کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

نکاتی مهم و کاربردی برای خرید طلا >>> با یک تیر دو نشان بزنید!!

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 7 دقيقه

نکاتی مهم و کاربردی برای خرید طلا >>> با یک تیر دو نشان بزنید!!

 

هر خانواده‌ای برای پس‌انداز سرمایه‌های اندک خود که بیشتر از کنار گذاشتن بخشی از حقوق ماهیانه‌شان به دست می‌آید از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

گروهی که اهل ریسک هستند به بازار خرید و فروش سهام، ارز یا سکه وارد می‌شوند، گروهی دیگر هم که به دنبال حاشیه امن‌تری برای پس‌اندازهای کوچک خود هستند به بازکردن یک حساب پس‌انداز با سود روز شمار تمایل بیشتری دارند. البته در تفکر سنتی ما ایرانیان بازار دیگری هم برای سرمایه‌گذاری سنتی خانواده‌ها که با ورود به آن می‌توان با یک تیر دو نشان را هدف قرار داد وجود دارد؛ خرید طلا به‌عنوان یکی از کالاهای مورد علاقه خانم‌ها،که در گذشته پشتوانه محکمی برای اقتصاد خانواده‌ها محسوب می‌شد. امروز هم با وجود تغییرات زیادی که در سلایق خانم‌های نسل جوان ایجاد شده است خرید طلا همچنان پیشتاز کالاهای مورد علاقه آنها است.حالا اگر تفکر اقتصادی خانواده را به فاکتور علاقه خانم‌ها اضافه کنیم می‌توان ترکیب جالبی را به دست آورد که می‌تواند آقایان را نیز به خرید این کالا علاقه‌مند کند. به ویژه آنکه هم با بودجه اندک می‌توان قطعات کوچک طلا (با اجرت پایین یا بدون اجرت) خریداری کرد و هم آنکه گذشت زمان ثابت کرده است که بر خلاف پول نقد طلا در طول زمان می‌تواند نه تنها ارزش اولیه خود را حفظ کند، بلکه در مواقعی با افزایش قیمت آن سود مناسبی را به خزانه خانوارها تزریق کند. اما خرید طلا باید با رعایت چندین نکته احتیاطی همراه باشد تا بتواند جانب پس انداز خانواده را داشته باشد.خرید طلا از لحظه ای که یک خانم یا آقا به طور مثال انگشتری از طلا را در پشت ویترین می‌بیند شروع می‌شود و پیکار مشتری و مغازه طلا فروشی با سلام مشتری و قیمت گیری انگشتر طلا آغاز می‌گردد، این انگشتر طلا چند است؟ مغازه طلافروشی: یک میلیون و 480 هزار تومان؛ لحظه‌ای صبر کنید این قیمت از کجا آمده!! به صورت کامل برای شما خواهیم گفت: مثلا در تاریخ مورد نظر طلا گرمی 100 هزارتومان است یعنی هر گرم طلای 18 عیار 100 هزار تومان است که این قیمت در تابلوی اکثر طلا فروشی‌ها نوشته و ثبت شده است، حال اگر وزن انگشتر مورد نظر انتخابی فقط 10 گرم باشد و هرگرم طلا 100 هزارتومان باشد در نتیجه قیمت انگشتر از حاصل ضرب وزن انگشتر در قیمت هر گرم طلا که همان 100 هزار تومان است به دست می‌آید، پس چرا مغازه طلا فروشی قیمت انگشتر را یک میلیون و 480 هزار تومان اعلام می‌کند؟ مسلما شما می‌دانید قیمت اعلام شده برای هر گرم طلای 18 عیار قیمت طلای خام است و کاری که شما خریداری می‌کنید به اصطلاح کار ریخته یا پخته است، پس کار خام به علاوه اجرت قیمت یک طلای پخته را به شما می‌دهد، پس اجرت کار به قیمت انگشتری اضافه می‌شود، ولی بازهم این اندک مقدار به اندازه 480 هزار تومان اختلاف قیمت کفایت نمی‌کند. پس مقداری سود هم مغازه طلافروشی برای خود تعیین می‌کند که معمولا اگر طلافروش منصف باشد مقدار 7 درصد سود برای خود کنار می‌گذارد و مالیات بر ارزش افزوده نیز به کار اضافه می‌شود. دقت کنید که این اختلاف 480 هزار تومانی شامل اجرت، سود طلافروش و مالیات بر ارزش افزوده است. پس آگاهانه برای خرید طلا گام بردارید و با شنیدن قیمت تعجب نکنید. به طور معمول اجرت کار هر ساله توسط اتحادیه اعلام می‌شود، ولی باید توجه داشته باشید که این اجرت بین انگشتر و دستبند یا النگو متفاوت است. 

 +بیشتربخوانید: چه کسانی مشمول یارانه جدید بنزینی هستند؟ یارانه بنزین نقدی یا اعتباری؟ موقتی یا دائمی؟ آبان98

 

طلای بدون اجرت

 اگر شما هم جزو آن دسته از خانواده‌هایی هستید که برای پس انداز به طلا فروشی قدم می‌گذارد به این نکته توجه داشته باشید که می‌توانید در گام اول طلای بدون اجرت (دست دوم) خریداری کنید با این کار شما هزینه ای برای سود مغازه دار را پرداخت نمی کنید و با پولتان می‌توانید گرم بیشتری طلا خرید کنید. اما اگر گزینه خرید طلای بدون اجرت را نمی‌پسندید به اجرت طلای انتخابی خود دقت کنید. در میان انواع قطعات طلا النگو اجرت ساخت بسیار پایینی دارد و هر اندازه کار پیچیده‌تر می‌شود کار دارای اجرت ساخت بیشتری می‌شود. كمترین مزد ساخت مربوط به النگوها است، سپس زنجیرها و بعد خرده‌ریزهایی شبیه آویزهای كوچك و از این قبیل. نکته دیگر آنکه خرید طلا و جواهراتی که در آنها از برلیان‌های اتمی استفاده شده است برای وقتی که به منظور پس‌انداز، طلا خریداری می‌کنید اقتصادی نیست، چراکه معمولا وزن برلیان اتمی را هنگام خرید با وزن طلا محاسبه می‌کنند و در هنگام فروش وزن آن را از طلا کم کرده و خریداری می‌کنند. بنابراین شما مجبور می‌شوید پول بیشتری در هنگام خرید و سود کمتری در هنگام فروش داشته باشید. یکی از دلایل به صرفه بودن خرید طلا به جای جواهرات همین کسر وزن سنگ‌ها است.

بیشتر بخوانید: فرمول محاسبه قیمت طلا >> چگونه در طلا فروشی سرمان کلاه نرود؟ 

 طلای ایرانی یا خارجی؟

 اگر در یک طلافروشی از فروشنده شنیدید که قیمت یک انگشتر به دلیل آنکه طلای خارجی است و اجرت بیشتری دارد بالاتر است پیشنهاد می‌کنیم تا حد امکان از خرید این طلا صرف نظر کنید. شاید از اینجا و آنجا بشنوید كه طلای ایتالیا بهتر از زیورآلاتی است كه در ایران ساخته می‌شود اما اگر با جواهرفروشان باتجربه این موضوع را مطرح كنید به شما خواهند گفت كه طلای یزد در مقایسه با زیورآلات كشورهایی مانند ایتالیا و هند خیلی بهتر است كه بیشتر مواقع با مرواریدهای خاویاری تزئین می‌شود و طرفداران خارجی هم دارد.

 فاكتورها یادتان نرود

 از سال 91 اتحادیه طلا و جواهر فاكتورهایی را به تمام واحدهای تولیدی و فروش طلا و جواهرات ارسال كرده كه در آن تمامی اطلاعات مربوط به یك قطعه طلا نوشته شده است. در این فاكتورها باید كد واحد فروش و آدرس فروشگاه مورد نظر به صورت خوانا نوشته شده باشد و فروشنده تمامی اطلاعات اعم از گرم طلا، مزد ساخت و محاسبات دیگر را به تفكیك در جایگاه مخصوصی كه در این فاكتور در نظر گرفته شده، بنویسد. ضمن آنکه تاجایی که امکان دارد از طلافروش آشنا و باسابقه طلای خود را خریداری کنید.

 در روزهای شلوغی طلافروشان مثل روز مادر طلا نخرید

 خرید طلا یک کار دقیق و حساس است. وقتی شما روز شلوغی را برای این کار انتخاب می‌کنید شانس کمتری برای انتخاب گزینه‌های جدید دارید. البته این نکته هم مهم است که در این ایام بازار طلای داخلی کشور تحت تاثیر مناسبت‌های این چنینی قرار گرفته و ممکن است با رشد قیمت مواجه شود.

 ۲ تا ۳ درصد از قیمت کل طلا را تخفیف بگیرید

 اصلا از چانه زدن خسته نشوید و مطمئن باشید با کسر این مبلغ نیز، طلافروش سود بسیار خوبی به جیب خواهد زد. ضمنا تخفیف را از مبلغ کل پایین‌تری شروع کنید تا نهایتا فروشنده به دو سه درصد کمتر رضایت دهد.

..................................

پیشنهاد می شود مطالب زیر را نیز بخوانید:

>> راهنمای جامع برای انتخاب و خرید بهترین ماشین لباسشویی ...

>> راهنمای جامع برای انتخاب و خرید بهترین یخچال فریزر ...

>> چطور ماشین دست دوم بخریم؟ هدفتان از خرید خودرو چیست؟

>> راهنمایی برای انتخاب و خرید بهترین تشک برای خواب بهمراه تکنیکهایی برای افزایش عمر خوش خواب

>> بهتربن نکات کاربردی برای خرید بهترین چاپگر - پرینتر

>> هوشمندانه خرید کنید ... 

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان