کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

🔷همه چیز درباره عرضه خودرو در بورس کالا؛ چگونه از بورس کالا خودرو بخریم وچرا باید حساب وکالتی داشت؟ عرضه فیدلیتی و دیگنیتی در بورس؛ خرداد 1401

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 14 دقيقه

 

>> همه چیز درباره عرضه خودرو در بورس کالا؛ چگونه از بورس کالا خودرو بخریم؟ عرضه فیدلیتی و دیگنیتی #خبهمن در بورس؛ کرمان خودرو هم با جک J4 و جک S5 به بورس می آید؛ چرا برای خرید خودرو در بورس کالا باید حساب وکالتی داشت؟ نحوه افتتاح حساب وکالتی چگونه است؟ 1401

 

+ اعلام جدول کامل قیمتهای جدید خودرو 1402 وزمان دور بعدی ثبت نام خرید خودرو+اولویت تحویل

 

وب سایت بورس نگار - سرانجام بعد از مدتها طلسم عرضه خودرو در بورس کالا با عرضه فیدلیتی و دیگنیتی گروه بهمن بصورت صد درصدی شکسته خواهد شد البته پیش از این خودروی شاهین سایپا و وانت کارا از گروه بهمن در بورس کالا عرضه شده بود ولی این دو خودرو با توجه به طرفداران پروپاقرصی که دارد محک مناسبی برای بورس کالا خواهد بود قرارست بعد از این هم خودروهای جک J4 و جک S5 از کرمان خودرو در بورس کالا عرضه شود که هنوز تاریخ دقیق آن اعلام نشده با ما همراه باشید تا همه چیز درباره عرضه خودرو در بورس کالا را بررسی کنیم ...

 

بورس کالا - سرانجام بعد از مدتها طلسم عرضه خودرو در بورس کالا با عرضه فیدلیتی و دیگنیتی گروه بهمن بصورت صد درصدی شکسته خواهد شد البته پیش از این خودروی شاهین سایپا و وانت کارا از گروه بهمن در بورس کالا عرضه شده بود ولی این دو خودرو با توجه به طرفداران پروپاقرصی که دارد محک مناسبی برای بورس کالا خواهد بود قرارست بعد از این هم خودروهای جک J4 و جک S5 از کرمان خودرو در بورس کالا عرضه شود که هنوز تاریخ دقیق آن اعلام نشده با ما همراه باشید تا همه چیز درباره عرضه خودرو در بورس کالا را بررسی کنیم ...
ثبت سفارش عرضه جدید دو خودرو فیدلیتی پرایم و دیگنیتی پرایم از ۱۱ خرداد آغاز شده و تا ساعت ۰۸:۳۰ صبح روز چهارشنبه ۱۸ خرداد (روز معامله) ادامه دارد.

عرضه دیگنیتی و فیدلتی در بورس کالا وب سایت بورس نگار
چرا خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود؟
بورس بستری قانونمند و شفاف است که می‌تواند باعث بهبود فرایند قیمت‌گذاری و توزیع خودرو شود و مزایای بسیاری نسبت به سیستم قرعه‌کشی دارد:

قانونمند بودن
پوشش ریسک مناسب
تضمین ابعاد مختلف معامله
مرجع قیمت گذاری برای بازار کشور کمک به تولید ملی
کشف قیمت در حین معاملات به صورت شفاف
توزیع درست محصولات
حذف دلالان


>>چگونه از بورس کالا خودرو بخریم؟

مدیر عملیات بازار بورس کالای ایران چگونگی دریافت کد معاملاتی و نحوه خرید خودرو در بورس کالا را تشریح کرد.
عباس یعقوبی، مدیر عملیات بازار بورس کالای ایران  با تشریح روند دریافت کد معاملاتی و خرید خودرو در بورس کالای ایران اعلام کرد که زیرساخت های لازم برای عرضه خودرو در بورس کالا مهیا شده و این اقدام در جهت کشف منصفانه قیمت خودرو انجام می شود.
مدیر عملیات بازار بورس کالای ایران گفت: بستر لازم برای فروش خودرو در بورس کالا فراهم شده و با استفاده از بازاری شفاف و رقابتی، خودرو با قیمتی منصفانه به دست مصرف کننده برسد.


یعقوبی در ادامه تاکید کرد: شرط لازم برای محقق شدن اهداف یاد شده، عرضه منظم توسط خودروسازان در بورس و عدم فروش در بازار خارج از بورس است تا به ایجاد بازار متشکل خودرو کمک شود و خریداران با اطمینان از عرضه مستمر خودرو در بورس، رفتارهای هیجانی از خود بروز ندهند.


چگونگی دریافت کد معاملاتی و خرید خودرو از بورس کالا
مدیر عملیات بازار بورس کالای ایران افزود: اطلاعیه عرضه برای آگاهی عموم مردم روی سایت بورس کالا در دسترس قرار گرفته است و زمان ثبت سفارش از یک روز پس از انتشار اطلاعیه عرضه تا ساعت 8:30 روز انجام معامله امکان پذیر است. پس از آن از طریق معاملات حراج باز جلسه معاملاتی فروش خودرو برگزار می‌گردد. استفاده از روش حراج باز متضمن کشف نرخ عادلانه و جلوگیری از به وجود آمدن انگیزه سفته‌بازی خارج از بورس می‌شود زیرا مصرف کننده نهایی تا هر قیمتی که مناسب بداند زمان دارد رقابت را ادامه دهد و خودرو مورد نیاز خود را خریداری نماید.


یعقوبی توضیح داد: برای شرکت در حراج و خرید خودرو، مشتریان باید در بورس کالا پذیرش شوند که به هر دو صورت مراجعه حضوری و الکترونیکی این امکان فراهم شده است. در روش حضوری مشتری به یکی از کارگزاری‌های دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه می‌کند و مدارک و فرم‌های مورد نیاز را تکمیل می‌کند. پس از بررسی مدارک توسط بورس کالا، صدور کد مشتری انجام می‌شود.


او ادامه داد: در روش الکترونیکی مشتری دارای کد سجام با مراجعه به سامانه آنلاین شرکت های کارگزاری، کدملی خود را وارد می‌کند و پیامکی از سامانه سجام که حاوی رمز است دریافت می‌نماید. با وارد کردن رمز دریافت شده اطلاعات مشتری از سامانه سجام فراخوانی شده و در اختیار بورس کالا قرار می‌گیرد و با توجه به انجام احراز هویت در مراحل ثبت‌نام سجام، کد مشتری توسط بورس کالا صادر می‌شود.

 

+بیشتربخوانید: اگر کد سجام ندارید کلیک کنید: چگونه در سجام ثبت نام کنیم؟


مدیر عملیات بازار بورس کالای ایران در ادامه گفت: برای انجام معامله، مشتریان باید دارای حساب وکالتی متعلق به خود باشند که خدمت حساب وکالتی از طریق اکثر بانک‌ها به مشتریان ارائه می‌شود. در این زمینه، تمام وجه معامله باید در حساب وکالتی موجود باشد تا در زمان انجام معامله این مبلغ بلوکه شود و پس از انجام معامله به حساب بورس کالا برای تسویه انتقال یابد.
او افزود: شرکت در جلسه معاملاتی صرفا از طریق کارگزاران انجام می‌شود. آدرس و شماره تماس شرکت های کارگزاری در سایت بورس کالا درج شده است.


یعقوبی در پایان اشاره کرد و گفت: در اولین مرحله از عرضه، خودروی کارا بصورت تک کابین و دو کابین روز چهارشنبه (28 اردیبهشت ماه) با قیمت های پایه حدود ۲۹۱ میلیون تومان برای تک کابین و ۳۰۱ میلیون تومان برای خودروی دوکابین انجام پذیرفت و بدیهی است سایر خودروها پس از تقاضای عرضه کننده و پذیرش از طریق بورس کالا قابل عرضه خواهند بود.
گروه بهمن موتور روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت دو خودروی کارای تک کابین به تعداد ۲۵۰ دستگاه و دو کابین به تعداد ۶۰۰ دستگاه را در تالار صنعتی بورس کالای ایران عرضه کرد بورس کالای ایران همچنین در اطلاعیه ای پیش دریافت خرید خودرو در بورس کالا را ابلاغ کرد.


فیدلیتی و دیگنیتی ۲ محصول پر طرفدار گروه بهمن نیز در 18 خرداد در بورس کالا پذیرش و عرضه می شود. پیش از این نیز محصول کارا متعلق به این گروه نیز در بورس کالا پذیرش شده بود. همچنین شاهد پذیرش خودرو شاهین خودروسازی سایپا نیز در بورس در روزهای پایانی سال قبل بودیم.


>>چرا برای خرید خودرو در بورس کالا باید حساب وکالتی داشت؟
حساب وکالتی، یک نوع حساب بانکی است که برای خرید خودرو در بورس یا سایر محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب قصد داریم شما را با این حساب و نحوه افتتاح آن آشنا کنیم.


حساب وکالتی چیست و چه کاربردی دارد؟
حساب وکالتی، در واقع یک نوع حساب بانکی است که برای واریز وجوه پیش‌پرداخت مشتری نزد یکی از بانک‌های منتخب افتتاح می‌شود. در حساب وکالتی، به بورس وکالت داده می‌شود وجوه واریزی مشتری را مسدود کرده تا پس از انجام معامله به نام مشتری در بورس کالا، وجه مسدودی به حساب اتاق پایاپای بورس کالای ایران  منتقل شود. توجه داشته باشید که اگر معامله‌ای به نام مشتری انجام نشود، وجه مسدود شده در همان روز آزاد می‌شود.


 براساس دستورالعمل ثبت سفارش در بورس کالا، کلیه نقل و انتقالات وجوه بین کارگزار و مشتری باید از طریق انتقال بین حساب‌های بانکی کارگزاری و مشتری انجام شود و هرگونه انتقال وجه از روش‌های دیگر ممنوع است؛ بنابراین حساب وکالتی راهی برای انتقال وجه پیش‌پرداخت به حساب کارگزاری است.


نحوه افتتاح حساب وکالتی چگونه است؟
افتتاح حساب وکالتی برای افرادی که قصد خرید محصولات از بورس کالا را دارند، الزامی است. برای افتتاح حساب وکالتی ابتدا باید کد معاملاتی بورس کالا را دریافت کنید. برای این کار باید از طریق ثبت‌نام در سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری، فرایند اخذ کد آنلاین در بورس کالا را تکمیل کنید.


در فرایند ثبت‌نام کد بورس کالا، معرفی‌نامه‌ای از سوی کارگزاری به‌طور آنلاین در سامانه صادر می‌شود که فرد باید با معرفی‌نامه مذکور به‌ یکی از بانک‌های منتخب مراجعه کرده و پس از افتتاح حساب، اطلاعات آن را به کارگزاری اعلام کند.


در کدام بانک‌ها امکان افتتاح حساب وکالتی وجود دارد؟
درحال حاضر عاملیت وکالتی کردن حساب مشتریان تنها برعهده بانک‌های ملت، کشاورزی، تجارت، صادرات، سامان، رفاه کارگران، صنعت و معدن، پاسارگاد، شهر و ملی است. بنابراین مشتری نمی‌تواند در بانک‌های غیر از بانک‌های اعلام شده، حساب وکالتی افتتاح کند. معرفی حساب‌های وکالتی مشتریان از سوی بانک‌های عامل و لینک آن‌ها به حساب کارگزاری‌ها، از طریق سامانه ثبت سفارش انجام می‌شود که این سامانه در دسترس کارگزاران قرار دارد؛ بنابراین مشتریان بعد از افتتاح حساب وکالتی، فقط باید مشخصات حساب خود را به کارگزاری اعلام کنند.

در ضمن لازم است بدانید که نوع حساب بانکی به نام مشتری(حساب مبدا)، باید حساب سپرده کوتاه مدت یا پس انداز باشد.

 
هر مشتری می‌تواند چه تعداد حساب وکالتی افتتاح کند؟
امکان افتتاح حساب وکالتی از سوی مشتریان به تعداد همه کارگزاری‌ها و بانک‌های عامل، وجود دارد؛ اما توجه داشته باشید که هر مشتری فقط می‌تواند برای هر کارگزاری، یک حساب وکالتی و نزد یک بانک معرفی کند. لازم به ذکر است افراد دارای چک برگشتی امکان افتتاح حساب وکالتی را ندارند و همچنین امکان افتتاح این حساب به صورت مشترک نیز وجود ندارد.


>>چه نوع خودرو هایی در بورس کالا قابل معامله است؟
نوع خودرو    شرکت تولیدکننده    تاریخ عرضه
وانت کارا تک کابین    گروه بهمن    ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
وانت کارا دو کابین    گروه بهمن    ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
دیگنیتی    گروه بهمن    ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
فیدلیتی    گروه بهمن    ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
جک J4    کرمان موتور    اعلام نشده
وانت KMCT8    کرمان موتور    اعلام نشده
جک S5    کرمان موتور    اعلام نشده


دریافت آنلاین کد بورس کالا
افتتاح حساب وکالتی و واریز ۳۰ درصد مبلغ پایه قبل از شروع معامله
ورود به سامانه معاملاتی و ثبت سفارش آنلاین (تا پیش از روز عرضه)
انجام مراحل تکمیلی پس از خرید و تعیین نمایندگی برای دریافت خودرو در سامانه آنلاین
نکته: ثبت نام و احراز هویت سجام برای خرید خودرو در بورس کالا الزامی است.


ثبت سفارش عرضه جدید دو خودرو فیدلیتی پرایم و دیگنیتی پرایم از ۱۱ خرداد آغاز شده و تا ساعت ۰۸:۳۰ صبح روز چهارشنبه ۱۸ خرداد (روز معامله) ادامه دارد.
برای خرید این محصولات در بورس کالا مشتریان بایستی کد بورس کالا از طریق سامانه سجام را دریافت کرده باشند. بنابراین تمامی مشتریانی که فاقد کد بورس کالا هستند می‌توانند به صورت آنلاین نسبت به عضویت و ثبت نام در وبسایت سجام اقدام کنند.
عرضه دیگنیتی پرایم و فیدلیتی پرایم در بورس کالا به حذف واسطه‌گری منجر خواهد شد. در این روش مصرف کننده واقعی می‌تواند به صورت مستقیم و در شرایطی مناسب خودروی مورد نظر خود را خریداری کند.
پیش از این نیز گروه بهمن با اجرای عرضه خودرو وانت کارا در بورس کالا گامی موثر در عرضه محصولات با روش‌های متنوع برداشت.


>>عرضه دیگنیتی و فیدلیتی در بورس کالا

هدف از عرضه خودرو در بورس کالا این است که از طریق تعادل بخشی قیمت خودرو، میزان عرضه و تقاضا شفاف و نیز از سوداگری‌ها جلوگیری شود، همچنین قرار است به‌ گونه‌ای عمل شود که مصرف‌کنندگان واقعی بتوانند به خودرو برسند. هجدهم خردادماه دو خودروی فیدلیتی و دیگنیتی در تالار خودروی بورس کالا عرضه می‌شوند. بر این اساس ثبت سفارش این دو خودرو از ۱۱ خرداد ماه آغاز شده و هر کدملی تنها می‌تواند یک ثبت سفارش ایجاد کند، موضوع عرضه خودرو در بورس کالا، از سال گذشته مطرح شده بود اما حالا به نظر می رسد که طرح عجیب وزارت صمت، در رابطه با قرعه کشی خودروها، زمینه ساز تسریع روند عرضه خودرو در بورس کالا شده باشد.
عرضه خودرو در بورس کالا به معنای رهایی این صنعت از قیمت گذاری دستوری، انتقال سود حاصل از تولید به تولیدکننده به جای دلالان، جمع شدن بساط رانت و دلالی ناشی از فاصله قیمت های کارخانه و بازار و در پایان منتفع شدن مصرف کنندگان از شفافیت بازار خودرو است.


بر اساس اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالا، ۴۳۰ دستگاه فیدلیتی و دیگنیتی ۱۸ خرداد در تالار حراج باز عرضه می‌شود که بر اساس جزئیات، عرضه برای ۱۵۰ دستگاه فیدلیتی ۷ نفره، ۱۵۰ دستگاه فیدلیتی ۵ نفره و ۱۳۰ دستگاه دیگنیتی خواهد بود. قیمت پایه فیدلیتی ۷ نفره؛ ۸۰۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و فیدلیتی ۵ نفره؛ ۷۸۹ میلیون تومان در نظر گرفته شده است و بهمن موتور دیگنیتی را با قیمت ۸۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان روی تابلوی معاملاتی خواهد برد.
همچنین به قیمت‌های پایه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش، هزینه های مالیات و عوارض شماره گذاری، هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات پست، تولید پلاک و شماره گذاری و بیمه شخص ثالث اضافه می شود.
پیش دریافت برای خرید خودرو در بورس کالا فعلا ۳۰ درصد از طریق همان حساب وکالتی تعیین شده است. معاملات عرضه خودرو در بورس کالا در تالار حراج باز صورت می‌گیرد و هر کدملی تنها می‌تواند یک ثبت سفارش ایجاد کند.
تجربه سال های گذشته نشان داده که با عرضه کامل محصولات در بورس کالا به مرور و با تداوم عرضه ها، قیمت ها به سمت نقطه تعادلی بازار حرکت می کند و دیگر دونرخی در بازار کالاها وجود نخواهد داشت.


حمایت عضو مجمع تشخیص مصلحت از عرضه خودرو در بورس کالا برای پایان قیمت گذاری دستوری
غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد: «از جمله تصمیمات مهم و مثبت دولت سیزدهم، تلاش برای ورود کالاهای مختلف به بورس کالا در راستای ایجاد شفافیت در اقتصاد است که در همین زمینه ورود خودرو به بورس کالا می‌تواند به قیمت گذاری دستوری خودرو پایان دهد و این اتفاق به نفع تولید کننده و مصرف کننده خواهد بود.»
مصباحی مقدم به عرضه خودرو در بورس کالا و مزایای اجرایی شدن این اقدام اشاره کرد و گفت: «با ورود خودرو به بورس کالا، قیمت گذاری این کالا به صورت رقابتی انجام می‌شود و به تبع رقابتی شدن قیمت‌ها، تقاضای سرمایه‌ای فعلی کنار رفته و این امر به نفع بازار و خریداران است و به مرور می‌توان شاهد اثر مثبت اجرای این اقدام در اقتصاد کشور و صنعت خودرو باشیم.»


نگاه ها نسبت به عرضه خودرو در بورس کالا
عرضه خودرو در بوس کالا امری احتمالا بی سابقه در بازارهای مالی جهان است و از این رو طبعات آن چندان قابل پیش بینی به نظر نمی رسد، اما آنچه واضح است اینکه روند سرمایه گذاری و خرید و فروش خودرو در بورس کالا به مراتب ساده تر از خرید و فروش فیزیکی خودرو در نمایشگاه هاست و همین سهولت می تواند به معنای نوسانات شدید و ورود سرمایه های سرگردان به بازار خودروهای بورسی منجر شده و قیمت خودرو در بازار را به شکل عجیبی نوسانی و صعودی کند، حال باید منتظر ماند و دید که در عمل چه اتفاقی برای خودروهای عرضه شده در بورس کالا روی خواهد داد، اما آنچه مشخص است اینکه چنین طرح هایی نمی تواند چاره ساز اصلی برای تثبیت قیمت خودرو و مناسب سازی تعادل بین عرضه و تقاضا منجر شود./ تنظیم و گردآوری: وب سایت بورس نگار خرداد ۱۴۰۱ / منابع: سایت بورس کالا/ کارگزاری بانک تجارت / دنیای اقتصاد

 

برچسب ها: ,,,,,,,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان