کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

>> بورس پس از معاملات >>> افت 1026 واحدی شاخص بورس؛ پا قدم مدیرعامل سایپا برای سهامداران خوش یمن نبود// 22 خرداد 95

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 6 دقيقه


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>  
>> بورس پس از معاملات

>>> افت 1026 واحدی شاخص بورس؛ پا قدم مدیرعامل سایپا برای سهامداران خوش یمن نبود// 22 خرداد 95
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>  

 

وب سایت بورس نگار -  با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 95.03.22 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 909 واحد کاهش به رقم 52001 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1105 واحد کاهش عدد 165897 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 373 واحد کاهش به رقم 27266 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1967 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1424 میلیارد ریال رسید. اولین روز از معاملات هفته جاری آنچنان غیر قابل تصور بود که هیچکس فکر آن را هم نمی کرد بطوریکه افت 1026 واحدی شاخص کل آنهم در ماهی که پیشتر اقتصادیون نوید رنگ سبز آن را می دادند حکایت از ویرانی خانه از پای بست دارد.


امروز بازار سرمایه همان راهی را رفت که در سال های نچندان دور در زمان اعمال تحریم های جدید می رفت، هیجان فروش، صف های فروش میلیونی و روند نزولی دفعتی و بی دلیل همه از خصوصیات و واکنش های یک بازار سرمایه روانی است بازاری که جو روانی بیشترین تأثیر را بر روی آن دارد و معمولاً در این بازار ها اغلب سهامداران علت رفتارها و واکنش های آن لحظه را نمی دانند.


بازارهای هیجانی بهترین فرصت برای سهامداران تحلیلگر است چرا که معمولاً این افراد با اتکا به منطق و تحلیل در هیجانات مثبت می فروشند و در هیجانات منفی می خرند. امروز بازار سرمایه درگیر هیجانات منفی است و این اتفاق در شرایطی به وجود آمده که می توان گفت اهالی تالار شاهد یکی از ارزان ترین بورس طی سنوات گذشته می باشند.


واقعیت امروز بازار سرمایه همانی است که چندی پیش هم به آن اشاره شد. نیازی نیست که دولتمردان برای پیگیری علت روند نزولی و افت قیمت های قابل توجه به دنبال دلایل آنچنانی باشند فقط کافیست نگاهی به خود داشته باشند. بازار سرمایه با شرایط امروز که شاید یکی از بدترین شرایط خود در سال جاری را تجربه می کند، می تواند به آسانی یک تصمیم به روال عادی و صعودی باز گردد.


یک تصمیم از سوی دولت و تیم اقتصادی آن می تواند نه تنها بورس بلکه اقتصاد را متحول سازد فقط لازم است که نرخ سود سپرده از 18 به 15 و یا حتی 16 تغییر کند، فقط کافیست تا با نظر مستقیم وزیر اقتصاد آیین نامه اجرایی مربوط به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در هیأت دولت اصلاح شود. کافیست تا شرکت های پذیرفته شده در بورس در اولویت دریافت تسهیلات از بانک ها قرار گیرند تا هم مشوقی باشد برای شرکت های غیر بورسی به جهت حضور در بازار سرمایه و هم آثار تصمیمات اقتصادی دولت از طریق بازار سرمایه به نمایش گذاشته شود.

این سه تصمیم شاید در حال حاضر شاهد کلید باز شدن قفل رکود و بی اقبالی در بازار سرمایه باشد شاه کلیدی که حتی می تواند اقتصاد را دچار نوسانات و تغییرات محسوس مثبت نماید.اما در خصوص چگونگی اجرای این سه تصمیم نیاز به یک برنامه ریزی زیرکانه هست تا بهترین پاسخ را بتوان برای رسیدن به نتیجه گرفت.


با بازار سرمایه باید با زبان خودش سخن گفت: با بازار سرمایه متأثر از جو روانی باید با زبان و بازی های روانی برخورد کرد. در بورس ایران متأسفانه این اتفاقات هستند که تحلیل را می سازند و کمتر دیده شده که تحلیل و منطق علمی باعث رویداد اتفاق در بازار سرمایه شود لذا نمی توان با این بازار با زبان منطق و تحلیل صحبت کرد بلکه باید تحلیل و منطق را در غالب یک اتفاق روانی به آن وارد کرد.

بر این اساس شاید اولین اقدام و یا تصمیم برای از بین بردن هیجان منفی بورس و وارد کردن هیجان مثبت به آن تعیین تکلیف موضوع معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها باشد. پس از آن انتشار اخبار برجامی و نیز کاهش نرخ سود سپرده بانکی از مهمترین اخبار به جهت بازگرداندن بورس به روال عادی و منطقی می باشد.

در پایان با تأکید بر ارزان بودن بازار سرمایه در شرایط فعلی پیشنهاد می شود اهالی تالار از اتخاذ هر گونه تصمیم عجولانه و غیر منطقی دوری می نمایند، بعضی وقت ها فروش سهام در نقطه ای که جذاب برای سرمایه گذاری و خرید می باشند می تواند اثرات نامطلوبی را بر پرتفوی جای گذارد//بورس نیوز


>> امروز مدیرعامل سایپا زنگ معاملات بورس را نواخت

مهدی جمالی صبح امروز به بهانه بیستمین سالگرد عرضه اولیه سهام و حضور شرکت سایپا در بورس در تالار معاملات حافظ حاضر شد و بعد از نواختن زنگ معاملات در جمع خبرنگاران گفت: از همه سهامدارانی که طی این 20 سال از این شرکت حمایت کردند، تشکر و قدردانی می شود.

 وی با اشاره به چالش های سال های اخیر صنعت خودرو گفت: بدترین دوره صنعت خودروسازی طی سال های 89 تا 91 و در نتیجه تحریم ها رخ داد. بطوریکه بعد از تحریم نفت، بزرگترین تحریمی که رسماً بر علیه صنایع ایرام اعمال شد مربوط به صنعت خودروسازی بود. اما با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و اقداماتی که انجام شد، وضعیت صنعت و سایپا بهبود یافت و این شرکت به عنوان اولین اقدام به شفافیت صورت های مالی در یک سال گذشته برای فراهم کردن شرایط مذکرات با سرمایه گذاران خارجی کرد.

 این مقام مسئول با اشاره به استقبال شرکت های خارجی برای مذاکره با سایپا و حمایت سیتروئن فرانسه از انتقال فناوری، سرمایه گذاری مشترک و صادرات محصول  خاطر نشان کرد: آخرین مراحل مذاکره با این طرف خارجی در حال انجام بوده و بزودی و برای نخستین بار در ایران  50 درصد سهام یک شرکت داخلی  ( سایپا کاشان) به سیتروئن واگذار می شود.

 جمالی با اشاره به مهمترین برنامه های سال جاری از کاهش 8 تا 10 درصد هزینه های اضافی ، تلاش برای تحقق سود پیش بینی شده، افزایش تولید محصولات از 300 به 530 هزار دستگاه در سال جاری، صادرات محصولات و همچنین انتشار اوراق صکوک خبر داد.

 وی با اشاره به ادامه همکاری با چین تا زمان توجیه پذیر بودن افزود: برخی شرکت های چینی جزء برندهای معتبر جهان و دارای شرکای معتبر بین المللی هستند. از سوی دیگر تقاضای زیادی برای خودروهای چینی وجود دارد و تا زمانی که این تقاضا وجود دارد نمی توانیم از بازار خودروهای چینی چشم پوشی کنیم.//بورس پرس

 

برچسب ها: ,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان