کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

🔶هنر سهامداری در بورس >> توصیه هایی کاربردی و مهم از "وارن بافت" موفق ترین سهامدار بازارهای بورس دنیا؛ ایده «آقای بازار» چه می گوید؟

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 11 دقيقه


🔶هنر سهامداری در بورس >> توصیه هایی کاربردی و مهم از "وارن بافت" موفق ترین بورس باز در بازارهای سهام در دنیا برای موفقیت در بورس؛ ایده «آقای بازار» چه می گوید؟

 

وب سایت بورس نگار - وارن بافت یکی از ثروتمندترین مردان جهان و موفق ترین مرد بازار سهام در دنیا است در این مطلب نگاهی به توصیه های کاربردی و مهم وارن بافت جهت موقیت در بازارهای مالی و بورس خواهیم پرداخت ...

 


موفیقت در بورس - هنر سهامداری در بورس - مردم معمولا تمام رفتارهای میلیاردرهای مشهور و موفق را از نزدیک دنبال می‌کنند؛ طبیعی هم هست زیرا آنها مقدار زیادی ثروت اندوخته‌اند و شاید بتوان از آنها چیزی یاد گرفت. در این مطلب نگاهی به توصیه های کاربردی و مهم وارن بافت موفق ترین مرد بازارهای سهام در دنیا جهت موقیت در بورس خواهیم پرداخت ...

۱: خرید یک سهم نیازی به فرمول های پیچیده ریاضی ندارد
وارن بافت برای موفقیت در بازار سهام راهی را کشف کرد که اصلا پیچیده نیست. بافت تنها روی شرکتهایی که سهل الفهم ، استوار و دارای کسب و کار پایداری هستند سرمایه گذاری می کند.در فرمولی که بافت بکار می گیرد سادگی مهم ترین شاخصه است و برای خرید یک سهم نیازی به فرمول های پیچیده ریاضی ، سابقه مالی و یا توانایی پیش بینی تغییرات اقتصادی در آینده نیست.


2: خونسرد باشید حتی اگر ارزش سهامشان نصف شد
یکی دیگر از اصول فلسفه وارن بافت داشتن خلق و خوی مناسب در سرمایه گذاری است. خلق و خوی مناسب یعنی توانایی خونسرد بودن در مواقعی که با مشکلات روبرو می شوید.
از نظر بافت سرمایه گذار خردمند در مواجهه با اتفاقات منفی آرام و خونسرد می ماند. او برای سنجش این موضوع معیار شفافی دارد که باید آن را برای خود بکار گیرید. اگر از آن دسته افرادی هستید که وقتی در یک نیمه شب ارزش سهامشان نصف می شود، توانایی نگه داشتن آن را ندارند، بازار سهام برای شما ساخته نشده.


 3: از نزدیک شدن به متخصصان مالی بپرهیزید اگر ...
وارن بافت معتقد است که افراد معمولی بدون نیاز به کارگزاری ها و کاربلدهای بورس و یا هر نوع متخصص دیگر قابلیت تبدیل شدن به یک معامله گر موفق را دارند. وی معتقد است باید متخصصان مالی را نادیده بگیرید و برای اینکه بهترین تصمیم را برای سرمایه گذاری بگیرید لازمست که اصول اولیه حسابداری و کسب و کار در بازارهای مالی را یاد بگیرید. به محض اینکه دانشتان درباره سرمایه گذاری افزایش یافت از نزدیک شدن به متخصصان مالی بپرهیزید. باید مهارت لازم را داشته باشید که بر روی شرکتهای عالی سرمایه گذاری کنید و بعد از آن با اعتماد به نفس کامل به سهامتان بچسبید. وقتی صاحب سهام شرکتی هستید که در صنعت پایدار و استواری است، سهامتان را نگهدارید حتی اگر دیگران با قیمت ارزان درحال فروش سهامشان هستند شما بخرید.

 

۴: سود از سرمایه گذاری و نه سفته بازی
بافت می گوید: اگر آمادگی ندارید سهام تان را برای یک دهه نگه دارید از همان ابتدا آن سهم را نخرید. صبر و بردباری به شما کمک خواهد کرد که سود انباشته قابل توجهی را در بلند مدت کسب کنید. در واقع بازار با افرادی که به صورت متوالی وارد و خارج می شوند خصومت دارد. ولی در عوض دوست افرادی است که می خرند و نگه می دارند.
پیشنهاد بافت برای تمرین ذهنی صبور بودن در بازار این است که تصور کنید فردای روزی که سهامی را خریدید، بازار برای مدت ۵ سال تعطیل خواهد بود. در واقع وارن از سرمایه گذاری بر روی شرکت ها سود به دست آورد نه از سفته بازی در بازار سهام.


۵: چهار شاخص که تشخیص دهیم چه سهامی مناسب است
فلسفه بافت می گوید: وقتی سهامی را می خرید در واقع بخشی از یک کسب و کار واقعی را می خرید. سهام ها به خودی خود چیزی برای گفتن ندارند بلکه این کسب و کارها هستند که به سهم ها معنی و مفهوم می بخشند.
مهم ترین کاری که می توانید قبل از خرید سهام یک شرکت بعنوان یک تحلیلگر نه صرفا بعنوان یک سرمایه گذار انجام دهید، بررسی تجارت های شرکت و آینده تجارت هاست. توجه به قیمت سهام اهمیت دارد اما مهمتر از آن توجه به ارزش واقعی شرکت است. ۴ شاخصه ای که باعث میشود تشخیص دهیم چه سهامی برای خرید مناسب است شامل:
    شرکت کسب و کاری داشته باشد که او قادر به درک آن باشد.
    شرکت هایی که دارای چشم اندازهای بلندمدت باشند.
    شرکت هایی که بوسیله افراد درستکار و لایق اداره می شوند.
    قیمت سهام شان جذاب باشد.
بافت میگوید برای سرمایه گذاری بدنبال شرکتهایی بگردید که درکشان راحت تر است و در بلندمدت کارایی خودشان را نشان میدهند و بدانید کدام کسب و کار برای ۱۰ سال آینده رو به رشد است. اگر شما متوجه نباشید که یک شرکت دقیقا در ۱۰ سال آینده به کدام سمت حرکت میکند، احتمالا کسب و کار آن شرکت برایتان قابل درک نیست و اگر کسب و کاری را که پولتان را خرجش می کنید درک نکنید، این بیشتر به قمار شبیه است تا سرمایه گذاری.


۶: دنبال شرکتی باشید که مزیت رقابتی پایان ناپذیر دارد
وارن بافت تمایل به خرید شرکتهایی دارد که دارای حق فرانشیز هستند. یعنی شرکتهایی که دارای حق فروش امتیاز کالا و خدمات هستند. او معتقد است اینگونه شرکتها دارای معیارهای زیر هستند:
موردنیاز باشد، بیش از حد وابسته به سرمایه نباشد، دارای جانشین نباشد، مشمول تنظیم قیمتهای دولتی نباشد.
در واقع این فاکتور یک مزیت رقابتی پایان ناپذیر است.


۷: شرکتهای با فناوری های پایین را بخرید، نه شرکتهای با تکنولوژی های پیشرفته
وارن بافت توصیه می کند که سهام شرکتهای با فناوری پایین که به راحتی قابل فهم و درک هستند، دارای کسب و کار استوار هستند و جریان نقدینگی قابل شناسایی دارند را بخرید نه شرکتهایی که دارای تکنولوژی های پیشرفته هستند. زیرا طبق گفته بافت، درآمد اینگونه شرکتها به سرمایه گذارانی که این شرکتها را پدید می آورند نمی رسد.
در دام جذابیت شرکتهای تازه تأسیسی که چشم انداز خیره کننده دارند نیافتید زیرا بر اساس ارزیابی های واقع بینانه همان عواملی که باعث جذابیت این گونه شرکتها شده اند دوام شان را در بلند مدت بسیار مشکل می کنند.


۸: تنوع بخشی سبد سهام الزاما بهترین راه نیست!!
از نظر وارن بافت تنوع بخشی در سبد سهام الزاما بهترین راه برای سرمایه گذاری نیست بلکه سیاست او متمرکز کردن دارایی هایش روی تعداد اندکی از شرکت ها و سهام های مناسب و مورد علاقه اش است.


فصل ۹: سرمایه گذار باید رخوت داشته باشد!!  
فلسفه وارن بافت بیان می دارد که برای موفقیت در بازار سهام لازم نیست بصورت مستمر خرید و فروش کنید. او معتقد است که سرمایه گذاران هوشمند دارای این قابلیت هستند که در حال چرت شدن پول بسازند. وی عدم فعالیت بیش از حد و رخوت را برای سرمایه گذاران تحسین می کند و آن را اساس فلسفه سرمایه گذاری خود می داند.
خرید و فروش بیش از حد سهام بخودی خود دارای هزینه هایی است که معمولا به آن توجه نمی شود. به عقیده بافت به واسطه صبر و فعالیت نکردن می توان به موفقیت دست یافت.


۱۰: وقت خود را برای بررسی لحظه ای قیمتها هدر ندهید!!
وارن بافت توصیه می کند از بررسی لحظه به لحظه قیمت ها بپرهیزید. بعقیده او اختلاف قیمت ها در کوتاه مدت اهمیتی ندارد. بهتر است یک سرمایه گذار به جای تمرکز بر روی تغییرات قیمت از وقتش برای بررسی عملکرد شرکت ها استفاده کند. عملکرد شرکت ها شامل این موارد می باشد: مدیران شرکت، درآمدها، جریان نقدینگی، چشم انداز آینده و مواردی از این دست است.

 

۱۱: بافت: عاشق نزول ناگهانی قیمتها هستم!!
بازارهای نزولی موقعیتی برای خرید سهام هستند. وقتی مردم بصورت گروهی از یک سهم خوب فرار می کنند برای خرید آن آماده باشید. اکثر مردم دقیقا در بدترین شرایط وقتی قیمتها در حال نزول است اقدام به فروش می کنند. بافت عاشق نزول ناگهانی قیمتهاست و آن را بعنوان موقعیت خرید می بیند.


۱۲: نقطه شیرین بافت سه بخش دارد!!
بعقیده بافت لازم نیست برای تمام موقعیتهای سرمایه گذاری که به سمت شما می آیند تقلا کنید. بافت فقط موقعیتهایی را مورد توجه قرار می دهد که از نقطه شیرین او رد شود.نقطه شیرین بافت ۳ بخش دارد: کسب و کار عالی با درآمدهای آتی مطمئن، مدیران توانا و درستکار و قیمت مناسب سهم.

 

۱۳: خودتان را با مشکلات کلان اقتصادی درگیر نکنید!!
خودتان را به خاطر اتفاقات کوتاه مدت بازار نگران نکنید به جای آنکه نگران چشم انداز بلندمدت شرکتی باشید که روی آن سرمایه گذاری کرده اید. شما باید یک تحلیلگر کسب و کار باشید و وقتی در حال تجزیه و تحلیل شرکتها هستید، چشم تان را بر روی بعضی چیزها ببندید و خودتان را با مشکلات کلان اقتصادی درگیر نکنید.


۱۴: نگاه دقیقی به مدیران بیاندازید
بافت بدنبال شرکتهای مناسبی است که دارای مدیریت عالی باشد. پس بعنوان یک سرمایه گذار بسیار اهمیت دارد که درباره مدیران شرکتی که تصمیم به سرمایه گذاری روی آن دارید به دقت ارزیابی های لازم را انجام دهید.


۱۵: به یاد داشته باشید امپراتورها در وال استریت لباس ندارند
یک سرمایه گذار ارزشی نگران وضعیت چارت نیست. بافت معتقد است موقعیتهای خیلی خوبی را حتی بدون نگاه کردن به نمودارها میتوان بدست آورد.


۱۶: دنبال توده مردم حرکت نکنید
تفکر مستقل یکی از بزرگترین نقاط قوت وارن بافت است. او برای تصدیق سرمایه گذاری هایش به تأیید دیگران نیازی ندارد. وی فشار بسیاری از توهینها و بی احترامیها را بخاطر همین موضوع تحمل کرد. او توصیه می کند دنبال توده مردم حرکت نکنید و خودتان برای سرمایه گذاری تان تصمیم بگیرید.


۱۷: در داخل دایره صلاحیت خود بمانید
منطقه ای را بعنوان منطقه ی تخصصی خود انتخاب کنید و داخل این دایره فعالیت کنید. بعنوان یک سرمایه گذار برای خودتان تعریف دقیقی از دایره صلاحیت داشته باشید و همچنین لازم است برای تکمیل دایره صلاحیت تان چیزهایی که خارج از آن دایره است را هم به دقت تعریف کنید.


۱۸: پیش بینی بازار را نادیده بگیرید!!
پیش بینی های کوتاه مدت سهام و اوراق قرضه بی فایده است. او معتقد است که این نوع پیش بینی ها بیشتر از آنکه آینده را پیش بینی کند، پیش گویی های آن ها را به نمایش می گذارد.


۱۹: ایده «آقای بازار» چه می گوید؟
ایده «آقای بازار» می گوید: آقای بازار بعنوان شریک کاری شماست که دارای مشکلات احساسی در بازار سهام است که پیشنهادهای نامناسبی به شما می دهد و راه حل اصلی آن است که هرگز تحت تأثیر توصیه های آقای بازار قرار نگیرید. مفهوم دیگری که بافت بیان می دارد «حاشیه امن» است. به بیان ساده حاشیه امن یعنی قیمت سهام ذاتا پایین تر از ارزش شرکت باشد.

 

۲۰: وقتی اکثر سهامداران حریصند، بترسید!!
بازار سهام معمولا بصورت دوره ای تحت تأثیر احساسات ترس و طمع خواهد بود. اگر اکثر سرمایه گذاران حریص هستند، بافت هراسان میشود (یا حداقل به شدت محافظه کار می شود) و وقتی اکثر سهامداران هراسان هستند بافت طماع می شود.
بعبارت دیگر وقتی همه در حال فروش هستند بخرید و زمانیکه همه در حال خرید هستند بفروشید.


۲۱: منابع ارزشمند را مطالعه کنید
بافت به سرمایه گذاران پیشنهاد می کند که مطالعه کنید و زمان خود را به مطالعه منابع ارزشمند اختصاص دهید. پیشنهاد بافت به تمام سرمایه گذاران، کتاب مورد علاقه او، یعنی کتاب سرمایه گذار هوشمند بنجامین گراهام است.


۲۲: از تمام نیروی خود استفاده کنید
عادتها بصورت مؤثر رفتارها را شکل میدهند. بنابراین باید تمرین کنیم عادتهای خوب را در خود بوجود بیاوریم. بنابراین برای یک سرمایه گذاری موفق باید بدانیم که عادتهای مناسبی که ما را به سمت موفقیت در بازار سهام هدایت میکند در خود پرورش دهیم و همچنین الگوی مناسبی را در این مسیر انتخاب کنیم.


۲۳: از اشتباهات دیگران اجتناب کنید
مطالعه اشتباهات دیگران و اطمینان از عدم تکرار آن بسیار اهمیت دارد. از اشتباهات دیگران که برای شان هزینه ساز بوده است، اجتناب کنید


۲۴: به یک سرمایه گذار دقیق و بی خطر تبدیل شوید
با پیروی از راه و روش بافت یک سرمایه گذار متوسط بدون کمک متخصصان می تواند به یک سرمایه گذار خوب ارزشی که سودهای عالی کسب می کند تبدیل شود . برای تبدیل شدن به سرمایه گذار با ارزش، عادت های سرمایه گذاری با ارزش را در خود گسترش دهید.

+بیشتربخوانید+ لینکهای مرتبط >>> پیشنهاد می شود مطالب زیر را نیز بخوانید:

هنر سهامداري در بورس >>> هفت معیار طلایی برای تشخیص سهام ارزنده بازار

هنر سهامداري در بورس >>> آنچه سهامداران حقیقی بورس باید بیاموزند ...

هنر سهامداری در بورس >>> در سرمایه گذاری های مالی معمولا افراد اندکی به شکلی معقول رفتار می کنند...

هنر سهامداری در بورس >>> آنچه هر سرمايه‌گذار بازار بورس بايد بداند

هنر سهامداری در بورس>>> قانونهای مفیدی از موفق ترین مرد بورس...

هنر سهامداری در بورس >>> از اشتباهات خود درس بگيريم / يك اشتباه دو ميلياردی!!!

هنر سهامداری در بورس >>> رفتارشناسي بازار سهام (Behavioral Finance)

برچسب ها: ,,,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان