکیه مهم است؟

>>آیا سامانه موشکی پاتریوت میتواند جایگزین «اس۴۰۰» روسی باشد؟
>>مقایسه سامانه موشکی پاتریوت امریکا با سامانه موشکی «اس۴۰۰» روسیه
>>ترکیه امکان تولید مشترک سیستم موشکی اس۵۰۰ را هم با روسیه در برنامه اش دارد

 

وب سایت بورس نگار - چندی پیش ترکیه پیشنهاد آمریکا درباره جایگزینی سامانه موشکی پاتریوت با «اس۴۰۰» را رد کرد تا گمانه زنی ها از جدی بودن موضع ترکیه برای خرید «اس۴۰۰» روسی بیشتر شود اما چرا امریکا مخالف خرید «اس۴۰۰» روسی توسط اردوغان است؟ آیا سامانه موشکی پاتریوت میتواند جایگزین «اس۴۰۰» روسی برای ترکیه باشد؟ در ادامه به بررسی علت دعوای موشکی اردوغان و ترامپ بر سر اس۴۰۰ روسی پرداخته شده...

 

ادامه منازعه موشکی از نوع اس۴۰۰ اردوغان و ترامپ
از پیشخوان رسانه ها - مقام‌های آمریکایی اعلام کردند واشنگتن آموزش خلبانان ترک در پایگاه هوایی «لوک» در ایالت آریزونای آمریکا را در واکنش به اصرار دولت اردوغان به خرید سیستم‌های ضد موشکی اس-۴۰۰ از روسیه به حال تعلیق درآورده است. همچنین مایک اندروز، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت اگر ترکیه سیاست خود را تغییر ندهد، در مرحله بعد همکاری این کشور در پروژه ساخت جنگنده‌های اف-۳۵ نیز متوقف خواهد شد. یک مقام ارشد دفاعی ترکیه نیز در واکنش به این اقدام گفت: «آمریکا تاکنون به پیشنهاد آنکارا برای تشکیل یک گروه کاری مشترک پاسخی نداده است.»

 


 آمریکا با توقف آموزش خلبانان ترکیه تهدید خود را عملی کرد
دولت آمریکا، آنکارا را تهدید کرده که در صورت خرید سیستم‌های ضدموشکی اس۴۰۰ از روسیه، طرح فروش جنگنده‌های اف۳۵ به ترکیه را متوقف خواهد کرد. الجزیره در گزارش سه‌شنبه ۲۱ خرداد نوشت که مقام‌های آمریکایی روز دوشنبه ۲۰ خرداد اعلام کردند که واشنگتن همچنین آموزش خلبانان ترک در پایگاه هوایی «لوک» در ایالت آریزونای آمریکا را به حال تعلیق در آورده است.

 

+بیشتربخوانید:>> تفاوت «اس300» با «اس«400» چيست؟ همه چيز درباره موشك «اس«400»
++بیشتربخوانید:>> کدام کشورها سامانه اس 400 دارند؟
++بیشتربخوانید: >>همه چیز درباره موشکهای «دانگ‌فنگ»عربستان؛ قدرت موشکی عربستان چقدر است؟


«اس۴۰۰» روسی خطری برای امنیت جنگنده‌های اف۳۵ اسرائیل
در واکنش به این اقدام آمریکا، یک مقام ارشد دفاعی ترکیه روز دوشنبه ۲۰ خرداد گفت، آمریکا تاکنون به پیشنهاد آنکارا برای تشکیل یک گروه کاری مشترک جهت حل مناقشه بر سر خرید سامانه دفاع موشکی اس۴۰۰ ساخت روسیه پاسخی نداده است. اختلاف آمریکا و ترکیه بر سر خرید سامانه موشکی اس۴۰۰ از روسیه در ماه‌های اخیر تشدید شده است. واشنگتن می‌گوید، خرید این سامانه روسی امنیت جنگنده‌های اف۳۵ را به خطر می‌اندازد.


ترکیه آماده مذاکره درخصوص نگرانی‌های واشنگتن
رویترز نیز در گزارشی نوشت، اسماعیل دمیر، مدیر صنایع دفاعی ترکیه روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت، آنکارا آماده است تا درخصوص نگرانی‌های واشنگتن در این زمینه گفت‌وگو کند. اسماعیل دمیر گفته، اگر نگرانی بر سر مسائل فنی ناشی از استقرار موشک‌های اس۴۰۰ در ترکیه است، ما بارها گفته‌ایم آماده‌ایم در این زمینه مذاکره کنیم. مدیر صنایع دفاعی ترکیه اضافه کرده است: اما به‌رغم این موضوع، طرف دیگر (ایالات‌متحده) هیچ گامی در راستای تشکیل تیم فنی برای بحث در این زمینه برنداشته است.


در قبال لغو خرید سیستم‌های اس۴۰۰ روسی سیستم پاتریوت امریکایی بگیرید
به‌دنبال توقف آموزش خلبانان ترک در پایگاه نیروی هوایی لوک در ایالت آریزونا، پاتریک شاناهان اعلام کرد که خلبانان ترک تا پایان ماه ژوئیه می‌توانند در پایگاه نیروی هوایی لوک باقی بمانند تا ترکیه تصمیم نهایی خود را اتخاذ کند. مایک اندروز، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز گفت که بدون تغییر در سیاست ترکیه، همکاری این کشور در پروژه ساخت این جنگنده نیز متوقف خواهد شد. گفته شده چهار خلبان ترکیه‌ای و ۴۷ پرسنل نظامی در پایگاه نیروی هوایی لوک در آریزونا مستقرند. دولت ترکیه به خرید ۱۰۰ فروند جنگنده اف۳۵ اظهار تمایل کرده که با توجه به قیمت فعلی این جنگنده هزینه آن حدود ۹ میلیارد دلار است. آمریکا پیش‌تر به ترکیه وعده داده بود که در قبال لغو خرید سیستم‌های اس۴۰۰حاضر است سیستم پاتریوت را در اختیار ترکیه بگذارد. وقتی آمریکایی‌ها با پاسخ منفی ترکیه مواجه شدند، وارد فاز «اقدام» و «تهدید» شدند و بحث تعلیق آموزش خلبانان ترک و لغو خرید اف۳۵ به ترکیه را مطرح کردند. ترکیه نیز در واکنش اعلام کرد آمادگی هر گونه تحریمی از سوی آمریکا را دارد و حاضر است به‌جای اف۳۵ جنگنده‌های روسی «سو ۵۷» را خریداری کند.


جایی ذکر نشده که اگر کشوری اس۴۰۰ بخرد محروم می‌شود
توافق اس۴۰۰ میان روسیه و ترکیه در سال ۲۰۱۷ به امضا رسید. پس از آن تنش در روابط آنکارا- واشنگتن شروع شد. خلوصی آکار، رئیس ستاد کل ارتش ترکیه، می‌گوید: «در هیچ کجای توافق اف۳۵ ذکر نشده که اگر کشوری اس۴۰۰ بخرد محروم می‌شود. ترکیه ۲۵/۱ میلیارد دلار پول داده و بخشی از تجهیزات این جنگنده را نیز تولید کرده. ما بعنوان شریک چه کار دیگری می‌توانیم انجام دهیم؟» آنکارا ۲۵/ ۱ میلیارد دلار برای تولید قطعاتی از بدنه، عراده فرود و نمایشگر کابین خلبان برای جت سرمایه‌گذاری کرده. به نوشته الجزیره، قرارداد منعقد شده میان ترکیه و روسیه برای خرید سامانه‌ اس۴۰۰ حدود ۵/۲ میلیارد دلار برآورد شده. با این حال، رئیس پنتاگون هم به همتای ترکیه‌ای خود هشدار داد: «خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس۴۰۰ به توانایی ترکیه برای تقویت و حفظ همکاری با آمریکا و ناتو خدشه وارد خواهد کرد و منجر به وابستگی بیش از حد اقتصادی و استراتژیک ترکیه به روسیه می‌شود.» در دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی مسکو و آنکارا توافقی را برای فروش سامانه‌های دفاع موشکی اس۴۰۰ به ترکیه امضا کردند. انتظار می‌رود نخستین محموله از این سامانه‌های دفاع موشکی در ماه ژوئن به دست آنکارا برسد.


پیغام واشنگتن به ترکیه: نمی‌توانید هم اس‌۴۰۰ و هم اف۳۵ را داشته باشید
گزارش الجزیره حاکی از این است که واشنگتن به ترکیه اطلاع داده که این کشور نمی‌تواند هم اس‌۴۰۰ و هم اف۳۵ را داشته باشد. الجزیره همچنین می‌نویسد بن‌بست فعلی اگر رفع نشود می‌تواند موجب تحریم ترکیه از سوی آمریکا شود؛ تحریمی که موجب ضربه دیگری به اقتصاد لطمه دیده ترکیه خواهد شد و پرسش‌هایی در مورد نقش این کشور در ناتو مطرح خواهد کرد. به‌رغم تعلیق آموزش نیروهای ترک در پایگاه هوایی لوک، اما یک مقام آمریکایی به شرط فاش نشدن نام اعلام کرد که آموزش برخی از نیروهای فنی- مهندسی ترکیه در پایگاه هوایی Eglin در فلوریدا هنوز ادامه دارد. سردی در روابط آنکارا- واشنگتن البته فراتر از اف۳۵ و اس‌۴۰۰ می‌رود. بحران در روابط این دو کشور طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله استراتژی آمریکا در سوریه، تحریم‌های ایران و بازداشت پرسنل کنسولگری آمریکا در ترکیه را شامل می‌شود.


ترکیه خرید اس‌۴۰۰ را متوقف نخواهد کرد
الجزیره می‌نویسد ترکیه وعده داده صرف‌نظر از تهدیدها و تحریم‌های آمریکا، خرید اس‌۴۰۰ را متوقف نخواهد کرد. رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که خرید سامانه موشکی اس۴۰۰ روسی تمام شده و دیگر عقب‌نشینی از این معامله غیرممکن است.


ترکیه امکان تولید مشترک سیستم موشکی اس۵۰۰ را هم با روسیه در برنامه اش دارد
رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد که کشورش با روسیه بر سر تولید مشترک سیستم اس۴۰۰ به توافق رسیده. او گفت امکان دارد که ترکیه تولید مشترک سیستم موشکی اس۵۰۰ را نیز با روسیه آغاز کند. ترکیه به‌دلیل استراتژی نظامی خود که به عملیات دفاع بیشتر از حمله نیاز دارد و به‌ویژه با توجه به نقشی که موشک‌ها در فرآیند حمله یا دفاع دارند، احتمالا جنگنده‌های اف۳۵ آمریکا را کنار گذاشته و سامانه دفاع موشکی اس۴۰۰ روسیه را می‌خرد.


ترس ترکیه از رکب خوردن از امریکا علت اصلی خرید S400 روسی
 آنکارا ناوگان هوایی عظیمی از جنگنده‌های اف۱۶ آمریکا را در اختیار دارد که بیش از ۲۴۰ فروند است و حدودا با هواپیماهای اسرائیل از این نوع برابری می‌کند. استراتژیست‌های نظامی ترکیه معتقدند که این کشور اگر سیستم موشکی پیشرفته برای دفاع در اختیار داشته باشد، حریم هوایی کشورش چه در برابر جنگنده‌های پیشرفته‌ای مانند اف۳۵ اسرائیل و چه در برابر موشک‌ها ایمن می‌ماند.
عدم موافقت امریکا برای فروش پاتریوت عامل کارشناسان بر این باورند که آمریکا در ابتدا فروش سامانه موشکی پاتریوت به ترکیه را رد کرده بود و این مساله آنکارا را مجبور می‌کرد در دفاع به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و تمایلات آمریکا متکی باشد. به همین دلیل فرماندهی نظامی آنکارا برای خرید اس۴۰۰ پیشرفته به روسیه روی آورد و رئیس‌جمهور ترکیه هم از این تصمیم فرماندهی حمایت کرد، زیرا او نیز می‌خواست از سیاست نظامی «پدرانه» غرب که به حاکمیت ارضی ترکیه لطمه می‌زند، رهایی یابد. اگرچه به تازگی مقام‌های آمریکایی پیشنهاد فروش پاتریوت را به ترکیه داده‌اند تا از این کشور دلجویی و از وقوع اتفاقات ناخواسته در روابط جلوگیری کنند اما فرماندهان نظامی ترکیه بر این باورند که اس۴۰۰ امتیازاتی فراتر از پاتریوت دارد و قیمتش هم ۶۰ درصد پایین‌تر است.


شروط ترکیه برای امریکا
خبرگزاری آلمان نیز در گزارشی نوشت وزیر خارجه ترکیه در ارتباط با خرید پاتریوت از آمریکا شرط‌هایی گذاشته. مهم‌ترین شرطی که ترکیه برای آمریکایی‌ها تعیین کرده این است که پیمان خرید پاتریوت را باید کنگره آمریکا تصویب کند تا خرید این سامانه برای ترکیه تضمین شود. شرط دیگر ترکیه بهای پاتریوت است که در قیاس با بهای اس۴۰۰ روسی برای ترکیه گران تمام می‌شود. به نوشته روزنامه «ینی‌شفق» ترکیه سیستم دفاع موشکی اس۴۰۰ روسیه برای ترکیه سه برابر ارزان‌تر از پاتریوت است. شرط دیگر ترکیه انتقال سریع‌تر فناوری نظامی پاتریوت به این کشور است. آنکارا دیروز سه‌شنبه اعلام کرد که قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا که خرید اس‌۴۰۰ را ممنوع کرده بود در کنار تحریم‌ها «امری غیرقابل پذیرش و تهدیدآمیز» است. این قطعنامه در ماه مه ‌در این مجلس مورد توافق و تصویب قرار گرفته بود.
فرآیند تحویل اس‌۴۰۰ به ترکیه به‌زودی آغاز خواهد شد

 

اس 400 روسی ، کابوس ناتو
به گزارش اسپوتنیک، این نشریه خاطرنشان می سازد پس از آغاز عملیات ترکیه علیه اعضای حزب کارگران کردستان (پ ک ک)، سازمان مورد حمایت آمریکا در خاک سوریه ، با توجه به حضور اس400 ارتش ایالات متحده نخواهد توانست به پپشتیبانی هوایی از این شبه نظامیان بپردازد.
علاوه بر این اسرائیل، متحد نزدیک واشنگتن در منطقه از اس 400 هراس دارد. اسرائیل دارای طرح های دور و درازی در رابطه با آبهای ساحلی ترکیه در دریای مدیترانه است که دارای منابع طبیعی غنی هستند و آمریکا نیز امیدووار است از این معادن سود ببرد اما حضور اس 400 در ترکیه این طرح ها را تخریب می کند.
نشریه ترک زمان آغاز اختلاف نظر های امریکا و ترکیه را سال 1991 می داند که عملیات جنگی آمریکا علیه عراق شروع شد و ترکیه که دارای روابط تجاری و نفتی با بغداد بود، در رابطه با آن متحمل ضررهای زیادی شد اما ایالات متحده آنها را جبران نکرد. در ان زمان آنکارا با استفاده از خاک ترکیه برای حمله آمریکا به عراق مخالفت کرد که باعث سردی روابط دو کشور شد.
روزنامه "ترکیه" در پایان تاکید می کند که ترکیه برای دفاع از منافع خود باید از حالت تحت الحمایه آمریکا و غرب خارج شود و دریافت اس 400 از روسیه در خدمت این هدف قرار دارد و با استفاده از آن انکارا خواهد توانست امنیت خود را تامین کند.
سامانه دفاع موشکی متحرک زمین به هوا اس 400 "تریومف" برای نابودی انواع اهداف هوایی دشمن همچون هواپیماهای پارازیت انداز، هواپیماهای رادار محور و کنترل هوایی، هواپیماهای شناسایی و جاسوسی، هواپیماهای استراتژیکی و جنگنده های شکاری، موشک های بالستیک تاکتیکی و تاکتیکی-عملیاتی، موشک های بالستیک میان برد، اهداف هوایی مافوق صوت و دیگر اهداف هوایی پیشرفته ساخته شده است.


الجزیره در پایان گزارش خود به نقل از سرگئی شمزوف، رئیس شرکت دولتی «روس تک»، می‌نویسد: «پول داده شده از سوی ترکیه هزینه شده و تکنولوژی مورد نیاز هم تولید شده. ما آموزش تمام پرسنل نظامی ترکیه را تکمیل کرده‌ایم و فرآیند تحویل اس‌۴۰۰ به‌زودی آغاز خواهد شد.»

 


مقایسه سامانه دفاع هوایی اس 400 روسیه و سامانه دفاع هوایی پاتریوت امریکا
روزنامه روسیاسکایا گازتا در مقاله‌ای به مقایسه سامانه دفاعی اس 400 روسیه با موشک‌های پاترویت آمریکا پرداخت و نوشت:  دفاع ضد هوایی تاکتیکی ارتش آمریکا و متحدانش بر سامانه زمین به هوای پاتریوت مبتنی است اما در مورد روسیه، این موشک‌های اس400 هستند که از آسمان منطقه مسکو، شرق دور، منطقه بالتیک و جنوب روسیه حفاظت می کنند.


مقایسه این دو سامانه به سود آمریکا نبود
این سامانه‌ها دو مأموریت مشابه دارند: نخست حفاظت از تأسیسات راهبردی نظیر رادارهای دفاعی ضد هوایی، پایگاه‌های موشکی، ستادهای مشترک و مناطق صنعتی در برابر حملات هوایی و دوم رهیگیری و انهدام کلاهک‌‌های موشکی.


هر دو این سامانه‌ها به یک رادار مجهز هستند که به آنتن ساکن آنها امکان می دهد تعداد لازم امواج رادیویی متحرک را تولید کند. به علاوه، این مجموعه شامل یک ایستگاه کنترل و قابلیت‌های پرتاب موشک‌های زمین به هواست از سوی دیگر این سامانه‌ها متحرک هستند و می توانند به صورت مستقل یا با دریافت اطلاعات خارجی از مراکز کنترل دفاع ضد هوایی و ضد موشکی، ماهواره‌ها و هواپیماهای نظارتی عمل کنند.


هر مجموعه اس400 می تواند طبق دستور شلیک کند یا خود یک شبکه دفاعی زمین به هوا از انواع مختلف اس400، اس300، پانتسیر-S1، تورM1 را کنترل کند یا کنترل دهها سامانه پرتاب را که شامل صدها موشک هستند در اختیار بگیرد.


سامانه دفاع هوایی اس 400
روسیاسکایا گازتا در مورد نقایص سامانه دفاع هوایی آمریکایی پاتریوت مینویسد: روی پاتریوت یک رادار شناسایی با زاویه اسکن 90 درجه در جهت یک حمله بالیستیکی احتمالی نصب می شود، این رادار چند منظوره اهداف را شناسایی می کند و تشخیص می دهد همچنین مختصات آنها را محاسبه می کند.به تدریج که اهداف خطرناک به خط رهگیری نزدیک می شوند، این سامانه به طرف هدف می چرخد و موشک شلیک می کند.


سامانه دفاع هوایی پاتریوت
موشک MAM104  که 90 کیلوگرم وزن دارد، پس از پرتاب توسط رادار هدایت می شود. بنا بر ویژگی‌های فنی رسمی، پاتریوت قادر است اهداف را که تا 2500 کیلومتر بر ساعت در فاصله 100 کیلومتری (25 کیلومتر برای اهداف بالیستیک) و تا 25 کیلومتر ارتفاع (11 کیلومتر برای اهداف بالیستیک) پرواز می کنند رهگیری کند. مدت زمان واکنش این سامانه 15 ثانیه است. پاتریوت می تواند همزمان هشت هدف را نشانه بگیرد و به فاصله سه ثانیه از هم موشک پرتاب کند. به رغم این ویژگی‌های عالی رهگیری، پاتریوت کارایی چندانی ندارد: در عراق، از 91 موشکی عراقی که شلیک شدند، 45 موشک توسط 158 موشک زمین به هوای آمریکایی نابود شدند  و در بیشتر موارد، بدنه موشک عراقی مورد اصابت قرار گرفت تا کلاهک آن. در نهایت، 28 سرباز در پایگاه آمریکایی ظهران (عربستان) کشته شدند.


سامانه دفاع هوایی پاتریوت
استفاده در شرایط واقعی همچنین دیگر نواقص این سامانه آمریکایی را آشکار کرد به ویژه حساسیت موتورهای مبدل آن به شن گرفتگی و حساس بودن رادارهایش در برابر اختلالات الکتریکی. همچنین اتفاق افتاده است که این موشک‌ها بدون مجوز پرتاب شدند.در نهایت، نقص اصلی پاتریوت برد و ارتفاع پایین رهگیری هدف است.


سامانه دفاع هوایی اس 400
روزنامه روسیاسکایا گازتا برتری سامانه S400 را «چتر» حفاظتی آن بر فراز منطقه تحت حمایتش میداند که با  400 کیلومتر شعاع و ارتفاع میتواند از انواع تهاجمات دفاع کند و سرعت هدف مورد اصابت سامانه S400 را 2800 متر بر ثانیه اعلام کرد.

//منبع دنیای اقتصاد؛ روسیاسکایا گازتا؛ اقتصادآنلاین// گردآوری وتنظیم وب سایت بورس نگار 23خرداد98

برچسب ها: ,,,,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان