کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

>>مزایای اینترنت نسل پنجم"5G"چیست؟ >آیا نسل"5G" آخرین نسل از اینترنت خواهدبود؟ مقایسه سرعت اینترنت 5G با اینترنت 4G و اینترنت 3G

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 8 دقيقه


>>مزیت‌های اینترنت نسل پنجم "5G" چیست؟

>>آیا نسل "5G" آخرین نسل از اینترنت است؟ مهم‌ترین برتری‌ بهترین اینترنت 5G نسبت به 4G چیست؟

 


مزیت‌های اینترنت نسل پنجم
 وب سایت بورس نگار - در حال حاضر ما اواسط انقلابی هستیم که اینترنت 4G به راه انداخت اما ارائه سرویس پرسرعت برای موبایل، هم از لحاظ سرعت و هم پوشش‌دهی، هنوز در ابتدای راه است.اینترنتی که امروز به آن دسترسی داریم با سرعتی معادل ۱۵۰ مگابیت برثانیه عرضه می‌شود و در برخی مناطق، اتصال Double LTE نیز ممکن شده است. همین حالا در برخی از شهرهای کشور انگلستان از جمله لندن، اینترنت LTE-A یا (4G+ EE) نیز ارائه شده است که سرعت اینترنت موبایل را تا ۳۰۰ مگابیت‌ برثانیه افزایش داده است. پس چه دلیلی دارد که دنبال چیزی پرسرعت‌تر از این بگردیم؟

 
اینترنت 5G چیست؟
5G یا نسل پنجم نامی است که در حال حاضر به نسل بعدی از اینترنت موبایل گفته می‌شود که قرار است بعد از 4G عرضه شود. سرعت اتصال این سرویس به اینترنت به‌طور غیر قابل باوری زیاد است و از فرکانس‌های بالاتری نسبت به 4G استفاده می‌کند. این نوع از اینترنت، محدودیت‌های بسیار کمتری دارد که برای تکنولوژی‌هایی مانند «اینترنت اشیا» ایده‌آل است. به علاوه از آنجایی که سیگنال‌های این نوع از اینترنت نمی‌تواند زیاد انتشار پیدا کند، باید با تعداد نقاط دسترسی بیشتر (Access Points) و همین‌طور با فاصله نزدیک‌تر به هم قرار گیرند.معمار اصلی اپراتور انگلیسی EE، پروفسور اندی ساتن(Andy Sutton) عقیده دارد که هدف اینترنت 5G این است که نامرئی باشد. این تکنولوژی باید مانند تکنولوژی «الکتریسیته» همه جا حضور داشته باشد. این تکنولوژی، به سازندگان وسایل الکتریکی کمک می‌کند تا برای «اینترنت اشیا»، دسترسی دائمی و نامحدود عرضه کنند.

 
مهم‌ترین برتری‌های اینترنت 5G نسبت به 4G چیست؟
یکی از مهم‌ترین برتری‌های اینترنت 5G نسبت به 4G به استثنای تفاوت در سرعت (که قاعدتا باید بین10Gbps تا 100Gbps باشد)، مساله «تاخیر» است (در علوم مهندسی تاخیر یا Latency به بازه زمانی بین محرک و پاسخ گفته می‌شود). اینترنت 4G مجهز به تاخیر 40ms تا 60ms است که با وجود اینکه بسیار پایین است اما برای پاسخ لحظه‌ای کافی نیست. برای روشن شدن مساله یک مثال می‌زنیم: یک گیمر که می‌خواهد به‌صورت بین‌المللی با حریفان دیگری در نقاط مختلف جهان بازی کند، باید از اینترنتی با تاخیر پایین استفاده کند و وقتی یک دکمه را فشار می‌دهد، تغییرات ایجاد شده به‌صورت آنی و لحظه‌ای‌، از طریق سرور اعمال شود.اینترنت 5G قادر است با تاخیر «فوق‌العاده پایین» اطلاعات را ارسال کند (چیزی حدود 10 میلی‌ثانیه). برای مثال، این ویژگی به یک تماشاگر بازی فوتبال در استادیوم این امکان را می‌دهد تا بازی را همزمان از طریق چند دوربین با زوایای مختلف و بدون حتی ثانیه‌ای تاخیر تماشا کند.


«ظرفیت» یا Capacity نیز یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم است. با هوشمند شدن بیشتر اشیا و ابزارهای الکتریکی، تکنولوژی «اینترنت‌اشیا» نیز روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. طبق پیش‌بینی تحلیلگران، تا سال 2020، هر شهروند بریتانیایی از 27 ابزار متصل به اینترنت اشیا استفاده می‌کند که تعمیم این رقم در کل دنیا، 50 میلیارد دستگاه در سراسر دنیا خواهد بود. این نظریه، هم گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند و هم یخچال‌ها، خودروها، عینک‌های واقعیت افزوده و حتی لباس‌های هوشمند را نیز شامل می‌شود. برخی از این وسایل برای داشتن عملکردی کاربردی، نیازمند ارسال و دریافت حجم اطلاعات به نسبت زیادی هستند و برخی نیز ارسال و دریافت اطلاعات کمتری دارند. اینترنت 5G میزان نیاز هر وسیله را بررسی کرده و پهنای باند کافی در اختیار هر وسیله قرار می‌دهد.

 
تماشای ویدئوهای 4K
فاکتور «ظرفیت» یا Capacity برای تکنولوژی تماشای فیلم به‌صورت زنده و جاریStreaming Video، نیز در آینده از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. شرکت اپراتور تلفن همراه EE در انگلستان، پیش‌بینی می‌کند که 76 درصد ترافیک اطلاعات در سال 2030، مربوط به تماشای ویدئوی زنده (Streaming Video) خواهد بود که بیشتر این فیلم‌ها با کیفیت 4K یا حتی 8K خواهد بود. در حال حاضر اینترنت 4G با سرعت ۱۴ مگابیت برثانیه، قابلیت پخش فیلم‌های 4K و اینترنت 4G با سرعت ۱۸ مگابیت برثانیه برای فیلم‌های 8K کفایت می‌کند. اما مطابق با اطلاعات آماری، اگر تمام کاربران بخواهند در یک زمان و با این کیفیت، فیلم‌ها را تماشا کنند، شبکه با اختلال مواجه می‌شود.

 
چرا ما به اینترنت 5G احتیاج داریم؟
برای اتصال به اینترنت 5G، به سخت‌افزارهای مخصوص نیاز است. درست مانند حالا که برای اتصال به اینترنت4G، باید گوشی هوشمندی داشته باشیم که این نوع اینترنت را پشتیبانی کند. هر وسیله‌ای اعم از تبلت، گوشی همراه و... باید قطعات متناسب با این تکنولوژی را داشته باشد. شرکت کوالکام به تازگی محصولی تولید کرده است(X50) که به گفته این شرکت، دانلود تا سرعت ۵ گیگابیت برثانیه را پشتیبانی می‌کند که 400 برابر سرعت دانلود در اینترنت 4G است. سازندگان گوشی‌های هوشمند تا پایان سال 2017، نمونه‌ای از این قطعه را دریافت خواهند کرد که تا سال 2018 روی محصولات خود تعبیه کنند. اما اینترنت 5G تا سال 2020 عرضه نخواهد شد و سازندگان تلفن‌های همراه شاید به همین طریق بتوانند کمی خود را جلو بیندازند.

 
5G چه زمانی عرضه می‌شود؟
طبق اخبار و گزارش‌های مرتبط، اینترنت 5G تا سال 2020 عرضه خواهد شد و تا سال 23-2022 (و شاید بیشتر) شاهد عرضه عمومی آن خواهیم بود. شهر Bournmouth در انگلستان، برای عرضه آزمایشی این تکنولوژی انتخاب شده است. با استفاده از نقشه سه بعدی این شهر(که در حال آماده‌سازی است)، اپراتورهای تلفن همراه قادر خواهند بود مناطقی را که بهترین مکان برای تعبیه نقاط دسترسی (Access Point) این تکنولوژی، از لحاظ پوشش‌دهی و سرعت خواهند بود پیدا کنند.


اینترنت 5G چشم‌انداز رویایی‌تر
حالا که اینترنت 5G، چشم‌انداز رویایی‌تری عرضه می‌کند دلیل نمی‌شود که 4G فراموش شود. از آنجا که هنوز مناطق زیادی هستند که به این تکنولوژی دسترسی ندارند، توسعه این سیستم همچنان در دستور کار بسیاری از اپراتورها است. همان‌طور که پروفسور Sutton عنوان کرده است: «این دهه، مختص 4G و دهه آینده به 5G اختصاص دارد.»

 

اما آیا از 6G هم خبری خواهد شد؟
پروفسور ساتن جواب این سوال را این‌گونه می‌هد:
«اگر 5G به درستی اعمال شود، چیزی به نام 6G در کار نخواهد بود.» این جمله به این معنی است که اگر زیرساخت‌های این سیستم به درستی انجام شود، نیازی به جایگزینی آن با مدل دیگری نخواهد بود و فقط به ارتقای سیستم نیاز خواهد بود. در سال‌های گذشته، تکنولوژی اطلاعات موبایل، بر اساس سخت‌افزاری بنیان نهاده شده است اما هسته اصلی اینترنت 5G، نرم‌افزاری است. نرم‌افزارها قابلیت ارتقا دارند ولی در مورد سخت‌افزارها به ندرت چنین امکانی وجود دارد.»
آینده تکنولوژی روشن و با سرعت رعد و برق در حال پیشرفت است.//منبع: Rocket-Lint-دنیای اقتصاد

تکمیلی:


>>>دسترسی به اینترنت ۴۰۰ مگابیتی با نسل پنجم موبایل
مهر: برخی شرکت‌های مخابراتی ارائه خدمات نسل پنجم تلفن همراه را آغاز کرده‌اند که با استفاده از آن سرعت بارگذاری اطلاعات روی گوشی و تبلت به ۴۰۰ مگابیت در ثانیه و بیشتر افزایش می‌یابد. ازجمله این شرکت‌ها می‌توان به AT&TT اشاره کرد که ارائه این خدمات را به‌زودی در ایالت‌های آستین و ایندیاناپلیس آغاز می‌کند. سرعت دسترسی به داده‌ها از طریق شبکه‌های نسل چهارم این شرکت موسوم به ۴G LTE در بهترین حالت از ۳۰ مگابیت در ثانیه فراتر نمی‌رود و می‌توان حدس زد راه‌اندازی چنین شبکه‌های پرسرعتی چه تحول عظیمی در حوزه استفاده از خدمات چندرسانه‌ای و تفریحی روی گوشی‌ها و تبلت‌ها به وجود می‌آورد. در آزمایش‌های انجام شده سرعت بارگذاری اطلاعات شبکه ۴G LTE اپراتور AT&T به 93/ 7 مگابیت در ثانیه و سرعت شبکه مشابه اپراتور تی موبایل به 26/ 12 مگابیت در ثانیه رسیده است ولی در شبکه‌های نسل پنجم امکان افزایش این سرعت به یک گیگابیت در ثانیه نیز در شرایط ایده آل وجود دارد. AT&T وعده داده که در ماه‌های آینده می‌توان در آستین و ایندیاناپلیس از خدمات نسل پنجم تلفن همراه بهره برد. همچنین قرار است آزمایشگاه‌های جدیدی به همین منظور در فصل بهار در آستین ایجاد شود و تست‌هایی روی باندهای فرکانسی ۲۸، ۳۹ و ۶ گیگاهرتز صورت بگیرد. انتظار می‌رود استانداردهای مورد نیاز برای استفاده از خدمات مخابراتی نسل پنجم در سال ۲۰۱۸ به‌طور نهایی تعیین شود.

برچسب ها: ,,,,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان