کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

🔴درمجمع 1402 «خساپا»و«خودرو» چه گذشت؟از زمان عرضه "کادیلا""اطلس""سهند" تا افزایش سرمایه ازتجدید؛ سود سایپا ازصادرات چقدرست؟/ تیر1402

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 12 دقيقه


🔶در مجمع 1402 «خساپا»و«خودرو»چه گذشت؟ از زمان عرضه خودروهای جدید "کادیلا" "اطلس" "سهند"و "شاهین هیبریدی" تا زمان افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی گزارش کامل مجمع ایران خودرو و سایپا/ سایپا وارد تولید لیفتراک شده/ حداقل سود سایپا از صادرات خودرو چقدر است؟ / اخذ مجوز تولید انبوه موتورسلکلت در #خساپا / ایران‌خودرو بیش از ۵۰درصد از سهم بازار ایران را از آن خود کرده / تیر1402

 

وب سایت بورس نگار - مجمع 1402 دو خودروساز بزرگ کشور "خودرو" و"خساپا" با خبرهای مهم مدیران عامل ایران خودرو و سایپا از برنامه های خروج از زیان و زمان افزایش سرمایه تجدید ارزیابی و اعلام زمان عرضه محصولات جدید "کادیلا" "اطلس" "سهند"و "شاهین هیبریدی" و بدون تقسیم سود نقدی برای سهامداران برگزار شد در ادامه گزارش کاملی از مجمع 1402 ایران خودرو و سایپا را مرور خواهیم کرد ...

 

>>> گزارش مجمع 1402 سایپا:

مجمع 1402 دو خودروساز بزرگ کشور "خودرو" و"خساپا" با خبرهای مهم مدیران عامل ایران خودرو و سایپا از برنامه های خروج از زیان و زمان افزایش سرمایه تجدید ارزیابی و اعلام زمان عرضه محصولات جدید "کادیلا" "اطلس" "سهند"و "شاهین هیبریدی" و بدون تقسیم سود نقدی برای سهامداران برگزار شد در ادامه گزارش کاملی از مجمع 1402 ایران خودرو و سایپا را مرور خواهیم کرد ...


مهم‌ترین نکات مطرح شده در این جلسه به شرح زیر است:

✅قیمت‌گذاری دستوری و عدم صدور مجوز افزایش محصولات و قطعی گاز و برق در مقاطع مختلف، برخی از چالش‌های سایپا است.

✅در سال‌ مالی مورد گزارش، ۵۱۷هزار دستگاه تولید شده و تولید روزانه هم بیش ۱۹۰ دستگاه بوده است.

✅شرکت بیش از ۸۷هزار دستگاه خودرو ناقص داشت که تا تیرماه ۱۴۰۱ تمامی خودروهای ناقص تکمیل شد و با این کار، هزینه اجاره پارکینگ و دوباره‌کاری از بین رفت.

✅سایپا برنامه‌های مدونی را برای ارائه محصولات متنوع طراحی کرد و در این راستا در سال‌ ۱۴۰۱، ۵ محصول روانه بازار شد.

✅سايپا با شرکت چانگان چین واردات را انجام می‌دهد و ۵۰درصد ارزان‌تر از رقبا ثبت و سفارش کرده است.

✅در سال‌ مالی مورد گزارش، صادرات ۱۳درصد و ارزش صادرات ۷۹درصد رشد داشته است.

✅سایپا برنامه صادرات ۱۰۵۰ دستگاه را تا ۱۴۰۴ را دارد. عراق، سوریه، روسیه، بلاروس، ونزوئلا و سایر بازارهای آسیایی از بازارهای هدف خساپا است.

✅میزان فروش قطعه یدکی ۵۱هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال بوده است.

✅مدیریت هزینه‌های خارجی (۲۵هزار میلیارد ریال صرفه‌جویی در حوزه ورق)، فروش اموال راکد و مازاد (واگذاری ۱۲.۷۹۳ میلیارد ریال دارایی مازاد) و تغییر در ترکیب محصولات و افزایش تناژ تولید محصولات اقتصادی که صرفه‌جویی اقتصادی ۴هزار میلیارد تومانی داشت، برخی از عوامل خروج سايپا از زیان بوده است.

✅در بودجه ۱۴۰۲، ۲۵۰هزار میلیارد تومان فروش تلفیقی گروه پیش‌بینی شده است.

✅در سال جاری، تولید سایپا به ۲۵۰۰ دستگاه می‌رسد.

✅برای اولین بار واردات CBU انجام شد.

✅سایپا برنامه دارد تمام ۶ خودروساز خود را در حوزه CBU, CKD و SKD مجهز به واردات خودرو کند که در حال حاضر هم فعال شده‌اند.

✅در حال حاضر ۶۰درصد تولیدات ساینا به‌صورت CNG است.

#مجمع #خساپا

✅شرکت برنامه دارد برای کاهش مصرف سوخت تا سال ۱۴۰۴ محصولات EV و الکتریکال وارد کند.

✅اقدامات تست اولین خودرو هیبریدی با مصرف سوخت کمتر از ۲ لیتر تا پایان سال انجام و سال آتی وارد بازار می‌شود.

✅سهند CNG و اتومات در دستور کار است.

✅برای تولید شاهین هیبریدی با دانشگاه نوشیروان قرارداد منعقد شده و در حال انجام تست‌های اولیه است.

✅شرکت برنامه کاهش هزینه‌ ۴۰۰۰ میلیارد تومانی را در سال ۱۴۰۲ دارد.

✅در سال جاری ۲۳ محصول جدید به بازار عرضه می‌شود.

✅خودرو شاهین پلاس آذرماه به بازار عرضه می‌شود.

✅سایپا خودروهای آریا و SLO۳ را در بازار عرضه می‌کند.

✅خودرو اطلس مردادماه امسال و خودرو سهند مهرماه سال جاری به بازار عرضه می‌شود.

✅خودرو کادیلا با برند پارس خودرو بهمن ماه به بازار عرضه می‌شود.

✅شرکت برنامه صادرات ۲۰هزار وانت و ون و ۲۰هزار سواری را در سال جاری دارد.

✅توسعه سالن رنگ زامیاد، احداث سایت زامياد دیزل، تولید رینگ‌های آلومینیومی شرکت سایپا رینگ_خرمشهر، پروژه مگا ۳ که کفش ملی به این پروژه اختصاص داده شده، توسعه و گسترش شرکت فنرسازی زر، توسعه و گسترش شرکت مالیبل و احداث خط رنگ رویه رباتیک شماره از پروژه‌های زیرساختی تعریف شده برای جبران عقب‌ماندگی سایپا است.

✅در سه ماهه نخست ۱۴۰۲ قسمت اعظم ارز کشور از محل صادرات تأمین شد.

✅در حوزه صادرات با کشورهای هدف تا سه سال آینده ۲۵۰هزار قرارداد منعقد شده است.

✅سایپا وارد فاز تولید لیفتراک شده است.

✅خساپا برنامه دارد در سال جاری ۱۳هزار میلیارد تومان لوازم یدکی به فروش برساند.

✅درخصوص گزارش حسابرس توضیح داده شد: با توجه به اینکه آخرین تجدید ارزیابی شرکت سال ۹۸ بوده و تکرار تجدید ارزیابی تا ۵ سال طبق قانون مجاز نیست، در مجمع به شرکت تکلیف شد که با اخذ مجوزهای لازم و با رعایت صرفه و صلاح، شرکت این موضوع را پیگیری کند.

در پاسخ به پرسش سهامداران مطرح شد:

✅سیاست سایپا این است که به جای واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه مانند پارس خودرو، بدهی‌های ۱۴ ساله با بانک پارسیان و بانک ملت را تسویه کند و شرکت‌ها را به سوددهی برساند و از طریق عرضه سهام آنها در بورس، واگذاری را انجام دهد.

✅برای پارس خودرو مدل جوینت ونچر با کمپانی‌های برتر دنیا در دستور کار است که با شرکت چانگان چین در حال بررسی و مذاکره هستیم و پیشنهادها رد و بدل شده است.

✅در سال گذشته، شاهین سه مرحله در بورس عرضه شد. برای عرضه در بورس باید زیرساخت‌ها فراهم باشد و به محض اینکه این اتفاق رخ دهد، مشکلی برای عرضه خودرو در بورس نداریم.

✅۴۲درصد رشد قیمت در نظر شده که از اردیبهشت ماه سال جاری برای محصولات در حال اجرا است.

✅قیمت‌گذاری شاهین اتومات و پلاس بروزرسانی شده است.

✅قیمت‌گذاری‌ها اصلاح شده و برای محصولات پرتیراژ، قیمت خوبی گرفته شده است و برای محصولات جدید هم در حال دریافت قیمت هستیم.

✅اخذ قیمت جدید، کاهش قیمت خرید، واردات خودرو و کاهش هزینه‌های تبدیل با رشد دستمزد و هزینه‌های سربار از عواملی است که سایپا را به سوددهی می‌رساند.

✅بیش از ۸۰درصد زیرمجموعه‌های سایپا از طریق ورود به بازار لوازم یدکی به سوددهی رسیدند.

✅خودروهای وارداتی هفته آینده تحویل داده می‌شوند.

✅سایپا برنامه ورود به واردات خودرو دسته دوم را در دستور کار دارد و باید ابلاغیه آیین‌نامه انجام شود و ۸ ماه بعد از مرحله ابلاغیه زمان می‌برد تا منافع آن به سهامداران برسد.

در پاسخ به پرسش سهامداران مطرح شد:

✅افزایش سرمایه زامياد در دو مرحله صورت می‌گیرد؛ مرحله اول از آورده نقدی و مرحله دوم از سود انباشته انجام می‌شود.

✅در حال حاضر ۲۱۰ میلیون یورو کالا در گمرک وجود دارد که اعتباری خرید شده است.

✅برای سال جاری برای واردات ۲۹هزار خودرو ثبت سفارش شده است.

✅مینیموم سود سایپا از صادرات سال جاری ۳۴درصد خواهد بود. (سود از کالایی که از مبدأ خریداری و به مشتری تحویل داده می‌شود.)

✅سایپا اولین خرید کاتد مس به قیمت پایه را انجام داده است.

✅از طریق سیستم چوبانک، خودرو به گمرک حمل می‌شود. (در این سیستم جمهوری اسلامی ارزی را در بانک چین دارد.)

✅در سال جاری ۳۲ میلیون دلار کالای غیرخودرویی صادر شده است.

✅برای صادرات با روسیه ۴۵هزار و با بلاروس ۴۵هزار قرارداد منعقد شده و از برج ۶ براساس استاندارد‌های این دو کشور صادرات شروع می‌شود.

مهم‌ترین نکات مطرح شده در این جلسه به شرح زیر است:

✅۱۰هزار متر سوله در اشتهارد به تولید موتور سیکلت اختصاص داده شده و سایپا مجوز تولید دو نوع موتور سیکلت کار و موتور سیکلت الکتریکال را دریافت کرده است. نمونه‌‌ها وارد شده و با بهترین کمپانی خارجی عقد قرارداد شده است و حتی این کمپانی حاضر است در سال‌های آینده هم به‌صورت جوینت ونچر با سایپا کار کند. بر این اساس موضوع فعالیت تولید موتور سیکلت به اساسنامه شرکت اضافه شد.  

✅کاهش هزینه‌ (کاهش هزینه‌های مالی از طریق تأمین مالی ارزان قیمت، اجرا و تکمیل طرح‌های توسعه‌ای در زنجیره تأمین، ایجاد سورس‌های خرید جدید و خریدهای تجمیعی)، افزایش بهره‌وری (اصلاح بهای تمام شده فروش محصولات از طریق پیگیری تعدیل نرخ محصولات از شورای رقابت، تغییر ترکیب تولید و خروج محصولات با حاشیه زیان بالا، ورود محصولات جدید و بهبود کیفی محصولات) و اصلاح ساختار سرمایه (واگذاری اموال و دارایی‌های مازاد و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها) از راهکارهای سایپا برای خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت است.

 

>>> گزارش مجمع 1402 ایران خودرو:

مدیرعامل ایران خودرو:
✅برخی سایت‌های واقع در استان‌ها باید ساماندهی شوند و بعضا ارزش افزوده‌ای برای گروه ندارند.

✅افزایش تیراژ تولید و عرضه، کاهش بهای تمام‌شده، توسعه صادرات سودآور، توسعه سبد محصولات و بهبود تصویر ذهنی با ارتقاء کیفیت از راهبردهای پنجگانه ایران‌خودرو خوانده شد.

✅یک برنامه کیفی بسیار جدی در حال راهبری است و امیدواریم تا پایان سال، مصرف‌کننده شاهد این ارتقای کیفیت باشد و بتوانیم صادرات را توسعه دهیم.

✅ایران‌خودرو بیش از ۵۰درصد از سهم بازار ایران را از آن خود کرده است.

✅تحقق افزایش ۱۳۴هزار دستگاه تولید شده و رسیدن به رشد ۳۰درصدی و به صفر رساندن خودروهای ناقص در مهرماه سال ۱۴۰۱ (که این رقم در بهمن ماه ۱۴۰۰ حدود ۷۶هزار دستگاه بود) بخشی از عملکرد شرکت در سال گذشته است.

✅بیشترین تولید را در پژو پارس داشتیم، اما تا پایان سال احتمالا این خودرو از تولید خارج می‌شود و محصول دیگری را جایگزین می‌کنیم.

✅مدیریت هزینه‌های مالی مرتبط با فروش، ایجاد و راه‌اندازی شرایط انتخاب پکیج‌های سفارشی، کاهش نارضایتی از تاخیر در تحویل تعهدات و بهبود شاخص‌های اصلی فروش اعم از کاهش تعهدات کل شرکت و افزایش میزان فاکتور، بخشی از دستاوردهای شرکت در حوزه عملیات فروش است.

✅اقدام به قیمت‌گذاری کارشناسی و فروش از طریق مزایده ۳۹ مورد از اموال مازاد کردیم.

✅قیمت گذاری منطقی محصولات و تامین و تخصیص ارز به میزان برنامه تولید و همچنین تولید ۷۳۰هزار دستگاه خودرو، بخشی از برنامه‌های تولید شرکت برای سال ۱۴۰۲ است.

✅تمرکز تولید در راستای تولید اقتصادی یعنی محصولات کمتر زیانده، کاهش قیمت تمام‌شده محصولات به قیمت ثابت و هزینه‌یابی هدفمند،  تولید بدون کسری و با ثبات، مدیریت جریان تعهدات با توجه به تکالیف اعلامی نهادهای بالادستی، افزایش سهم و تیراژ محصولات برند ایکو، تمرکز بر تولید خودروهای داخلی و تداوم پروژه‌های توسعه محصولی در راستای تنوع‌بخشی سبد محصولات، بخشی از راهبردهای تولید ایران خودرو در سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

📌توضیحات مدیرعامل ایرانخودرو در خصوص دلیل منع عرضه خودرو در بورس کالا

✅عرضه در بورس کالا از برنامه‌های اصلی ما در سال مالی ۱۴۰۲ است.

✅اگر خودرو در بورس عرضه می‌شد، وضعیت تولید و نقدینگی شرکت این نبود.

مجمع عمومی عادی سالیانه ایران‌خودرو:

✅به دنبال این هستیم که تمام استانداردهای ۸۵گانه در خودروهای تولیدی تا پایان سال پیاده شود.

✅درخصوص پروژه ریرا گفته شد: اتمام فاز طراحی، نمونه‌سازی و انتهای قالب‌سازی قطعات و اجرای موفقیت آمیز تست‌ها انجام شده است.

✅به دنبال سودده کردن صادرات هستیم.

✅تکلیف شورای رقابت، انجام‌ ماده ۹۰ قانون اجرای سیاست‌های کلی قانون اساسی در حوزه قیمت‌گذاری است و‌ اگر این تکلیف انجام‌ نشود، ناچار هستیم از طریق مراجع قضایی اقدام کنیم.

✅ایران‌خودرو برنامه‌ای به جهت واگذاری املاک تدوین کرده است و تا پایان سال بسیاری از املاک خود را ارزیابی و واگذار خواهد کرد. خودرو برای واگذاری املاک، مذاکراتی را با شهرداری انجام داده تا نرخ‌گذاری مناسبی را ارائه دهد.

✅شرکت با برخی شرکت‌ها و اشخاص، مذاکراتی برای فروش املاک به بیشترین قیمت داشته و دارد.

✅وضعیت تامین ارز خودرو بسیار مطلوب است و مشکل خاصی وجود ندارد.

✅شرکت در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ تا انتهای آذرماه ۱۴۰۱، مبلغ ۲۲ همت در صورت‌های مالی خود تحت عنوان جریان زیان ناشی از قیمت‌گذاری دستوری ثبت کرده است.

✅ کاهش سرشکن هزینه‌های دستمزد و سربار و هزینه‌های مالی به واسطه افزایش تیراژ، اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی قیمت قطعات و مجموعه‌ها از طریق اصلاح موادبری و انجام مذاکرات قیمتی با سازندگان، بخشی از نهضت مدیریت بهای تمام‌شده و هدف‌گذاری قیمت در ایران‌خودرو است.

✅ فرجه یکساله ایرانخودرو در خصوص تعیین و‌تکلیف سهام بانک پارسیان گرفته شد

مدیرعامل ایران خودرو :
✅ مجوز معافیت مالیاتی شورای سران قوا را میگیریم  تا تجدید ارزیابی داراییها قبل از موعد 5 سال انجام شود.
 قطع یقین شورای رقابت قیمتهای منطقی ما را خواهد داد و قیمتها باید افزایش پیدا کند باید قیمت سه ماهه  ما را بدهند و اگر بدهند مطمئن باشید نه قیمت سهام ما این خواهد بود و نه تولید ما/

✅ پیرو انتشار اطلاعات و صورت های مالی حسابرسی شده سال منتهی به 1401/12/29 و با توجه به شمول ماده 141 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت ، برای سومین سال متوالی ، نماد معاملاتی ناشر مشمول بند پنج ماده 41 دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران شده است. مطابق بند فوق، ناشر باید حداکثر ظرف مدت 15 روز کاری برنامه خود را جهت خروج از شمول ماده 141 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت ارایه نماید. در صورت ارائه برنامه طی مهلت تعیین شده، موضوع جهت تصمیم‌گیری در خصوص اعطای مهلت یا لغو پذیرش به هیات پذیرش ارجاع می‌گردد. تصمیمات هیئت پذیرش در این خصوص متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.
همچنین در صورت عدم ارایه برنامه طی مهلت مقرر توسط ناشر، پذیرش اوراق بهادار وی لغو می‌گردد. مقتضی است سرمایه گذاران محترم، این موضوع را در تصمیم گیری های خود لحاظ نمایند.

 

برچسب ها: ,,,,,,,,,,,,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان