کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

>>همه چیز درباره صندوق پشتوانه طلای لوتوس پارسیان؛ چگونه از بازاربورس «طلا»بخریم؟ مزایای خرید اوراق صندوق پشتوانه طلا+نحوه معاملات چگونه است؟

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 7 دقيقه


>>همه چیز درباره صندوق پشتوانه طلای لوتوس پارسیان؛ چگونه از بازاربورس «طلا» بخریم؟

>>>مزایای سرمایه گذاری در صندوق پشتوانه طلا چیست؟ نحوه خرید وفروش این اوراق در بورس چگونه است؟
>>>>چرا سرمایه گذاری در صندوق پشتوانه طلای لوتوس پارسیان سودآور است؟

 

وب سایت بورس نگار - از اوایل مرداد اوراق جدیدی تحت عنوان صندوق پشتوانه طلای لوتوس پارسیان بعنوان صندوق قابل معامله (ETC) در بورس تهران عرضه و خرید و فروش می شود با توجه به چشم انداز مثبت آینده فلز طلا، در ادامه با نحوه معامله و مزایای صندوق پشتوانه طلای لوتوس پارسیان آشنا می شویم ...

 

جدیدترین خبرها از بورس - صندوق پشتوانه طلای لوتوس از نوع صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس کالا و اولین صندوق کالایی بازار سرمایه کشور است که موضوع فعالیت آن سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سکه طلا، اوراق مشتقه مبتنی بر سکه طلا، اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده و گواهی سپرده بانکی است که در خرداد ماه 96 پذیره نویسی شده و از مرداد 96 در بورس تهران معامله می شود.
 اين صندوق با دریافت مجوز تأسیس و فعالیت از سازمان، از مصادیق صندوق‌های سرمایه‌گذاری موضوع بند 20 مادة (1) قانون بازار اوراق بهادار و بند هـ ماده 1 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید محسوب ‌شده و طبق مادۀ 2 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید نزد مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت می‌رسد و مطابق مقررات مي‌شود. موضوع فعاليت اصلی صندوق، سرمايه‌گذاري در انواع اوراق بهادار مبتنی بر فلز طلا که در بورس پذیرفته شده است شامل گواهی سپرده سکه طلا و مشتقات سکه طلا و ... می‌باشد. صندوق می‌تواند مازاد دارایی‌های خود را در اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده‌ها و گواهی‌های سپرده بانکی سرمایه‌گذاری نماید. علاقمندان برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد الزامات فعالیت صندوق میتوانند اساسنامه و امیدنامه صندوق را مطالعه کنند.

 

صندوق پشتوانه طلا چیست؟
صندوق طلا نوعی از صندوق های کالایی قابل معامله در بورس است که سرمایه های جمع آوری شده از مشتریان را به جای سپرده و اوراق مشارکت، در گواهی سپرده طلا و اوراق مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می کند.

 

+بیشتربخوانید: کدام صندوق های طلای بورسی بیشترین بازدهی را دارند؟ نگاهی به وضعیت بازدهی صندوقهای طلا در سال 1401
+بیشتربخوانید: همه چیز درباره صندوق طلای کارگزاری مفید«عیار»؛ مزایای سرمایه گذاری در«عیار»چیست؟


وجوه صندوق در چه مواردی سرمایه گذاری می شود؟
"در اوراق مبتنی بر طلا شامل گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مشتقه (قراردادهای آتی و آپشن). نقش این اوراق پوشش ریسک سکه طلاست به طوری که اگر قیمت سکه کم شود، ارزش واحدهای صندوق با نسبت کمتری کاهش پیدا خواهد کرد. تعریف گواهی سپرده طلا: سکه طلا خریداری و در خزانه بانک رفاه نگهداری می شود، معادل این سکه ها گواهی صادر شده و در بورس کالا معامله می گردد. "


میزان سرمایه صندوق چقدر است؟
سرمایه صندوق فعلا می تواند تا سقف صد میلیارد تومان باشد، در صورت رسیدن به این میزان، امکان سرمایه گذاری جدید برای فرد وجود ندارد. ضمن اینکه در صورت افزایش قیمت سکه در آینده، ممکن است قیمت هر واحد از مقدار مشخص شده در زمان پذیره نویسی بیشتر شود.


پوشش ریسک به چه معناست؟
"با استفاده از ابزارهایی مانند قرارداد آتی و آپشن، ریسک کاهش قیمت سکه پوشش داده می شود. برای مثال اگر سکه در بازار 100 هزار تومان کاهش قیمت داشته باشد، معادل آن در صندوق 50 هزار تومان ریزش قیمت خواهد داشت."


نحوه خریداری واحدهای صندوق به چه صورت است؟
"داشتن کد معاملاتی بورس کالا برای خرید واحدهای صندوق الزامی است. با همراه داشتن مدارک شناسایی و مراجعه به هر یک از کارگزاری های سطح کشور، می توان این کد را دریافت نمود. خرید و فروش واحدها پس از دریافت کد، به صورت آنلاین قابل انجام است."


حداقل و حداکثر مبلغ برای پذیره نویسی صندوق چقدر است؟
قیمت هر واحد در زمان پذیره نویسی 10000 ریال است و باید حداقل 10 واحد خریداری شود، سقفی برای میزان خرید وجود ندارد(در زمان نگارش این مطلب قیمت سهم 1038 تومان و در بورس قابل معامله است)


مزایای صندوق طلا نسبت به خرید سکه فیزیکی چیست؟
"·برای خرید هر سکه حداقل یک میلیون تومان پول لازم است اما با یک صدم این مقدار می توان در صندوق سرمایه گذاری کرد، بنابراین با سرمایه کم نیز می‌توان اقدام به سرمایه گذاری در بازار طلا نمود. ·سکه فیزیکی در معرض ریسک گم یا دزیده شدن است اما گواهی های صندوق طلا به صورت آنلاین و تحت نظارت بورس کالا خرید و فروش می شوند. ·گواهی های صندوق طلا از معافیت مالیاتی برخوردارند. ·واحدهای صندوق می توانند بعنوان وثیقه برای دریافت وام از کارگزاری‌ یا بانک مورد استفاده قرار گیرند. · از آنجایی که سرمایه گذاری در صندوق توسط تیمی از افراد خبره مالی و با استفاده از ابزارهای پوشش ریسک انجام می شود، بازدهی واحدهای صندوق طلا نسبت به سکه طلا بالاتر است."


گزارش عملکرد صندوق از چه طریق قابل دسترس است؟
"از طریق گزارشات اعلام شده از طریق همین وبسایت و نیز: وب سایت شرکت لوتوس پارسیان : www.lotusib.ir سایت کدال: www.codal.ir"


چه واحدی بر صحت عملکرد صندوق نظارت می کند؟
"سازمان بورس مجوز راه اندازی صندوق های قابل معامله را صادر و بر عملکرد آنها نظارت می کند. علاوه بر این، رکن‌های حسابرس و متولی هم مسئول نظارت بر صندوقند. هر دو این ارکان موسسات حسابرسی مستقلی هستند که بر اساس مفاد اساسنامه و امیدنامه بر عملکرد صحیح و قانونی صندوق نظارت می کنند. "


>> بررسی مزایای صندوق‌های کالایی از زبان امیر مسعود پرور
 امیر مسعود پرور اعلام کرد: بورس‌های کالایی در دنیا عمده‌ترین محل برای پوشش ریسک ناشی از نوسانات قیمت‌ها به شمار می‌آیند. این بورس‌ها معمولاً با اتخاذ راهکارهای مختلف و در قالب ابزارهای گوناگون اقدام به مدیریت ریسک می‌کنند. همچنین در بورس اوراق بهادار افراد با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریسک مدیریت دارایی‌ها را به حداقل ممکن می‌رسانند که این ویژگی در صندوق‌های کالایی نیز وجود دارد.
نخستین صندوق کالایی مبتنی بر طلا در سال ۲۰۰۴ در بورس فلزات لندن ایجاد و پس از مدت کوتاهی توانست نظر مساعد فعالان بازار و سرمایه‌گذاران در حوزه کالایی را جلب کند. در ایران نیز اخیراً شاهد پذیرش و معرفی صندوق پشتوانه طلای لوتوس بوده‌ایم که به‌عنوان یکی از نخستین صندوق‌های پوشش ریسک در حوزه‌های کالایی می‌باشد.
از آنجا که سرمایه‌گذاری مستقیم در حوزه فیزیکی سکه طلا ریسک ناشی از لزوم حمل و نقل فیزیکی سکه ها را پوشش می‌دهد و کسب اطمینان از اصل بودن سکه‌ها و پیگیری مستمر قیمت خرید و فروش و مسایلی از این دست را به همراه دارد لذا استفاده از ابزارهای موجود در بازار مشتقه بورس کالا می‌تواند تا حد زیادی این ریسک‌ها را مدیریت کند. در همین زمینه از ۲۰ خرداد، نخستین صندوق کالایی بازار سرمایه ایران با عنوان صندوق پشتوانه طلای لوتوس در بورس کالا پذیره‌نویسی گردید و پذیره‌نویسی با موفقیت به پایان رسید.

 

هدف تشکیل صندوق پشتوانه طلا
هدف از تشکیل صندوق پشتوانه طلا جمع‌آوری سرمایه از سرمایه‌گذاران و تشکیل سبدی از اوراق بهادار مبتنی بر کالای سکه طلا و مدیریت این سبد است. سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها به هیچ عنوان بدون ریسک نبوده و متولیان صندوق با بهره‌گیری از تحلیل‌گران خبره سعی در کسب حداکثری سود برای سرمایه‌گذاران خواهند داشت.
این مهم اگر مستقیم از سوی افراد سرمایه‌گذار انجام پذیرد، آنها را متحمل هزینه‌های جمع‌آوری و پردازش اطلاعات، ریسک معاملات در بازارهای آتی سکه طلا و قراردادهای اختیار معامله خواهد کرد. اما صندوق طلا امکان ورود هوشمندانه و مدیریت مجموع آورده سهامداران را به معاملات آتی طلا و قراردادهای اختیار معامله کالایی در بورس کالا را فراهم کرده و نقد شوندگی اوراق را از طریق داد و ستد در بازار گواهی سپرده‌های کالایی تسهیل می‌کند.
با توجه به توضیحات فوق، خرید واحدهای صندوق پشتوانه طلا می‌تواند برای عامه مردم، سرمایه‌گذاران بازار طلا و فعالان بازار آتی سکه طلا در بورس کالا بسیار جذاب باشد// 15شهریور96 منابع: صندوق پشتوانه طلای لوتوس/بورس نگار/وب سایت بانک پارسیان

برچسب ها: ,,,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان