کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

🔴در مجمع «شیران» چه گذشت؟ مهمترین برنامه های صنایع شیمیایی ایران از ساخت نیروگاه خورشیدی و طرح تولید برق فتو ولتاییک تا پروژه توسعه تولید LAB

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 10 دقيقه


🔴در مجمع «شیران» چه گذشت؟ مهمترین برنامه های صنایع شیمیایی ایران از ساخت نیروگاه خورشیدی و طرح تولید برق فتو ولتاییک تا پروژه توسعه تولید LAB و برنامه افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها 

 

وب سایت بورس نگار - مجمع شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران با نماد "شیران" در روز 27 اسفند 1401 برگزار شد بیش از ۸۵ درصد از LAB ( آلکیل بنزن خطی) مواد اولیه اصلی در تولید انواع محصولات شوینده خانگی وصنعتی مورد نیاز کشور توسط شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، تأمین می شود، در ادامه خلاصه ای از اتفاقات و حواشی مجمع_شیران را باهم مرور می کنیم پس با وب سایت بورس نگار همراه باشید ...

 

+ در مجمع #شیران 1402 چه گذشت؟ جزئیات خبرهای مهم مجمع #شیران را "اینجا" بخوانید
+ برای مشاهده سود نقدی سهام همه شرکتها در سال 1403+زمان و چگونگی واریز آن اینجا کلیک کنید

 

مجامع شرکتهای بورسی - مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران 27 اسفند 1401 با حضور ۸۱ درصد سهامداران تشکیل شد.


حاضرین در مجمع شیران

 

مهم‌ترین نکات مطرح شده در این جلسه:

✅افزایش فروش شرکت از ۵هزار و ٢۵١ به ۷هزار و ۳۴۵ میلیارد تومان

✅ ۱۸۰۰ میلیارد تومان فروش صادراتی محصول LAB بوده و ۲۹۰۰ میلیارد تومان نیز فروش داخلی آن است.

✅چالش جدی سال گذشته شرکت این بود که قیمت نفت سفید از دی ماه سال قبل تا تیرماه رشد بالایی داشت که ناشی از جنگ‌ اوکراین و روسیه بود. این در حالی بود که ۸۵درصد ماده اولیه ما نفت سفید بود و LAB تنها ۱۵درصد رشد قیمت داشت.

✅اجرای طرح نوآورانه برای کاهش تولید برش سبک به دلیل اختلاف قیمت قابل توجه این برش و نفت سفید با صرفه ۷ میلیون دلاری در سال و انجام تعمیرات اساسی ریفرمر قدیم واحد ۲۶۰۰ با صرفه‌جویی ۳۰۰هزار دلاری در سال از اهم فعالیت‌های انجام شده سال مالی است.

✅بومی سازی برخی تجهیزات را در دستور کار قرار دادیم که به نتیجه رسیده است‌.

✅بهره‌برداری از فاز اول نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی و توسعه آن به سه مگاوات تا خردادماه سال ۱۴۰۲ از دیگر فعالیت‌های مهم است.

✅ایجاد دفتر نمایندگی فروش در یکی از کشورها برای ارتباط مستقیم با مشتریان، افزودن ترم های تحویل CPT و CFR در فروش‌های صادراتی، رصد تحولات بازار و رقبا به منظور تداوم حضور رقابتی در بازارها و ارائه محصولات جدید بر اساس ظرفیت‌های موجود از مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت در بخش بازرگانی است.

✅امکان استفاده از پساب تصفیه‌شده شرکت به عنوان آب بدون یون صنعتی، از سال ۹۵ آغاز شد.

✅شرکت یک وصول ۱۶۶میلیون درهم از شرکت هیزل داشت که در دادگاه‌ها رای به نفع ما صادر شد. دستور توقیف اموال را گرفتیم و امیدواریم تا سال آینده، دارایی‌ها کسب شود.

 

✅در خصوص پروژه الکیل بنزن خطی با هدف افزایش محصول

تا کنون بیش از ۸۰ درصد کل پروژه را قرار داد بسته این عملیات نصب در حال انجام است بهش ساخت مخازن بنزن در حال تکمیل است که تا کنون ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته ایم.

 

✅در خصوص طرح توسعه مبتنی بر دانش فنی کاتالیست جامد detal

 بروز رسانی مطالعات بازار و امکان‌سنجی تر و بررسی مستندات و مدارک به منظور مشخص شدن الزامات تکمیلی جهت اجرا انجام شده است

 

اصلاح و توانمندسازی ساختار مالی شرکت از طریق موارد زیر میسر خواهد شد

✅عرضه سهام شرکتهای تابعه در بازار سرمایه

✅افزایش بازده سرمایه گذاری ها اعم از بورسی و غیر بورسی)

✅بهره گیری از ظرفیتها و توانمندیهای ساخت داخل برای تجهیزات دوار ثابت و حساس شرکت وبومی سازی آنها با استفاده از توانمندیهای شرکت های دانش بنیان

✅افزایش بهره وری و کاهش هزینه های تولید و سایر هزینه های جاری شرکت

✅ارتقاء سطح ایمنی و سلامت و بهداشت محیط کار (HSE) با بهره گیری از آخرین استانداردهای روز

 

مهمترین برنامه های سال 1402

✅تکمیل طرح تولید برق فتو ولتاییک و احداث نیروگاه خورشیدی تا ظرفیت ۳ مگاوات

✅توسعه فعالیتهای بازرگانی خارجی در حوزه کشورهای هدف و تنوع بخشی به محصولات و بازارهای صادراتی و فعال سازی مدلهای جدید فروش اعم از CFR CPT و CAD توسعه فعالیتهای بازرگانی مشترک شرکت اصلی و شرکتهای تابعه با بهره گیری از پتانسیل اسکله اختصاصی وظرفیتهای تخصصی سایر شرکتهای تابعه

✅افزایش سرمایه به میزان ۳،۵۱۵ میلیارد تومان از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت (زمین) در سال ۱۴۰۲ خواهد داشت که تاییدیه آن از سازمان بورس و اوراق بهادار گرفته شده و در سال جدید مجمع فوق‌العاده برگزار خواهد شد.

✅وعده افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در سال 1402 محقق خواهد شد که  از  ۱۹۲۸۰۳۵۲ به ۵۴۴۳۳۶۵۰ میلیون ریال است، معادل ۱۸۲.۳۳ درصد  و از طبقه زمین های شرکت در حال حاضر گزارش در اختیار سازمان بورس قرار گرفته است .

ما در شرایطی که می‌توانستیم صادرات کنیم، ما بازار داخل را رها نکردیم و هفته ای ۱۴۰۰ تن ال ای بی را در بورس عرضه کردیم .

✅در حوزه فروش محصولات عمده تمرکز شرکت بر فروش داخلی محصولات میباشد به نحوی که بیش از ۶۳ محصول LAB در بازارهای داخلی و با نرخ اعلامی توسط دفتر توسعه صنایع پایین دستی عرضه خواهد شد.

 

خلاصه ای از طرح ها و برنامه های سال مالی آتی شیران

✅تکمیل طرح توسعه و نوسازی تولید LAB به روش کاتالیست مایع

✅استفاده بهینه از منابع مالی و سرمایه گذاریهای بورسی

✅تامین پایدار نفت سفید از سایر منابع و استانداردسازی و فروش محصولات برگشتی

✅سرمایه گذاری و مشارکت در کارخانه ها و طرحهای نیمه تمام دارای توجیهات اقتصادی

✅آغاز به کار مجدد طرح توسعه تولید LAB به روش DETAL

✅تکمیل مطالعات فنی و اقتصادی تولید الکل چرب و تجمیع با طرح دلال

✅اجرای پروژه شیران هوشمند (Smart Factory)

✅فروش مستقیم محصولات در بازارهای بین المللی

 

✅درخصوص بند ۷ حسابرسی:

به استثنای ۹ پرونده مالیاتی مربوط به سنوات قبل در حال رسیدگی است مابقی پرونده ها جمعا به مبلغ ۲۷۷ میلیارد تومان به نتیجه مطلوب رسیده و ۵۶ میلیارد تومان از درآمد شناسایی شده وصول شده و برای وصول مابقی درخواست شده که وصول خواهد شد.

که این بند مربوط به خاص و یا عام گرفتن نفت بوده که مدیریت شرکت اعتراض خوبی شروع می کنند که مواردی وصول شده و بخش عمده آن خوشبختانه به نتیجه رسید که ۲۳۱ میلیارد تومان کارهایی بوده که انجام گرفته است.

 

از طرح‌های اجراشده شرکت، تجاری‌سازی و تولید روغن ترانس است که ایجاد ارزش افزوده مناسب برای محصولات تولیدی و امکان افزایش تولید ماهانه ۵۰۰ تن متناسب با ارتقای کیفیت را دارد. ۱۲۰۰ تن روغن ترانس را به شرکت ایران ترانسفو در سال ۱۴۰۱ به فروش رساندیم .

✅ برنامه فروش داخلی و صادراتی ۵۰۰۰ تن در سال آینده را نیز در دستور کار خود داریم.

✅ واحد فرآورش خوراک و محصول و تولید سولفونات های تجاری، تولید روغن‌های سنتزی و تولید افزودنی‌های صنعت روانکار از جمله طرح‌های عملیاتی حوزه نوآوری و توسعه محصول شرکت است.


✅ اصل مطالبات خسارات تأدیه و هزینه های دادرسی بیش از صد و شصت و شش میلیون درهم ۱۶ هزار میلیارد ریال بوده است، که تایید رای دادگاه بدوی امارات در محکومیت شرکت هیزل توسط دیوان عالی دبی صورت گرفته و امیدواریم سال آینده از ذخیره به شناسایی درآمد برسیم.

 

✅ راه اندازی واحد تصفیه تکمیلی شرکت با ظرفیت ۵۰۰ هزار لیتر در روز که پس از دو سال توقف تکمیل و راه اندازی شد

✅ آغاز فروش در یکی از کشورهای همسایه یکی از مهمترین فعالیت های بازرگانی شرکت بوده است

✅ بهره‌برداری از فاز اول نیروگاه خورشیدی

✅ تعمیر فلر تیپ قدیم(اجرا توسط واحد مدیریت فنی) با میزان سود آوری یا کاهش هزینه ۱۰ هزار یورو


در ادامه مجمع سالانه شیران در پاسخ به سهامداران عنوان شد:

✅ کاهش هزینه‌های سازمان در اجرای پروژه‌های پژوهشی و نوآوری از طریق استفاده از امکان هزینه کرد از محل مالیات شرکت و توسعه دانش فنی محصولات با سطح فناوری واردات بر ارزش افزوده بیشتر از جمله اقدامات شرکت در حوزه اخذ پروانه و توسعه است.

✅ نمونه طرح‌های اجراشده شرکت، تجاری‌سازی و تولید روغن ترانس است که ایجاد ارزش افزوده مناسب برای محصولات تولیدی و امکان افزایش تولید ماهانه ۵۰۰ تن متناسب با ارتقای کیفیت را دارد. ۱۲۰۰ تن روغن ترانس را به شرکت ایران ترانسفو در سال ۱۴۰۱ به فروش رساندیم و برنامه فروش داخلی و صادراتی ۵۰۰۰ تن در سال آینده را نیز در دستور کار خود داریم.

✅ واحد فرآورش خوراک و محصول و تولید سولفونات های تجاری، تولید روغن‌های سنتزی و تولید افزودنی‌های صنعت روانکار از جمله طرح‌های عملیاتی حوزه نوآوری و توسعه محصول شرکت است.

✅ طرح توسعه مبتنی بر دانش فنی کاتالیست جامد: خط تولید جدید ۱۰هزار تن در سال بود که دانش فنی و خریداری شده از شرکت uop است.

✅ تکمیل طرح توسعه و نوسازی تولید LAB به روش کاتالیست مایع و استفاده بهینه از منابع مالی، سرمایه‌گذاری های بورسی و تامین پایدار نفت سفید از سایر منابع، استانداردسازی و فروش محصولات برگشتی و سرمایه‌گذاری و مشارکت در کارخانه‌ها، طرح‌های نیمه تمام دارای توجیهات اقتصادی، تکمیل مطالعات فنی و اقتصادی تولید الکل چرب و تجربی با طرح داتال و آغاز به کار مجدد طرح توسعه تولید LAB روش دتال از جمله طرح‌ها و برنامه‌های سال مالی آینده شیران خوانده شد.

✅ شرکت در نظر دارد از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در سال مالی جدید، افزایش سرمایه دهد.

✅ از مهم‌ترین اقدامات انجام شده شرکت، اخذ مجوز مرز مجازی اختصاصی اسکله بوشهر است.

✅ سرمایه گذاری در جزیره نگین و ایجاد مخازن و تاسیسات سقف ثابت و شناور، توسعه فعالیت‌های عملیاتی خدمات بندری و ساخت سه مخزن ذخیره‌سازی جدید دو منظوره برای مواد سبک و سنگین به میزان گنجایش ۷۵۰۰ متر مکعب، تاسیس و یا خرید شرکت حمل و نقل زمینی، توسعه فعالیت‌های حمل و نقل دریایی، توسعه فعالیت‌های بازرگانی در حوزه صادرات و واردات مواد شیمیایی از طرح‌ها و برنامه‌های شرکت بازرگانی(یکی از شرکت‌های زیرمجموعه) است.

✅ در نانو کربنات کلسیم سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است. صنایع شیمیایی در اساسنامه، در شیمی معدنی یک و دو و آرایش و بهداشت و... فعالیت دارد. حوزه نانو کربنات کلسیم ارزیابی شده، اما سرمایه‌گذاری انجام نشده است.

✅ سهم باید به صورت معقول رشد کند و حمایت شود. رشد شارپی، غیرشارپی و افت شارپی را قبول نداریم. قیمت سهم از ۸۰۰ تومان به ۱۲۴۰ تومان رسیده است. در متوسط یک ساله، ۵۱درصد رشد قیمت داشته است و هیچ‌گونه دستکاری منفی و مثبتی نداشتیم.

✅ سود موهوم نداشتیم؛ چراکه تقسیم سود خوبی روی سهم خواهیم داشت.

✅ یکی از اصول اولیه مجموعه‌های بانک، استفاده از پتانسیل‌های بانک است.

✅ فروش ریالی و تناژ شرکت افزایش داشته است و با ۱۴۰درصد ظرفیت فعالیت می‌کند. در دوره‌ای که قیمت دلار و نفت افزایش داشت، قیمت فروش هم افزایش داشت که عامدانه در برخی قسمت‌ها قیمت تولید را کاهش دادیم.


✅ در پایان مجمع سالانه شیران، به ازای هر سهم ۱۳۵ تومان سود نقدی تقسیم شد که از 31 فروردین 1402 به حساب سجام واریز می شود.
گردآوری و تنظیم: وب سایت بورس نگار / منابع: کدال کارگزاری صنعت و معدن همفکران

+  اثر نرخ گاز 7هزارتومانی بر سود پتروشیمی های متانول ساز و اوره ساز بورسی چقدر است؟ تیر1402
برچسب ها: ,,,,,,,,,,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان