کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

🔴از سیر تا پیاز صنعت خودروسازی ترکیه؛ چرا و چگونه ترکیه خودروساز شد ما نشدیم؟ 83 درصد خودروهای ساخت ترکیه صادر میشود! +تاریخچه/دی98

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 21 دقيقه

 

🔴 از سیر تا پیاز صنعت خودروسازی ترکیه؛ چرا و چگونه ترکیه خودروساز شد ما نشدیم؟ 83 درصد خودروهای ساخت ترکیه صادر میشود! + تاریخچه// دی98

>>تاریخچه صنعت خودرو در ترکیه؛ ترکیه چگونه خودروساز شد؟ مسیر ترکیه برای خودروساز شدن از چه زمانی شروع شد؟ به بهانه رونمایی از اولین خودروی ملی سبز در ترکیه

 

وب سایت بورس نگار - در حال حاضر ترکیه جزء بزرگترین صادرکنندگان خودرو و قطعات آن در جهان محسوب می شود و از هر ۱۰۰ دستگاه خودروی تولیدی در ترکیه، ۸۳ دستگاه صادر می‌شود؛ سوال اینجاست که ترکیه چگونه خودروساز شد؟ و در خودروسازی پیشرفت کرد؟ مسیر پیشرفت ترکیه برای خودروساز شدن از چه زمانی شروع شد؟ هفته گذشته خبر رونمایی از اولین خودروی ملی ترکیه (خودروی تمام الکتریکی و سبز) سرخط خبرگزاری ها را به خود اختصاص داد به همین بهانه نگاهی می اندازیم به تاریخچه خودروسازی در ترکیه و مسیر پیشرفت این کشور همسایه، پس با ما همراه باشید...

 

خبرهای بازار خودرو - جمعه هفته گذشته خبر رونمایی از خودروی ملی ترکیه توسط رئیس‌جمهور این کشور رجب طیب اردوغان اعلام شد. چند وقتی بود که زمزمه هایی مبنی بر طراحی و تولید خودرو ملی توسط ترک ها به گوش می رسید. این اتفاق بالاخره رخ داد و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی مراسمی در مرکز تحقیقاتی مرمره واقع در استان صنعتی کوجااِلی (Kocaeli) از یک شاسی بلندی تمام الکتریکی و یک خودروی سدان تحت برند تازه تاسیس TOGG رونمایی کرد.

 


برند TOGG (برگرفته از حروف اول عبارت Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu به معنای گروه خودروسازی مشترک ترکیه) نتیجه همکاری 5 خودروسازی داخلی ترکیه بوده و توسط وزارت صنعت و تکنولوژی این کشور پشتیبانی می شود. اولین محصول این برند کراس اووری تمام الکتریکی در کلاس C است که با همکاری استودیوی طراحی پینین فارینا خلق شده و پیکره ای جذاب و مدرن دارد.

+بیشتربخوانید: از سیر تا پیاز خودروسازی در ايران؛ از فیات و هيلمن تا پراید وسمند؛ چرا پیکان تولید شد؟
+بیشتربخوانید: همه چیز درباره راز رشد اقتصادی بنگلادش؛ چگونه اقتصاد کشور فقیر بنگلادش متحول شد؟

 

ویژگیهای خودروی تمام الکترکی ترکیه
این خودرو  که دارای بلندترین محور در میان خودرو‌های هم نوع خود است، با شارژی به مدت زیر ۳۰ دقیقه، به میزان ۸۰ درصد پر می‌شود که با سکوی مودولار برقی، دارای گزینه برد +۳۰۰ و +۵۰۰ است که باتری های آن در کف زیرین خودرو تعبیه شده است خودروی ملی ترکیه که دارای بسته کنترل باتری توسعه یافته و باتری طولانی مدت است، با قدرت ۲۰۰ اسب بخار زیر ۷.۶ ثانیه و با قدرت ۴۰۰ اسب بخار، زیر ۴.۸ ثانیه به سرعت ۰-۱۰۰ کیلومتر می رسد. این خودرو که ۱۰۰ درصد برقی است، بیش از یک خودرو بوده و با تکنولوژی هوشمند، پس از خانه‌ها و منازل، به شکل سومین محل زندگی انسان‌ها تبدیل خواهد شد.این خودرو به شکلی مداوم در اینترنت جای گرفته و برای بسته شدن به اینترنت نیازی به دیگر ابزار نخواهد داشت. برخی رسانه‌های ترک زبان سرعت صفر تا ۱۰۰ این خودرو در نسخه ۲۰۰ اسب بخاری را زیر ۷.۶ ثانیه و نسخه ۴۰۰ اسب بخار را زیر ۴.۸ ثانیه اعلام کرده اند. عرضه خودروی ملی ترکیه به بازار، بنا بر اعلام رسانه‌های این کشور از سال ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد.


رجب طیب اردوغان در مراسم رونمایی از خودروی ملی ترکیه چه گفت؟
رجب طیب اردوغان: خدا را شکر، ترکیه امروز از خودرو ملی خود رونمایی و آن را به جهانیان معرفی کرد. قصد تخریب دیگران را نداریم، بلکه درصدد آن هستیم که ترکیه را صاحب دستاورد‌های جدید کنیم. همان چیزی که ۶۰ سال پیش در اعتراض به تولید اتومبیل «دِوریم» گفتند، امروز درباره «خودرو ترکیه» می‌گویند.


ترکیه چگونه خودروساز شد و در خودروسازی پیشرفت کرد؟  
با توجه به اینکه ترکیه خود به تنهایی عقبه‌ای در زمینه خودروسازی ندارد این سوال مطرح است که دولت این کشور چه مسیری را طی کرد که خروجی آن خودروی الکتریکی ملی شده است.


اقدامات موثر ترکیه  برای پیشرفت صنعت خودروسازی اش چه بود؟
بررسی اقدامات ترکیه در این زمینه ما را به اوایل قرن ۲۱ و سال ۲۰۰۰ می‌رساند. دولت ترکیه در این سال مقدمات حضور سرمایه‌گذاران را در این کشور فراهم کرد. شرکت‌های فعال در زنجیره خودروسازی بین‌المللی نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی استراتژیک ترکیه، پذیرای فرصتی شدند که دولت این کشور برای حضور آنها فراهم کرده بود. نتیجه این حضور صادرات ۳۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری قطعه و خودرو در سال ۲۰۱۸ است. این میزان صادرات، صنعت خودرو را تبدیل به بزرگ‌ترین صنعت صادراتی این کشور کرده است.


از هر ۱۰۰ دستگاه خودروی تولیدی در ترکیه، ۸۳ دستگاه صادر می‌شود!!!
ترکیه در حال حاضر به هشت کشور اروپایی و همچنین آمریکا صادرات بیش از یک میلیارد دلاری دارد. آنچه مشخص است ایجاد تسهیلات ویژه برای سرمایه‌گذاران زنجیره خودروسازی در ۲۰ سال گذشته سبب شده تا ۸ برند بین‌المللی خودروساز خطوط مونتاژ خود را در این کشور احداث کنند. از هر ۱۰۰ دستگاه خودروی تولیدی در ترکیه، ۸۳ دستگاه  صادر می‌شود. رنو با تولید سالانه ۳۷۵ هزار دستگاه و همچنین ۷۵۰ هزار موتور سهم بسزایی در ایجاد اشتغال در این کشور دارد. به‌طوری‌که هم‌اکنون ۶ هزار و ۳۰۰ نفر در شرکت رنو که در بورسا فعالیت دارد مشغول به کار هستند.


ترکیه میزبان تنها مرکز تحقیقاتی فیات در خارج از ایتالیا
خودروسازی بزرگ فیات نیز توانسته تا با استخدام ۹ هزار نیروی کار سالانه ۴۵۰ هزار دستگاه از محصولات خود را در خاک ترکیه تولید کند. همچنین این کشور میزبان تنها مرکز تحقیقاتی فیات در خارج از خاک ایتالیا است.


آلمانی ها هم با «مرسدس بنز» و «مان» در ترکیه هستند
برندهای آلمانی «مرسدس بنز» و «مان» (MAN) نیز در این کشور به تولید خودروهای سنگین می‌پردازند. مرسدس بنز برای این منظور سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورویی انجام داده ، و از رهگذر این سرمایه‌گذاری ۶ هزار نفر در خطوط مونتاژ این برند آلمانی مشغول به‌کار شدند. این شرکت از سال ۱۹۷۰ ترکیه را پایگاه صادراتی خود قرار داده است. مان آلمان نیز بزرگ‌ترین واحد اتوبوس‌سازی خود در خارج از آلمان را در ترکیه بنا کرده است. ۲ هزار نفر در این کارخانه مشغول به‌کار هستند و سالانه ۲ هزار دستگاه اتوبوس تولید می‌کنند.


ژاپنی های خوشنام هم در ترکیه فعال هستند
اما تویوتا با سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری سالانه ۲۸۰ هزار دستگاه از محصولات خود را به کمک ۳ هزار و ۵۰۰ نیروی کار در خطوط تولید نهایی می‌کند. دیگر برند ژاپنی حاضر در ترکیه «هوندا» است. مدیران هوندا با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری سالانه ۵۰ هزار دستگاه «سیویک» را با همراهی هزار و ۵۰۰ نفر نیروی کار تولید می‌کنند.


بزرگ‌ترین خودروساز کره در ترکیه
بزرگ‌ترین خودروساز کره یعنی «هیوندایی» نیز برای صادرات محصولاتش به اروپا، کارخانه خود را در ترکیه بنا کرده است. این کارخانه توانایی تولید ۲۴۵ هزار دستگاه خودرو را در سال دارد. هیوندایی برای سایت تولیدی خود در ترکیه ۳ هزار نفر را استخدام کرده است.


فورد آمریکایی هم هست
فورد نیز به‌عنوان تنها برند آمریکایی، کارخانه‌ای در ترکیه دارد. خطوط تولید این برند در ترکیه سالانه می‌تواند ۴۱۵ هزار دستگاه تولید کند. این خودروساز آمریکایی بزرگ‌ترین مرکز تحقیقاتی را در خاک این کشور به نام خود ثبت کرده است.  


نگاهی به تفاوت صنعت خودرو سازی ترکیه با ایران
سیاستهای اتخاذ شده در صنعت خودروی ترکیه کاملاً با ایران متفاوت است؛ در نگاه اول به این سیاستها، بنظر می‌رسد شرایط برای صنعت ترکیه کمی متفاوت است.


راهبرد کشورهای دنیا در صنعت خودروسازی معمولاً شامل دو رویکرد است که هریک الزامات و تبعات خود را دارد؛ رویکرد «مونتاژ محور» که سرمایه‌گذاری افزونتر کمپانیهای پیشرو، تولید مدلهای پیشرفته‌تر، واردات بیشتر زیرسیستمها و صادرات افزونتر خودروهای آماده، اشتغالزایی کمتر و توجه ناچیز به قطعه‌سازی و صنایع خرد در پیش گرفته می‌شود؛ رویکرد «تولید محور» که دقیقاً فاکتورهایی مقابل رویکرد قبلی را در پی دارد


سیاست حمایت درست از مونتاژ
ترکیه یکی از کشورهایی است که رویکرد مونتاژ محور را در صنعت خودروی خود در پیش گرفته است. این کشور ــ به دلیل اتخاذ سیاست حمایت از مونتاژ و نیز داشتن موقعیت ژئواستراتژیک و قرار گرفتن در مرز آسیا و اروپا باعث جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی صنعت خودرو شده است. سایتهای مونتاژ بزرگترین شرکتهای خودروساز بین‌المللی در این کشور تأسیس شده است. حتی به‌عنوان نماد می‌توان به کمپانی «مرسدس بنز» اشاره کرد که یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران خارجی در این صنعت ترکیه به شمار می‌رود. مرسدس در ۵۰ سال گذشته بیش از ۹۶۰ میلیون یورو برای توسعه صنعت ساخت محصولات خود در ترکیه سرمایه‌گذاری کرده است.


بیش از ۹۰ کمپانی فعال در استانبول
استانبول، با بیش از ۹۰ کمپانی فعال، مرکز خودروسازی ترکیه به‌شمار می‌رود. مجموع مساحت خودروسازهای این شهر بالغ بر ۳۰۰ هکتار و درآمد حاصل از این صنعت هر ساله بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو است. یکی از فعالان بخش خودرو ترکیه می‌گوید: «ما به آلمان و فرانسه و مناطق دیگر دنیا خودرو صادر می‌کنیم.»


بزرگترین صادرکنندگان خودرو و قطعات آن در جهان
صنعت خودروسازی ترکیه مسیری طولانی برای پیشرفت را طی کرده تا بتواند به جایگاهی که در حال حاضر در بازار بین المللی دارد برسد. موارد مختلفی باعث پیشرفت این کشور در صنعت خودروسازی شده است به صورتی که در حال حاضر ترکیه جزء بزرگترین صادرکنندگان خودرو و قطعات آن در جهان محسوب می شود.


چرا ایران نتوانست در خودروسازی پیشرفت کند؟ تنها نکته مثبت صنعت خودروسازی در ایران چیست؟
صنعت خودروسازی در ایران را میتوان دومین صنعت مهم پس از نفت دانست اما بطور کلی تنها نکته مثبت این صنعت در کشورمان را میتوان پدیده اشتغال زایی دانست و نتیجه مفید و گسترده ای برای کشور نداشته است. در همسایگی کشور ایران، ترکیه با استفاده از همین صنعت خودروسازی توانسته نقش مهمی در بهبود شرایط اقتصادی خود ایفا کند به صورتی که پیشرفت صنعت خودروسازی در این کشور به یکی از خبرهای ثابت مطبوعات تبدیل شده است. خودروسازی کشور ترکیه به صورتی است که علاوه بر این که در رشد اقتصادی، اشتغال زایی و استفاده تامین خودروهای به روز برای شهروندان این کشور تاثیر داشته باعث کاهش مرگ و میر در این کشور به دلیل استفاده از خودروهای ایمن نیز شده است.


تاریخچه اولین خودروی ترکیه
ریشه صنعت خودرو ترکیه به دهه 1950 میلادی باز می گردد زمانی که این کشور به ساخت کامیون های نظامی می پرداخت و پس از آن بود که ترکیه به سمت خودروسازی رفت. در واقع پایه‌های این صنعت در دهه ۱۹۵۰ هنگامی که TOE (Türk Otomotiv Endüstrileri A.ş.) شروع به تولید کامیون‌های نظامی REO و بعد از آن کامیون های بین المللی هاروستر کرد گذاشته شد. در سال ۱۹۶۱ نخستین ماشین داخلی Devrim توسط یک تولید کننده قطار TÜLOMSAŞ ساخته شد. نخستین خودرو داخلی ترکیه Devrim نام داشت که به معنی این لغت انقلاب است و تنها 4 دستگاه از آن به تولید رسید چرا که به دلایل فنی و ایرادات مختلف هیچ گاه به مرحله تولید انبوه وارد نشد. پس از این خودرو، ترکیه دست از تلاش بر نداشت و خودرویی با نام آنادول در سال 1966 توسط کارخانه تازه تاسیس خودرو اتوسان وارد خیابان ها شد. از همان روزهای ابتدایی، صنعت خودروسازی ترکیه از پتانسیل بالایی برخوردار بود و خودروسازان مطرح جهان نیز این کشور را برای مونتاژ محصولاتشان انتخاب کردند و از جمله این خودروسازان می توان به کمپانی های موریس،‌رنو و فیات اشاره کرد. این کمپانی ها اولین خودروسازانی بودند که به ترکیه برای ساخت محصولات خود در اواخر دهه 60 روی آوردند.

 

 فورد اولین مجوز مونتاژ در ترکیه را بدست آورد
در سال ۱۹۵۹ کارخانه Otosan در استانبول جهت تولید مدل‌های شرکت فورد تحت مجوز در ترکیه تاسیس شد. در سال ۱۹۶۴، خودرو‌های آستین و موریس شرکت بریتیش موتور، تحت مجوز در کارخانه BMC در İzmir شروع به تولید کردند. برند BMC بعدا توسط گروه Çukurova ترکیه در سال ۱۹۸۹ شروع به کار کرد و در حال حاضر تمام مدل های BMC در جهان توسط این کارخانه تولید می‌شوند. در سال ۱۹۶۶ آنادول اولین بار با نام تجاری خودروی ترکیه تولید شد. تمام مدل‌های آنادول توسط کارخانه Otosan در استانبول تولید شدند.

 

دلیل پیشرفت خودروسازی ترکیه چیست؟
هر چند که حضور برندهای خارجی در ترکیه باعث خارج شدن محصولات تولید داخل این کشور از خط تولید شد اما در مقابل منافع زیادی برای این کشور نیز از لحاظ مختلف داشت.


حسن کریمی سنجری- کارشناس حوزه خودرو در ارتباط با نحوه پیشرفت صنعت خودروسازی ترکیه می گوید: «ترکیه تمرکز خود را بر روی مونتاژ‌ محصولات مطرح خودروسازان جهانی گذاشت و به جای این که به طراحی و تولید محصولات پیچیده بپردازد، نیروی کار خود را در اختیار خودروسازان مطرح قرار دارد و آموزش های لازم را به آنان داد همچنین در کنار تمرکز بر روی مونتاژ‌ خودرو،‌ به قطعه سازی نیز توجه ویژه ای شد. هدف کشور ترکیه در کنار خودروسازی تبدیل شدن به یکی از بزرگترین قطعه سازان دنیا بود که تا حدودی توانستند به این هدف دستیابی پیدا کنند».


تصمیم حساب شده ای که ترکیه گرفت
بنابراین ترکیه مسیر حمایت گری از محصولات داخلی را در پیش نگرفت بلکه با مونتاژ خودروها از برندهای مشهور، اقتصاد خود را رونق بخشید.
سنجری در مورد نتیجه این تصمیم اشاره کرد: «تصمیم ترکیه مبنی بر تبدیل شدن به یکی از کشورهای مونتاژ کننده خودرو باعث سرمایه گذاری برند های مختلف در این کشور شد و اشتغال زایی در کشور صورت گرفت همچنین صادرات خودرو نیز به وفور توسط ترکیه انجام در حال انجام است».


تمرکز بر روی مونتاژ خودروهای پیشرفته و روز دنیا
شاید بتوان گفت برای اینکه کشوری بخواهد به خودروسازی مطرح تبدیل شود ابتدا باید مونتاژ خودروهای مختلف و روز دنیا را فراگیرد و پس از آن به سمت طراحی و ساخت خودرویی داخل برود بنابراین میتوان این مورد را یکی از فرمول های پیشرفت ترکیه در صنعت خودروسازی دانست.


یک قدم تا بزرگترین صادرکننده جهان
با توجه به این که ترکیه با خودروسازان مختلف در جهان همکاری دارد و مونتاژ محصولات آن ها را انجام می دهد،‌ سهم بزرگی در صادرات خودرو نیز دارد. بر اساس آمارهایی که اعلام شده است، در این کشور در سال 2016 رقم یک میلیون و 486 هزار دستگاه خودرو تولید شده و نکته جالب اینجاست که به طور کلی از هر صد دستگاه خودرو تولید شده، 77 دستگاه به سایر کشورها صادر می شود که این رقم در سال 2019 به 83 خودرو از 100 خودرو رسیده است اگر بخواهیم به کشورهایی که بیشترین میزان صادرات خودرو به سایر کشورها را دارد اشاره کنیم می توان به ژاپن، ترکیه و آلمان اشاره کرد که از این جیث ترکیه در مقام دوم صادرات خودرو و در یک قدمی ژاپن قرار دارد. ترکیه علاوه بر صادرات خودرو، در صادرات قطعه نیز پیشرفت بزرگی داشته و بیشترین میزان صادرات قطعات خودرو توسط ترکیه به کشور آلمان است.


جذب سرمایه گذار خارجی
با توجه به این که پاشنه آشیل صنعت خودروسازی ترکیه، مونتاژکاری برندهای مختلف است،‌ جذب سرمایه گذار خارجی یکی از موارد مهمی است که کشور ترکیه به آن اهمیت زیادی می دهد. شرایط اقتصادی و سیاسی ترکیه در سال های اخیر دست خوش تغییرات و پستی و بلندی هایی مختلفی شده است که در سال 2017 با تثبیت شرایط، کشور ترکیه بار دیگر به صحنه رقابت بین المللی بازگشت.


وی در رابطه با جذب سرمایه گذار خارجی توسط ترکیه اظهار کرد: «به طور کلی در شرایط کشورهایی مانند ترکیه و ایران، ساخت خودرو داخلی از اهمیت کمتری نسبت به مونتاژ برخوردار است بنابراین کشور ترکیه توانسته با جذب سرمایه گذار خارجی به فواید بیشتری دست یابد».


کشور ترکیه در سال گذشته بیش از 1.5 میلیون دستگاه خودرو به تولید رساند و این کشور توانایی تولید تا 2 میلیون دستگاه در سال را نیز دارد. حوزه خودرو همواره از حوزه های است که سود بسیار بالایی از جذب سرمایه گذاری خارجی می برد و تمرکز کشور ترکیه نیز بر روی همین مورد است. در حال حاضر برندهایی نظیر فورد،‌فیات، تویوتا،‌ هیوندای و رنو از جمله مهم ترین خودروسازانی است که محصولاتشان در کشور ترکیه ساخته و به اروپا صادر می شود.


پرورش نیروهای متخصص
کشور ترکیه برای این که بتواند در آینده به خودروسازی بزرگ تر از حال حاضر تبدیل شود و توانایی تولید خودروهای داخلی پیشرفته داشته باشد نیاز به نیروهای متخصص دارد. با توجه به این که امروزه اکثر قطعات خودرو به صورت الکترونیکی وظایف خود را انجام می دهد، آموزش نیروهای مهندسی به خصوص در بخش الکترونیک یکی از چالش های مهم کشور ترکیه است.


سنجری در مورد آموزش نیروهای متخصص اظهار کرد: «امروزه مونتاژ خودرو دیگر به معنای تنها سر هم کردن قطعات خودرو نیست بلکه مونتاژ خودرو دانش های مختلفی را در زمینه ساخت خودرو به همراه دارد و می تواند برای آینده صنعت خودروسازی یک کشور مفید باشد و به افزایش دانش در این بخش کمک کند».


خودروسازان مختلفی که با کشور ترکیه همکاری دارد علاوه بر فواید مختلفی که برای این کشور داشته اند اقدام به پرورش نیروهای متخصص با برگزاری دوره های آموزشی کرده اند. از این طریق فناوری روز دنیا در صنعت خودروساز ی توسط شرکت های خودروسازی مطرح به نیروی کار کشور ترکیه منتقل می شود و در نتیجه این موضوع می تواند به شکوفایی هر چه بیشتر صنعت خودروسازی ترکیه در آینده کمک به سزایی کند.


آینده خودروسازی ترکیه
سنجری در رابطه با آینده ترکیه و نحوه رشد این کشور در صنعت خودروسازی افزود: «کشور ترکیه مسیر مونتاژ خودرو را انتخاب کرد و توانست پیشرفتهای بزرگی در این زمینه داشته باشد اما در حال حاضر روند رشد این کشور کم شده است. در آمد 22 میلیون دلاری از صادرات خودرو و قطعات آن رقم بسیار بزرگی برای کشور ترکیه در مقایسه با کشوری مانند چین محسوب نمیشود. ترکیه در حال حاضر پس از آن که پایه های صنعت خودروسازی خود را محکم کرده است به سمت ساخت پلتفرم ملی رفته است و در حال آماده سازی زمینه ها برای تولید محصول ملی و جدید خود است. با تمام این وجود در کنار ساخت خودرو ملی همچنان به صادرات خودرو به صورت گسترده ادامه میدهد چرا که علاوه بر اشتغال زایی، درآمد ارزی نیز خواهد داشت»./


صنعت خودرو در ترکیه
صنعت خودرو در ترکیه نقش مهمی در بخش اقتصاد و تولید ترکیه ایفا می‌کند. شرکت‌های فعال در بخش خودرو ترکیه عمدتا در منطقه Marmara قرار دارند و این خودروها شامل include Fiat/Tofaş, Oyak-Renault, Hyundai, Toyota, Honda و Ford/Otosan می‌باشد.

 
برندهای برتر خودرو در ترکیه
۱۰ برند برتر بازار خودروهای سواری جهان در ترکیه تولید می‌شود. رتبه اول این فهرست متعلق به رنو است که حدودا ۵۰ سال است که در این کشور تولید و فروخته می‌شود. این رقم نشان می‌دهد که مصرف کنندگان این صنعت اتومبیل‌های تولید شده توسط کارگران و مهندسان ترکیه ای را نسبت به سایر خودروهای تولید شده در جهان ترجیح می دهند. هم بازار خودروهای وارداتی در این کشور طی پنج سال گذشته در حدود ۱۱.۴ درصد کاهش یافته است و به ترتیب از ۷۷.۹ درصد در سال ۲۰۱۳ به ۷۰ درصد در سال ۲۰۱۷ و در نهایت به ۶۶.۵ درصد در ماه های ژانویه تا اکتبر ۲۰۱۸ رسیده است. همچنین میزان تولید خودروهای داخلی در ترکیه، به ۳۳.۵ درصد افزایش یافت. سرمایه گذاری‌های اخیر افراد بر روی خودروهای داخلی منجر به کاهش سهم بازار خودروهای وارداتی شده است.

 

تولید برندهای محبوب و برتر جهان در ترکیه
بر این اساس، دردوره ژانویه-اکتبر، همه ۵ برند تجاری خودرو تولید شده در ترکیه جزء از ۱۰ برند برتر خودرو بوده‌اند. . رنو، که ۵۰ سال است در ترکیه تولید می‌شود، اولین بار در لیست بهترین برندهای تجاری خودرو قرار گرفت. به جز رنو برندهای معتبر دیگر خودرو نیز در ترکیه سرمایه گذاری کردند از جمله فیات، هیوندای، هوندا و تویوتا. توازن در فروش خودروهای داخلی موجب تغییر در تجارت خودروهای داخلی این کشورشده اما این میزان کافی نیست. تعداد خودروهای تولید شده در ترکیه باید بیشتر شود تا سهم خودروهای وارداتی کاهش یابد.


همانطور که در جهان تقاضا برای مدل‌های SUV در حال افزایش است در ترکیه نیز این میزان تقاضا دیده می‌شود.در چهار سال گذشته، بازار SUV در ترکیه با نرخ بالای ۶۳.۹ درصد افزایش یافته است. تولید SUVها که در سال ۲۰۱۴ در ۷۴۰۰۰ واحد تولید شده بودند میزان تولیدشان در سال ۲۰۱۷ به ۱۲۲۰۰۰واحد افزایش یافت. در دوره ژانویه و فوریه سال ۲۰۱۸، سهم بازار از suv ها افزایش یافت و به ۲۰.۶ درصد، بالغ بر ۷۸.۱۷۹ واحد رسید. در طول این دوره از بین بهترین مدل‌های فروخته شده SUV نیسان قشقایی با ۱۰۷۲۲ واحد، پس رنو داستر با ۹۶۵۳ واحد و پژو ۳۰۰۸ با ۶۳۵۹ واحد به ترتیب بیشترین میزان فروش خودرو را در ترکیه داشتند.

 
اجاره خودرو در ترکیه
در دوره ژانویه-اکتبر، سهم بازار خودروهای سواری ۵۰.۷ درصدافزایش یافت. بیشتر مصرف کنندگان ترکیه مدل‌های سواری را ترجیح می‌دادند. در طی این دوره،از ۸ خودرو برتر تولید شده در ترکیه ۴ تایی آنها سواری بودند و از جمله محبوب ترین ها در زمینه اجاره خودرو در ترکیه می باشند. در میان مدل‌های تولید شده در ترکیه، ۲۴.۲۱۷ واحد رنو مگان سواری در ۱۰ ماه اول و پس از فیات Egea با ۲۳۷۴۰ واحد ، هوندا سیویک سواری با ۱۷۶۵۶ و تویوتا کرولا سواری با ۱۶.۳۵۱ عدد فروخته شده است.


آماری از سالهای قبل صنعت خودرو ترکیه
رکورد فروش بهترین خودروهای ترکیه در سال ۲۰۱۸ هنوز در دست فیات است . با وجود اینکه رقیب اصلی فیات یعنی رنو مگان، در ماه‌های گذشته از این برند پیشی گرفته بود . هوندا سیویک چهارمین جایگاه پس از تویوتا کورولا بود را به دست آورد.


رتبه بندی بهترین فروش خودروهای ترکیه ۲۰۱۷ چندین مرتبه در طول این سال تغییر کرده است. Fiat Aegea همچنان در پر فروش ترین خودروهای سال ۲۰۱۷ پیشرو بود، در حالی که آخرین نسل رنو مگان هم موفقیتی فوق العاده ای در فروش خودروهای سواری داشت.


بهترین مدل فروش خودروهای ترکیه در سال ۲۰۱۶ مربوط Fiat Egea تولید شده داخلی و دومین رتبه فروش مربوط به تویوتا کورولا است که در گذشته رتبه اول فروش را ازآن خود کرده بود. رنو سی ال او نیز جایگزین رنو فلوئنس در رتبه بندی فروش خودروهای داخلی ترکیه شد.


رتبه بندی بهترین خودروهای ترکیه در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد تویوتا کورولا که ۵۰٪ فروش را در دوم ماه دسامبر داشت از رقیبش Fiat Linea که فروش این برند را برای تولید مدل جدید خود یعنی Fiat Aegea متوقف کرده بود پیشی گرفت.


سال ۲۰۱۳ برای فروش خودروهای ترکیه تقریبا مثبت بود و بازار فروش خودرو پس از آنکه در سال ۲۰۱۲ که بازار را بحران اقتصادی تحت تاثیر قرار داده بود، دوباره رشد کرد به طوری که فروش خودرو در ترکیه به ۱ میلیون واحد رسید. این بازار پس از ارائه تخفیف مدل‌های قدیمی مانند (Linea، Astra Focus و غیره ) بهبود پیدا کرد و موفقیت جدیدی برای خودرو مدل رنو به وجود آورد.
منابع: دنیای اقتصاد/ دیجیاتو / گسترش / خبرنگاران جوان ؛ گردآوری، تنظیم و تلخیص: وب سایت بورس نگار / دی ماه 98

برچسب ها: ,,,,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان