کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

11 نقطه برای ساخت آسمانخراش121 طبقه‌ای در تهران >>> آیا ساخت آسمانخراش121 طبقه‌ای تهران امکان‌پذیر است؟ // 21 مرداد 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 5 دقيقه


11 نقطه برای ساخت آسمانخراش121 طبقه‌ای در تهران >>>

آیا ساخت آسمانخراش121 طبقه‌ای تهران امکان‌پذیر است؟ // 21 مرداد 94

 
گرچه برخی معماران ایرانی بر این باورند که تهران دیگر ظرفیت ساخت‌وساز ندارد، اما در مقابل برخی براین باورند که شاید ساخت آسمانخراش‌ها هنوز در تهران جای کار زیادی داشته باشد. حالا گفته شده‌ که می‎خواهند در تهران آسمانخراشی 121 طبقه‌ بسازند و این پرسش مطرح است که این امر شدنی است یا خیر؟
 
درحالی که ساخت و ساز بلندمرتبه‌ها در شهرهای بزرگ به ویژه در تهران رو به رشد است، اما هنوز هم برج تهران و میلاد از بلندترین ساختمان‌های ایران محسوب می‌شوند. حال اعلام شده‌است که بنیاد مستضعفان می‌خواهد آسمانخراشی 121 طبقه‌ای در تهران بسازد.
   

 به گزارش اقتصادنیوز، منوچهر خواجه دلویی با اشاره به برنامه‌ریزی برای بومی‌سازی فناوری احداث آسمانخراش‌ها از احداث آسمانخراش 121 طبقه‌ای در تهران خبر داده و گفته است که در حال بررسی 11 نقطه برای ساخت این آسمانخراش هستند.

 این درحالی است که پیش‌تر برخی کارشناسان شهری و مهندسان مشاور در این باره به اقتصادنیوز اعلام کردند که فعلا تهران ظرفیت ساخت و ساز جدید ندارد و برای ساخت‌وساز بلندمرتبه‌ها هم باید ابتدا شهرسازی و معبربندی تعبیه شود و پس از آن به فکر ساخت‎آسمانخراش بود.
   
 اما برخی دیگر نیز موافق ساخت‌وساز بلندمرتبه‌ها در تهران هستند و می‌گویند راه نجات تهران در حوزه تامین مسکن همین ساخت و سازهای بلندمرتبه است.


 در این باره سهراب مشهودی، مهندس مشاور و عضو سازمان نظام مهندسی می‌گوید که ساخت و ساز ساختمان‌های بلندمرتبه یا همان آسمانخراش‌ها در شهرهای بزرگ همچون تهران لازم است. چراکه هر شهری همانند یک موجود زنده نیاز به ابعاد مختلف دارد. همان‌گونه که بعد عرضی یک شهر رشد می‌کند باید به اندازه افزایش جمعیت و تراکم، بعد ارتفاع نیز رشد داشته باشد.

 به گفته وی، اما همواره این ساخت و سازها با مشکلاتی همراه است. چهار مشکل اساسی همچون کمبود تکنولوژی، نبود ضابطه، نبود مکان‌یابی مناسب و در نهایت نبود فرهنگ ساخت و ساز در اختیار کارفرما در کشور پشت ساخت آسمانخراش‌ها پنهان شده است.

 وی افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات برج‌سازی نبود ضابطه در شهرسازی و در ادامه آن برج‌سازی‌ها  است. کمبود تکنولوژی جدید و نبود هندسه جدید نیز از دیگر مشکلات برج‌سازی در تهران است. مشهودی براین باور است که یکی دیگر از مشکلات بر سر راه ساخت‌وساز ساختمان‌ها در کشور، نبود فرهنگ ساخت و ساز در اختیار کارفرماست که این مشکل بعد از انقلاب اسلامی بیشتر شد و باعث شد در این بخش با کاهش ورود تکنولوژی از دیگر کشورها کمی عقب‌تر باشیم. پس از آن نیز جنگ تحمیلی و نوسانات بازار باعث شد مشکلات ساختمان‌سازی بیشتر شود و تکنولوژی جدیدی وارد کشور نشود. به همین علت هندسه بنا در کشور عقب افتاد.

 مشهودی افزود: در حال حاضر در دنیا دیگر کسی با این هندسه کار نمی‌کند و هندسه و فرم‌های طبیعی جایگزین شده است. اخیراً برج‌سازی‌ها در تهران به سمتی رفته است که از این فرم پیروی می‌کند. در برخی مناطق ساخت ساختمان‌ها بر اساس فرم‌های طبیعی بسیار جذاب و خوشحال‌کننده است که این فرم‌ها به کشور وارد شده مهندسان داخلی نیز از این فرم‌ها پیروی می‌کنند.

 این مهندس مشاور گفت: اگر بخواهیم از بعد مهندسی به آن نگاه کنیم مشکل این است که هنوز کارفرما به درجه پختگی در استفاده از این فرم‌ها نرسیده است و شاید دلیل اصلی آن هزینه و فایده کردن و کسب سود است. اینها علل اصلی هستند که باعث شده است ضوابط تعیین‌کننده برای برج‌سازی اجرایی نشود. با نگاهی به برج‌سازی‌ها در کشور مشاهده می‌شود که همچنان ساختمان‌های بلندمرتبه در کشور به جز دو نمای معمول، فاقد نما هستند و فقط از چند فرم ‌نما بهره گرفته می‌شود که این عوامل بیشتر سیمای شهر را می‌سازند. موضوع دیگر این است که در برج‌سازی بر اساس ضابطه موجود در سال 77 همه این موارد رعایت می‌شد اما طی چند سال گذشته معاونت شهرسازی تهران به صورت غیرقانونی مصوبه را لغو کرد.


  این درحالی است که خواجه دلویی به تسنیم گفته است که سال‌هاست بنیاد مستضعفان در بخش ساختمان فعالیت دارد و اگر بنیاد بخواهد در این حوزه فعالیت کند باید رسالت داشته باشد. به عبارت دیگر کاری که شرکت‌های معمولی را انجام دهد، باید در این حوزه کاری کند که هم در جهت فناوری، هم کیفیت کار و مدیریت به صنعت ساختمان کشور کمک شود.

 او اما اعلام کرده که تلاش می‌شود از نیروهای متخصص ایرانی داخل و خارج کشور برای طراحی و ساخت آسمانخراش استفاده شود. در اولین قدم در حوزه بررسی تئوری کنفرانس «آموزه‌ها و چالش‌های طراحی و اجرای آسمان‌خراش‌ها» در تهران برگزار شده است.

 معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان گفته است که در فاز اول روی مکان‌یابی ساخت آسمانخراش‌ها متناسب با ضوابط شهرسازی و طرح جامع کار می‎شود و تمامی نکات فنی مطرح شده در کنفرانس در ساخت رعایت می‌شود.

 خواجه دلویی با بیان این‌که فکر شاید اوایل سال آینده نقطه قطعی ساخت آسمانخراش تعیین و مطالعات نهایی جمع‌بندی شود، گفت: هم‌اکنون 11 نقطه در تهران برای این کار در حال بررسی بوده و پهنه‌هایی است که در طرح جامع امکان ساخت‌های 100 طبقه به بالا در آنها وجود دارد.

  وی با بیان این‌که آسمانخراش مذکور 121 طبقه خواهد بود، تاکید کرد: کاربری این آسمانخراش‌ها عمومی، ترکیبی از فرهنگی، تجاری و اداری خواهد بود.


 این موضوع درحالی مطرح شده است که یک پروفسور معمار ایرانی در ایران کارگاهی برگزار کرده و در این سمینار به تشریح ساخت این آسمانخراش در تهران پرداخته است.

  پروفسور ابوالحسن آستانه اصل استاد دانشگاه برکلی به عنوان یکی از نام‌آورترین اساتید دنیا در رشته محاسبات انواع سازه‌ها و زلزله هفته گذشته به ایران آمد و در سمیناری مربوط به آموزه‌ها و چالش‌های طراحی و اجرای آسمانخراش‌ها سخنرانی کرد.

 

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان