کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

🔷همه چیز درباره اوراق گام در بورس و سود 30 درصدی آن؛ نحوه خرید بدون پول با اوراق گام؛ مزایا و معایب اوراق گام چیست؟ کاربرد گام در بورس کالا /آذر 1401

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 25 دقيقه

 

همه چیز درباره اوراق گام در بورس و سود 30 درصدی آن؛ مزایا و معایب اوراق گام چیست؟ کاربرد اوراق گام در بورس کالا /آذر 1401

 

وب سایت بورس نگار - این روزها در بین فعالان بورسی صحبت از اوراق گام و سود 30 درصدی آن و تاثیرش بر بازار سرمایه زیاد مطرح می شود در این مطلب مزایا و معایب اوراق گام اشاره شده و ویژگیها و کارکردهای اوراق گام بررسی خواهد شد پس با وب سایت بورس نگار همراه باشید تا در ادامه همه چیز درباره اوراق «گام» را بررسی کنیم ...

 

>> اوراق گام چیست؟
>> ویژگی های اوراق گام چیست؟
>> کاربرد اوراق گام در تامین مالی شرکتها چیست؟
>> کاربرد اوراق گام در بورس کالا چیست؟
>> نحوه خرید بدون پول و با اوراق گام در بورس کالا چگونه است؟
>> مزایای اوراق گام چیست؟
>> سقف ضمانت اوراق گام چقدر است؟
>> بانک های عامل انتشار اوراق گام کدامند؟
>> نحوه خرید بدون پول و با اوراق گام در بورس کالا 

 

جدیدترین خبرهای بورس - گام، مخفف عبارت «گواهی اعتبار مولد» است و منظور از اوراق گام، اوراقی است که بانک ها برای تامین نقدینگی بنگاه های اقتصادی صادر می کنند. این اوراق برای کمک به رفع چالش های خرید مواد اولیه و تامین سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط ایجاد شده اند.

 

+ نگاهی به تاریخچه و روند افزایش نرخ دلار در ایران در 44 سال گذشته +جدول کامل قیمت دلار


>> اوراق گام

اوراق گام در جهت کاهش بار تامین مالی از دوش بانک ها به وجود آمده است. در واقع پیش از این بانک ها برای تامین نقدینگی بنگاه های اقتصادی از راه ارائه تسهیلات بانکی اقدام می کردند. اما با روی کار آمدن اوراق گام، بانک ها صرفا پرداخت وجه را به فروشندگان طرف قرارداد با بنگاه های اقتصادی از طریق این اوراق تضمین می کنند و پرداختی از سوی بانک ها صورت نمی گیرد.


همه واحدهای تولیدی در برهه ای از زمان درگیر تامین مالی برای تهیه مواد اولیه و پیشبرد کار تولیدی خود می شوند. از جمله اولین راه ها برای تامین مبلغ مورد نیاز، مراجعه به بانک و استفاده از تسهیلات بانکی در قالب وام است. اما چند سالی است که واحدهای تولیدی علاوه بر تامین نقدینگی از این راه، از طریق دیگری از بانک ها کمک می گیرند. در این روش اعتبار و ضمانت بانک راه گشا است و کلید آن نیز استفاده از اوراق گام است.

این اوراق معمولا برای تامین مواد اولیه صنایع و واحدهای تولیدی کوچک و متوسط صادر می شود. همچنین برای تهیه کالاهای مصرفی و هزینه های جاری در مسیر تولید نیز قابلیت انتشار دارد. با توجه به این موضوع باید در نظر داشت که این اوراق تامین کننده هزینه های سرمایه ای نیست.

در واقع اوراق گام به جهت تامین مواد لازم برای پیشبرد تولید در صنایع مختلف به کار می رود و مهم ترین هدف آن کمک به چرخه تولید است. چنانچه مایلید درباره این اوراق، مزایای آن، نحوه صدور آن و نقش آن در بازار بورس اطلاعات لازم را کسب کنید با این مقاله همراه باشید.

 

>> اوراق گام چیست؟
گام، مخفف عبارت «گواهی اعتبار مولد» است و منظور از اوراق گام، اوراقی است که بانک ها برای تامین نقدینگی بنگاه های اقتصادی صادر می کنند. این اوراق برای کمک به رفع چالش های خرید مواد اولیه و تامین سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط ایجاد شده اند.

 

چنانچه یک بنگاه اقتصادی در جریان تامین مواد اولیه مورد نیاز خود دچار کمبود نقدینگی باشد، به بانک مراجعه کرده و فاکتور هزینه تامین مواد اولیه که از فروشنده دریافت نموده است را ارائه می کند. پس از احراز صلاحیت و شرایط بنگاه مراجعه کننده برای دریافت اوراق گام، این اوراق در وجه فروشنده صادر می شوند.

 

اوراق گام، از جمله اوراق بهادار محسوب می شوند و پس از انتشار قابلیت خرید و فروش در بازار سرمایه را دارند. در واقع تامین کننده مواد اولیه بنگاه اقتصادی می تواند هر زمان که بخواهد این اوراق را در بازار سرمایه به فروش برساند و وجه حاصل از فروش را دریافت کند.

 

>> کاربرد اوراق گام در بورس کالا

اوراق گام به خریداران کالا از بورس این امکان را می دهد از طریق این اوراق، مواد اولیه یا کالای مدنظر خود را خریداری کنند. همچنین فروشندگان این اوراق نیز می توانند اوراق خود را در بورس کالا بفروشند و یا برای خرید کالای موردنیاز، اوراق گام خود را منتقل کنند.

 

دارنده اوراق گام می تواند این اوراق را تا زمان سررسید آن نزد خود نگه دارد تا پول حاصل از فروش به بنگاه اقتصادی متعهد را در زمان معین شده دریافت کند. با این حال هر زمان که نیاز به نقدینگی داشت و یا درصدد خرید کالا برای مصارف تولیدی خود بود، می تواند اوراق گام را در بازار بورس کالا به فروش برساند.

 

روشن است که بنگاه هایی که برای تامین کالا و مواد اولیه به بانک ها معرفی می شوند برای فعالیت در بازار سرمایه و تنزیل یا انتقال اوراق در این بازار باید دارای کد بورسی باشند. به علاوه برای انتقال این اوراق به بنگاه های بعدی نیز نیاز است که بنگاه خریدار کد بورسی داشته باشد.

 

>> مزایای اوراق گام

اوراق گام یک نوآوری برای تامین مالی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط است و از این جهت حائز اهمیت است. در واقع در جریان استفاده از اوراق گام اتکا به بانک ها برای تامین نقدینگی این واحدها کاهش یافته و بازار سرمایه با اعتبار و نقدینگی خود به میدان می آید.

 

شرکت های تولیدی بسیاری برای تامین سرمایه در گردش یا تهیه مواد اولیه به بانک ها مراجعه می کنند و این خود باعث افزایش فشار تامین نقدینگی روی بانک ها است. عدم تامین این نقدینگی به طور مستقیم توسط بانک ها، سبب می شود پول جدید چاپ نشود و اوراق گام از این جهت خاصیت غیرتورمی دارد.

 

تامین شدن هزینه مواد اولیه مورد نیاز بنگاه های تولیدی در کنار تضمین نقدشوندگی این هزینه ها به تامین کنندگان این مواد اولیه، موجب افزایش تولید می شود. در واقع این اوراق با داشتن حمایت و ضمانت بانک صادرکننده، از اعتبار کافی برخوردارند تا در زنجیره تامین تولید کشور، به عنوان یک عنصر کارآمد نقش داشته باشند.

 

>> ارکان گواهی اعتبار مولد

گواهی اعتبار مولد سه شاخصه دارد؛ بانک، بنگاه متعهد و متقاضی. منظور از بنگاه متعهد، آن بنگاه اقتصادی است که به دنبال تامین مالی برای دریافت کالا و خدمات است. متقاضی، واحد تولید کننده ای است که بنگاه متعهد برای تهیه مواد اولیه به آن مراجعه کرده است. متقاضی درواقع همان فروشنده حقیقی و یا حقوقی است.

 

بانک یا موسسه اعتباری موظف است بنگاه متعهد و درخواست او را اعتبارسنجی کند. به طور مثال از صوري نبودن موضوع معامله و یا وجود تناسب و ارتباط بین موضوع معامله و زمینه فعالیت بنگاه متعهد و متقاضی اطمینان حاصل کند. اوراق گام برای بنگاه متعهدی که حداقل يک سال از شروع بهره برداری از آن گذشته باشد، قابل صدور است.

 

سقف ضمانت اوراق گام هر سال توسط بانک مرکزی مشخص و به بانک ها و موسسات اعتباری ابلاغ می شود. این بانک ها با در نظر گرفتن این سقف، پس از مراجعه بنگاه متعهد به بانک، سقف اعتباری این بنگاه را نیز اعتبارسنجی می کنند و مجاز به صدور اوراق گام متناسب با این سقف می باشند.

 

بانک های عامل انتشار اوراق گام باید سررسید اوراق را نیز مشخص نمایند. این سررسید براساس زمان مندرج در فاکتوری که بنگاه متعهد از متقاضی دریافت کرده است قابل تعیین است. همچنین زمان پرداخت و سررسید اوراق گام می تواند بر اساس توافق و تشخیص موسسه اعتباری معین گردد.

 

سامانه گام که سامانه صدور و مديريت اوراق گام در بازار سرمایه است نقش کلیدی در نقل و انتقالات مربوط به اوراق گام دارد. نقل و انتقال این اوراق، در سامانه گام فقط براساس قیمت اسمی اوراق امکان دارد و این تغییرات و ثبت اطلاعات مربوط به متقاضیان بعدی توسط بانک یا موسسه اعتباری در سامانه گام انجام می شود.

 


>> ویژگی های اوراق گام

اوراق گام بر مبنای عقد ضمان تنظیم می شود و کلیه الزامات و قوانین مربوط به این عقد بر بانک و متعهد بار می شود. صدور اوراق گام، از جمله فعالیت های اعتباری بانک ها محسوب می شود. کارمزد صدور اوراق گام نیز برابر با کارمزد صدور ضمانت‌ نامه است. بانک بر اثر این ضمانت، تعهدات واحدهای تولیدی را در برابر فروشندگان و تامین کنندگان تضمین می کنند.

 

این اوراق بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی سندی تجاری با نام محسوب شده و در نتیجه امکان نقدشوندگی و همچنین قابلیت نقل و انتقال دارند. این اوراق غیرکاغذی بوده و بدون کوپن سود منتشر می شوند. اوراق گام در قطعات استاندارد یک میلیون ریالی عرضه می شوند و سررسید آن ها نیز از 1 تا 9 ماه است.

 

اوراق گام قابلیت تنزیل در بازار سرمایه را دارد. چنانچه تامین کننده مواد اولیه که اوراق گام در اختیار او قرار دارد، بخواهد قبل از موعد سررسید این اوراق را به پول تبدیل کند، می تواند آن را در بورس اوراق بهادار به نرخ تنزیل، نقد کند.

 

>> نحوه خرید بدون پول و با اوراق گام در بورس کالا

اوراق گام به عنوان سندی که ضمانت بانک را با خود دارد، به جای پول نقد می تواند در معاملات استفاده شود. برای خرید در بورس کالا نیز واحدهای تولید کننده می توانند به جای پرداخت پول، با انتقال اوراق گام به فروشنده، کالای موردنیاز خود را تهیه کنند.

 

در اواخر شهریور 1401 از سوی بانک مرکزی اعلام شد که امکان استفاده از ابزارهای تامین مالی اعتباری از جمله اوراق گام، در معاملات بورس کالا فراهم می شود و در تاریخ 10 مهر 1401 نخستین تسویه معاملاتی با اوراق گام در بورس کالا انجام گرفت. استفاده از اوراق گام تا مبلغ 100 هزار میلیارد تومان در مناسبات تامین مالی، از اهدافی است که توسط بانک مرکز، وزارت صمت و اقتصاد در نظر گرفته شده است.

 

اوراق گام از جمله ابزارهای تامین مالی زنجیره ای است که در بورس کالا این قابلیت به خوبی ظاهر می شود. بورس کالا، طیف وسیعی از بنگاه های تولیدی نظیر صنایع قطعه سازی، صنایع شیمیایی، خودرو سازی و... را پوشش می دهد. بانک مرکزی قصد دارد ورود اوراق گام را به روش های پرداخت در زنجیره تامین سایر صنایع نیز تسهیل کند تا با افزایش تنوع کالاهایی که با اوراق گام قابل فروش و انتقال است مسیر تولید در کشور هموارتر گردد.

 

>> سوالات متداول

1- ✔️ نحوه دریافت اوراق گام چگونه است؟
✔️ برای دریافت اوراق گام نیاز است که بنگاه اقتصادی نیازمند تامین مالی، به بانک های عامل انتشار اوراق گام مراجعه کند. در بخش اوراق گام چیست به این پرسش دقیق تر پرداخته شده است.

2- ✔️ مزایا و علت انتشار اوراق گام چیست؟
✔️ اوراق گام به منظور تسهیل تامین مالی در فرآیند تولید صنایع مختلف به وجود آمده است و اعتبار خود را از ضمانت بانک ها دارد. در قسمت ویژگی ها و مزایای اوراق گام به طور کامل به این سوال پاسخ داده شده است.

3- ✔️ اوراق گام در بازار بورس چه کاربردی دارد؟
✔️ اوراق گام، به تولید کنندگان حاضر در بورس کالا این امکان را می دهد که بدون پرداخت پول نقد، کالاهای موردنظر خود را تهیه کنند.  

===========================

اوراق گام، ابزاری مبتنی بر بازار با قابلیت انتقال پول و سرمایه به بازار است. این اوراق تسهیلات جدیدی را برای اعتبار شرکت‌های تولیدی فراهم می‌کند که بر مبنای آن، تولیدکنندگان بر اساس فاکتور خرید مواد اولیه از بانک‌های عامل و واسطه‌ها، درخواست انتشار کرده و به بنگاه فروشنده، مواد اولیه را تحویل می‌دهند. دارنده می‌تواند این گواهی را تا سررسید نگه دارد و یا می‌تواند مواد اولیه خود را به فروشنده بدهد. این اوراق در صنایع مختلف وجود دارند، بنابراین اگر شما مثلا به دنبال قیمت آهن هستید و در این حوزه فعالیت می‌کنید، اطلاع از اوراق گام برایتان مفید است.


>> تعریف اوراق گام

اوراق گام یک ابزار مالی جدید و کارآمد برای تامین مالی واحدهای تولیدی است و در عمل، از قابلیت‌های بازار سرمایه برای تامین مالی زنجیره تولید و همچنین تامین مالی واحدها استفاده می‌کند. در حقیقت بانک مرکزی برای کمک به بهبود راه‌های تامین سرمایه تولیدی بنگاه‌های تولیدی، سامانه گام را راه‌اندازی کرده و اوراق گام را در بازار مدیریت می‌کند.


>> دستورالعمل اوراق گام
بانک مرکزی جهت رفع موانع مالی، رونق تولید، هدایت منابع مالی به سمت فعالیت‌های اقتصادی مولد و تامین سرمایه در گردش سالم و پایدار، طرح اوراق گام را با دستورالعمل‌های زیر انجام می‌دهد:


۱. اصطلاحات مورد استفاده
در بخش دستورالعمل‌ها بهتر است که با اصطلاحات این حوزه نیز آشنا شوید:

موسسه اعتباری عامل
بانک یا موسسه‌ای اعتباری که از سمت بانک مرکزی مجوز دارد و بنا به درخواست بنگاه متقاضی اقدام به انتشار اوراق گام و بازپرداخت مبلغ اسمی آن در سررسید می‌کند.

بنگاه
اشخاص حقوقی دارای مجوز که در بخش‌های اقتصادی مولد فعالیت می‌کنند.

بنگاه متعهد
بنگاهی است که نهاده‌هایی اعم از کالا و خدمات را خریداری می‌کند و بنگاه فروشنده را برای استفاده از اوراق گام معرفی می‌کند.

بنگاه متقاضی
بنگاه فروشنده که اوراق گام را بعد از صدور دریافت می‌کند.

سامانه
سامانه صدور و مدیریت اوراق گام در بازار پول

سقف ضمانت
حداکثر میزان مجاز ضمانت اوراق گام برای موسسه اعتباری عامل

سقف اعتباری
حداکثر میزان بهره‌مندی بنگاه متعهد از اوراق گام


۲. سامانه صدور و مدیریت اوراق گام
بانک مرکزی برای کمک به بهبود شیوه‌های تامین مالی سرمایه در گردش در ظرف مدت سه ماه، مدیریت و سامانه انتشار اوراق گام را راه‌اندازی می‌کند.


۳. ویژگی های اوراق گام
از مشخصات اوراق گام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

     با نام
     غیر کاغذی
     بدون کوپن سود
     در قطعات استاندارد به ارزش اسمی یک میلیون ریال
     با سررسید حداقل یک ماهه و حداکثر تا ۱۲ ماه (در پایان هر ماه)
     این اوراق توسط موسسه اعتباری عامل وارد سامانه شده و اوراق بهادار به بازار سرمایه منتقل می‌شود.
     اوراق منتشر شده تا زمانی که در بازار پول وجود دارند، تنها با درخواست دارنده اوراق توسط بانک عامل قابل انتقال است.
     پس از انتقال به بازار سرمایه و طی تشریفات مربوطه، فروش و تسویه اوراق صرفا در بازار مشخص شده قابل انجام است.
     دارندگان اوراق بهادار گام می‌توانند آنها را برای خرید به سایر شرکت‌های عضو سامانه گام منتقل کنند.
     خرید و فروش اوراق بهادار در بازار سرمایه و در چارچوب قوانین آن امکان‌پذیر است.

 
۴. سقف اعتباری هر بنگاه
حداکثر اعتبار هر بنگاه متعهد ۱۲۰ درصد فروش سال آخر آن بنگاه است که پس از کسر تسهیلات مربوط به تامین مالی سرمایه در گردش بنگاه مربوطه و تعهدات ناشی از اوراق قبلی منتشر شده، تعیین می‌شود.

تبصره ۱:
این بنگاه موظف است به بانک مرکزی اجازه دهد در هنگام ارائه درخواست صدور گام، اطلاعات خود را از سازمان امور مالیاتی اخذ کند.


تبصره ۲:
موسسه اعتباری عامل موظف است صورتحساب دریافتی از بنگاه متعهد را در سامانه سازمان معاملات مالیاتی وارد کند.


تبصره ۳:
در صورتی که بنگاه قبلا دو دوره متوالی در سررسید، اوراق قرضه منتشر شده را زودتر را کرده باشد، سقف اعتبار ۱۰ درصد افزایش می‌یابد. این افزایش سقف برای فروش سال آخر یک بنگاه متعهد، براساس آخرین صورت‌های مالی مصوب سازمان امور مالیاتی قابل اعمال است.

 
۵. اعتبارسنجی بنگاه
     درخواست بنگاه متعهد
     اعتبارسنجی توسط بانک
     دریافت تضمین‌های کافی
     ثبت مقدار اعتبار در سامانه گام
     دریافت شماره درخواست از سامانه سمات
     ثبت در سامانه گام و دریافت نرخ کارمزد
     تخفیف در نرخ کارمزد تا حداکثر سقف هیات عامل (به منظور تشویق)
     دریافت تعهد جهت حق برداشت از کلیه حساب‌های بنگاه متعهد (در صورت عدم ایفای تعهدات)

۶. صدور اوراق گام
بنگاه متعهد موظف است اعتبار تایید شده توسط موسسه اعتباری را برای صدور اوراق گام ارائه کند. در این صورت به همراه داشتن معرفی بنگاه متقاضی و فاکتور خرید مربوطه ضروری است.


۷. تخصیص اوراق گام
بنگاه متقاضی با اخذ ارائه سندهای دریافتی از بنگاه متعهد به موسسه اعتباری عامل، تقاضای صدور و تخصیص اوراق گام را با توجه به ارزش دریافتی ارائه می‌دهد. پس از توافق موسسه اعتباری، اوراق گام از طریق سامانه صادر شده و مالکیت آن به بنگاه متقاضی واگذار می‌شود.

تبصره ۱:
در سررسید اوراق گام، بنگاه متعهد باید تعهدات خود را نسبت به موسسه اعتباری انجام دهد.


۸. فعالیت‌های موسسه اعتباری برای انجام تعهدات بنگاه متعهد

در صورت عدم ایفای تعهد توسط بنگاه، موسسه اعتباری عامل می‌بایست فعالیت‌های لازم را برای وصول مطالبات از بنگاه متعهد انجام دهد.

تبصره ۱:
انتقال مطالبات اعلام شده به اقلام بالای ترازنامه و انتقال به بخش بدهکاران موقت

تبصره ۲:
در صورتی که مطالبات مذکور حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ سررسید وصول نشود، بدهی قبلی محسوب می‌شود. سپس دو ماه بعد از آن مشکوک الوصول به حساب می‌آید و باید ذخایر کافی برای این مطالبات اختصاص پیدا کنند.


۹. عواقب عدم ایفای تعهدات بنگاه متعهد
در صورتی که بنگاه متعهد در زمان سر رسید اوراق گام به تعهدات خود عمل نکند، اقدامات زیر صورت می‌گیرند:

الف: پرداخت وجه التزام تاخیر تادیه دین از تاریخ سررسید اوراق گام

تبصره: وجه التزام تاخیر تادیه دین. موضوع این بند برابر است با نرخ سود تسهیلات مبادله‌ای به علاوه ۶ واحد درصد

ب: ممنوعیت بهره‌مندی از صدور اوراق گام تا حداقل ۳ ماه بعد از زمان تسویه بدهی اوراق گام نکول شده پیشین


۱۰. سقف کلی جهت صدور اوراق گام
سقف کلی صدور و خرید اوراق گام از طریق شبکه بانکی و سقف تضمین برای هر موسسه اعتباری فعال، توسط هیات مدیره بانک مرکزی تعیین می‌شود.

تبصره ۱:
آستانه عمومی صدور اوراق گام حداقل ۶۵ درصد برای بنگاه‌های کوچک و متوسط (کمتر از صد نفر شاغل) و مابقی برای بنگاه‌های بزرگ (بالای یکصد نفر) اعمال می‌شود.

تبصره ۲:
بانک مرکزی بسته به عملکرد موسسه اعتباری در حوزه ضمانت و دریافت مطالبات ناشی از اوراق بهادار منتشر شده، نسبت به سقف ضمانت اقدام می‌کند.


=======================

طبق گفته کارشناسان بازار سرمایه روش تامین مالی از طریق اوراق گام با هزینه کمتر، سریع‌تر و معتبرتر صورت می‌گیرد، این روش به علت جلوگیری از ایجاد خلق پول و سفته‌بازی به نفع تمامی مردم است و به همین دلیل روشی تورم زدا هم نام برده میشود. اما مهمترین مزیت‌های اوراق گام در شرایط کنونی اقتصاد چیست؟


ایجاد تورم دلایل متفاوتی دارد که یکی از ریشه‌های آن، تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی به روشی نادرست است، با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در کاهش نقدینگی و شعار سال که در آن تولید جایگاه درخشنده‌ای دارد، موضوع تامین مالی از طریق گواهی اعتبار مولد موضوعیت پیدا می‌کند.


اوراق گام برای نخستین بار در بهمن سال ۱۳۹۹ به منظور، رونق تولید و هدایت منابع مالی به فعالیت‌های مولد اقتصادی انتشار یافت، اما مدتی پیش رئیس کل بانک مرکزی از انتشار این اوراق در بورس کالا خبر داد، همچنین گفتنی است که بورس کالا نیز شرایط مربوطه را فراهم کرده تا امکان تسویه اعتباری در رینگ‌های داخلی و صادراتی با استفاده از اوراق گام فراهم شود.


دستورالعمل استفاده از اوراق گام طبق تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۱، با مشارکت بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارائی و بورس کالای ایران تهیه شده است. حال که پای این اوراق به بورس کالا باز شده نظرات تعدادی از کارشناسان را در رابطه با اثرات استفاده از این اوراق در بورس کالا جویا می‌شویم.


>> اوراق گام باعث تسهیل معاملات میشود
حسین محمودی اصل، کارشناس حوزه اقتصادی گفت: پذیرش اوراق گام در بورس کالا باعث رشد و تسهیل معاملات و کاهش هزینه مالی شرکت‌ها می‌شود که زنجیره‌های تامین و تولید می‌توانند از این طریق به راحتی نیاز خود به نقدینگی را تامین کند.

وی با بیان اینکه این اوراق در زنجیره تامین و تولید قابل نقل و انتقال است، گفت: قابلیت نقل و انتقال می‌تواند مشکل نقدینگی برخی از واحدهای تولیدی را حل کند، با استفاده از این اوراق در بورس کالا برخی صنابع به رشد و تولید می‌رسند که با این وجود ظرفیت‌های خالی نیز به مدار تولید بازمی گردد، همچنین اوراق گام باعث کاهش هزینه‌های مالی و بهای تمام شده خواهد شد که در نتیجه رقابت‌پذیری شرکت‌ و واحدهای تولیدی را افزایش می‌دهد.


>> اوراق گام شبیه اعتبار اسنادی داخلی هستند

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه نیز در این باره تاکید کرد: اوراق گام، شبیه ال سی از نوع داخلی است. تا قبل از عرضه اوراق گام، تولیدکنندگانی که به دنبال خرید مواد اولیه بودند، می‌توانستند در سیستم بانکی ال سی داخلی باز کنند و در زمان سر رسید با بانک‌ها تسویه می‌کردند. اما گیرنده اوراق در سر رسید برای دریافت پول به سیستم بانکی مراجعه می‌کند که این امر خطر سفته بازی را تا حد ممکن کاهش می‌دهد.

اشتیاقی تصریح کرد: یکی از مخاطرات تامین مالی پیش از عرضه اوراق گام مصرف پول توسط متقاضیان وام در فعالیت‌های سفته بازانه بود، در حالی که اوراق گام فقط در اختیار شرکت‌های تولید کننده مواد اولیه قرار می‌گیرد تا به این روش سرمایه در گردش شرکت‌های تولیدی تا حدی تضمین و تسهیل شود.


>> اوراق گام تنوع سازی را به دنبال دارد

کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه نیز تصریح کرد: استفاده از اوراق گام در کنار سایر روش‌های تامین مالی، دست شرکت‌ها را برای تنوع سازی در صورت‌های مالی باز می‌کند، همچنین شرکت‌ها می‌توانند از اوراق گام جهت تنظیم ریسک مالی خود استفاده کنند.

وی افزود: استفاده از اوراق گام از منظر کلان از ایجاد تورم و خلق پول جلوگیری می‌کند، که این روش نسبت به سایر روش‌ها مانند دریافت وام از شفافیت بیشتری برخورداراست به دلیل اینکه میزان دریافت اوراق توسط بنگاه و تزریق آن به هر بخش مشخص است.


>> با اوراق گام مشکل واحدهای تولید حل میشود

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه گفت: در سازوکار اوراق گام، سرمایه از بخش‌های کم بازده گرفته می‌شود و به بخش‌های پر بازده داده می‌شود. پس قسمتی از مشکل سرمایه در گردش واحدهای تولیدی با استفاده از این اوراق رفع خواهد شد.

دارابی تشریح کرد: به نظر می‌رسد شرکت‌های بورسی تمایل به دریافت اوراق گام دارند، چرا که این روش نسبت به سایر روش‌ها تا حدودی منجر به کاهش نرخ تورم تولید شود. همچنین صدور مجوز اوراق گام به صورت کلی و یکجا انجام می‌شود، پس نیازی به انتشار اوراق برای هر پروژه یا شرکت نیست که این امر در زمان نیز صرفه‌جویی می‌کند.


>> اوراق گام روغن چرخ های تولید است

مهدی بیات‌منش کارشناس بورس کالا گفت: اوراق گام روغن چرخ‌های تولید است و اگر شرکتی بخواهد از سایر روش‌ها مانند فروش سهام و گرفتن وام با پرداخت سود، تامین سرمایه کند باید هزینه بیشتری را نسبت به تامین سرمایه از طریق اوراق گام بپردازد، پس می‌توان گفت که تامین مالی از طریق اوراق گام به جز پرداخت کارمزد به بانک هزینه‌ای ندارد.

بیات منش بیان کرد: سرعت بالا در تامین مالی از دیگر مزایای این اوراق است، اما اگر تامین سرمایه بخواهد از طریق وام صورت بگیرد مراحل قانونی دریافت وام زمان بر است، همچنین اعتبار تامین این روش نسبت به سایر روش‌ها مانند وام بالا است.

با توجه به نظرات کارشناسان باید بگوییم که تامین مالی از طریق اوراق گام، نسبت به سایر روش‌های تامین سرمایه با هزینه کمتر، سریع‌تر و معتبرتر صورت می‌گیرد، روش تامین مالی از طریق اوراق گام به علت جلوگیری از ایجاد خلق پول و سفته بازی به نفع تمامی مردم است.

طبق تازه ترین آمار اعلامی بانک مرکزی با انتشار ۱۶ همت از اوراق گام در چند ماه اخیر انتشار این اوراق به ۲۶ همت رسیده است.

========================

❗️ طرح گام، یکی از برنامه‌های بانک مرکزی با کمک نظام بانکی است که در چارچوب مدیریت نقدینگی، تلاش میکند امکان تأمین غیرتورمی سرمایه در گردش زنجیره تولید را به ویژه برای واحدهای کوچک ومتوسط فراهم کند


❗️ گواهی اعتبار مولد گام، به عنوان یک ابزار بازار محور و با قابلیت نقل و انتقال در بازارهای پول و سرمایه، تسهیلات جدیدی را برای تأمین اعتبار بنگاه‌های تولیدی فراهم می‌کند که بر اساس آن تولیدکنندگان بر مبنای فاکتور خرید مواد اولیه و واسط از بانک عامل درخواست انتشار و تضمین گواهی اعتبار مولد در سررسید کرده و به بنگاه فروشنده مواد اولیه تحویل می‌دهند. دارنده می‌تواند گواهی را تا زمان سررسید آن نزد خود نگه دارد یا می‌تواند به فروشنده مواد اولیه خود تحویل دهد یا اینکه در بازار سرمایه تنزیل کند.


به عبارت دیگر، اوراق گام، ابزار مالی جدید و کارآمدی برای تامین مالی واحدهای تولیدی بوده و سازوکار آن در عمل امکان تامین مالی زنجیره تولید و همچنین استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه جهت تامین مالی واحدهاست. در واقع بانک مرکزی به منظور کمک به بهبود روش‌های تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی اقدام به راه‌اندازی سامانه گام جهت صدور و مدیریت اوراق گام در بازار پول خواهد کرد.

=
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، در آیین امضای تفاهنامه مشترک 5 بانک عامل و وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه اوراق گام، با اعلام خبر عملیاتی شدن اوراق گام در 17 بانک عامل، خواهان تلاش افزون تر برای گسترش استفاده از ابزار اوراق گام شد و اظهار داشت: براساس مصوبات ستاد اقتصادی دولت، مقرر شده تا حداقل 20درصد از کل سرمایه در گردش بخش تولید در سال جاری از طریق تامین مالی زنجیره‌‌ای انجام شود ضمن آنکه بخش دیگر آن نیز از طریق استعلام از صورتحساب الکترونیکی و اتصال به سامانه جامع تجارت باید انجام گیرد.

صالح آبادی با اشاره به نیاز صنعت دارو به  سرمایه در گردش گفت: با توجه به اینکه نرخ ارز صنایع دارویی تغییر یافته است نیاز آنها به سرمایه در گردش در حال حاضر بیشتر شده است لذا مصوباتی در شورای پول و اعتبار داشتیم که  بانک ها سرفصل های بیشتری به سرمایه در گردش صنایع دارویی اختصاص دهند.

وی تاکید کرد: بانک ها بر اساس مصوبات جدید که سهیمه  هر بانک  به صورت جداگانه نیز تعیین و ابلاغ شده است نسبت به گذشته سرمایه در گردش بیشتری به صنعت  دارو از طریق اوراق گام و یا منابع ریالی اختصاص دهند که مشکلات دارویی کشور حل شود.

در این جلسه همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشکر از همکاری مطلوب بانک مرکزی و نظام بانکی در خصوص اجرایی شدن اوراق گام و استفاده آن در حوزه تولید خاطرنشان کرد: با توجه به رشد مناسب و مملوس تولید در سال جاری  قطعاً نیاز این بخش به نقدینگی نیز فزونی یافته است بر این اساس توان تسهیلات دهی بانک ها باید بر مینای هدایت اعتبار و تخصیص بهینه منابع همگام و تقویت شود.

فاطمی امین با تاکید بر گسترش ابزار تامین مالی زنجیره تولید به عنوان روشی غیرتورمی در حمایت از تولید افزود: تامین مالی زنجیره ای تولید روشی مرسوم در دنیاست و خوشبختانه در یک سال گذشته از راه اندازی این ابزار به گواه آمارهای رسمی شاهد پیشرفت های خوبی در این زمینه هستیم و لازم است گسترش این ابزار مورد توجه قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ارتباط جریان کالا با جریان پول پرداخت و گفت: جریان پول در کشور بر اساس مکانیزم های بانکی روشن وشفاف است بر هیمن مبنا وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با توجه به جریان پول توجه لازم به جریان کالا  در قالب سامانه جامع تجارت داشته است و با این امر شفاف سازی در حوزه جریان کالا نیز محقق خواهد شد.

تفاهنامه مشترک بانک های پاسارگارد، رفاه، پست بانک، کارآفرین و سامان با وزارت صنعت،معدن و تجارت با موضوع  عملیاتی کردن اوراق گام در زمینه تامین مالی زنجیره تولید در حضور رییس کل بانک مرکزی و وزرای صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصاد و دارایی به امضا رسید، بر این اساس مجموع بانک های عامل در این زمینه به عدد 17 رسید.

 

برچسب ها: ,,,,,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان