کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

بررسی جدیدترین وضعیت گروه قند و شکر بورس >>> سود شیرین در صنعت کوچک بورس // 1 شهریور 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 8 دقيقه


بررسی جدیدترین وضعیت گروه قند و شکر بورس >>> سود شیرین در صنعت کوچک بورس 


 وب سایت بورس نگار - شاخص کل بازار سهام که با گامی کوچک روز گذشته را مثبت به پایان رساند کماکان در بسیاری از صنایع با عملکردی منفی به کار خود ادامه می‌دهد به‌طوری‌که از میان 37 صنعت بورسی روز گذشته 12 صنعت مثبت، 5 صنعت بدون تغییر و 20 صنعت دیگر روند منفی داشته‌اند.

 همچنین نگاه اجمالی به صنایع بزرگ حاکی از آن است که افت قیمت نفت جهانی و کالاهای پایه در روز‌های اخیر تاثیر مستقیمی بر صنایعی مانند فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی داشته و باعث شده تا آنها در رده‌های پایین روند شاخص روزانه قرار بگیرند. در این بین بررسی‌های «دنیای اقتصاد» درخصوص صنعت قند و شکر حاکی از آن است که این صنعت روند مثبتی را اخیرا سپری می‌کند که از یکسو می‌تواند تحت تاثیر مجوز واردات 300 تن شکرخام و کاهش هزینه تولید چغندر باشد و از سوی دیگر می‌تواند به‌دلیل نوسان‌گیری‌ها در صنایع کوچک و رشد‌های هیجانی این صنایع در بازار سهام باشد.


رشد قند و شکر، رشد منطقی یا هیجانی‌؟
 صنعت قند و شکر که مدتی است سبز پوش است، روز گذشته نیز جایگاه چهارمین صنعت پربازده را به‌دست آورد.در این میان «قثابت » بیشترین حجم معاملات روزانه را با جابه‌جایی 2میلیون و 372هزار سهم به ثبت رساند. قند ثابت خراسان روز گذشته شاهد مشارکت 7/ 29 درصدی بازیگران حقوقی در نقش فروشنده و 100 درصد حقیقی‌ها در نقش خریدار در بازار بود. این نماد در پایان معاملات روز گذشته نیز جهت برگزاری مجمع عمومی متوقف شد. همچنین «قشکر» بیشترین رشد قیمتی و «قلرست» بیشترین افت قیمتی را در روز شنبه به ثبت رساند.

 به‌طور کلی در بررسی نماد‌های فعال این گروه در روز گذشته از میان 11 نماد، تنها یک نماد منفی و باقی نماد‌ها با رشد قیمت به کار خود پایان دادند. در این میان الهام خلیلی؛ کارشناس صنعت قندو شکر در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان تصمیمات جدید دولت درخصوص واردات شکر خام گفت: در یکسال اخیر با توجه به ممنوعیت واردات شکر خام مشکلات بسیاری برای شرکت‌ها به وجود آمد، از این رو دولت در روز‌های گذشته طی بخشنامه‌ای سهمیه 300هزار تنی واردات شکر خام را برای هر شرکت ابلاغ کرد. از سوی دیگر بسیاری از شرکت ‌ها مانند قند پیرانشهر، نیشابور و شاهرود که در مناطق شرق و شمال شرق واقع شده‌اند با هزینه‌های تولید بالای چغندر و کمبود این محصول همراه هستند. که این میزان واردات می‌تواند تغییرات محسوسی در EPS این شرکت‌ها داشته باشد.

 خلیلی همچنین درخصوص مشکلات این صنعت در یکسال اخیر و عملکرد منفی در گزارش‌های یکساله بسیاری از این شرکت‌ها بیان کرد: با توجه به افزایش بهای تمام شده تولید، ناشی از افزایش دستمزدها و افزایش هزینه‌های تولید چغندر تنها یک مشکل در حال حاضر وجود دارد و آن این است که سال گذشته قیمت شکر را توسط دولت 2300 تومان تعیین و بعد از تولیدکنندگان خواسته شد تا آن را با قیمت 2100 تومان به مصرف‌کننده بفروشند و تقبل کرد تا 200 تومان مابه‌التفاوت را به تولید‌کننده بپردازد که متاسفانه هنوز ریالی از آن 200 تومان مابه‌التفاوتی که دولت متعهد شده بود به تولیدکننده، پرداخت نشده است. وی اضافه کرد: با ارزانفروشی سال گذشته تمامی کارخانه‌ها متضرر شدند. به‌طوری که از 36 کارخانه شاید به تعداد انگشتان دست نیز کارخانه‌ای وجود نداشته باشد که موفق به کسب سود اندکی شده باشد. بقیه سقوط بسیار زیادی از جهت قیمت سهام داشته‌اند.

 این کارشناس روند مثبت هفته‌های گذشته این صنعت را بیشتر تحت دو عامل دانست و گفت: بسیاری از نماد‌های این صنعت که در روز‌های گذشته متوقف بودند، تحت تاثیر واردات شکر خام، با خوش‌بینی‌ها نسبت به افت هزینه تولید مثبت بازگشایی شدند و رشد از ابتدای سال 5/ 6 درصدی را برای این گروه رقم زدند، از سوی دیگر نگرانی که درخصوص رشد این شرکت‌ها وجود دارد درخصوص نوسان‌گیری‌هایی است که در این سهم صورت می‌گیرد. به نظر می‌رسد در دورانی که شاخص کل با نوسانات کوچک همراه است؛ صنایع کوچک بازیچه نوسان‌گیری‌ها می‌شود و به رشد‌های قیمتی دست می‌یابند که با شرایط بنیادی این شرکت‌ها یکسان نیست و رشد هیجانی این صنایع را منجر می‌شود.


خودرو در قعر جدول صنایع متوقف شد
 به نظر می‌رسد مشکلات فروش در خودرویی‌ها این روزها بیش از گذشته این صنعت را تحت تاثیر قرار داده و افت از ابتدای سال شاخص آن را به 7درصد رسانده است. خودرویی‌ها که در روز گذشته منفی‌ترین صنعت بورسی در میان 37 گروه دیگر بودند همچنان حواشی زیادی را درخصوص نحوه قیمت‌گذاری و مازاد تولید یدک می‌کشند. تولید خودرو که سال گذشته با جهش قابل قبولی نسبت به سال‌های 90 و 91 به تولید 1/ 1 میلیون دستگاه رسیده بود، از ابتدای سال جاری با کاهش تقاضای بسیاری روبه‌رو‌ شدند که در گزارش تولیدی سه ماهه دو شرکت بزرگ ایران‌خودرو و سایپا مشهود است. بسیاری از فعالان این بازار که به رسم سال‌های گذشته شروع سفر‌های تابستانی را آغاز رونق فروش خودرو می‌دانستند این روزها معتقدند با ادامه روند فعلی و رکود حاکم به زودي سونامي کاهش قيمت، بازار را فرا مي‌گيرد و شرکت‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو‌ می‌شوند.

 برهمین اساس روز گذشته، خپارس همانند بسیاری از روز‌های قبل بیشترین حجم معاملات را به‌خود اختصاص داد. پارس خودرو که روز گذشته شاهد خرید 5/ 2 درصدی بازیگران حقیقی و در مقابل فروش 100 درصدی حقیقی‌ها در بازار بود. همچنین روند جابه‌جایی سهم‌ها در این گروه نشان می‌دهد که در چند روز اخیر نیز عمده سهم‌ها در میان حقیقی‌ها دست به دست شده است و حقوقی‌ها نقش کمتری در این بازار داشته‌اند. روز گذشته بیشترین رشد قیمتی نیز مربوط به نماد «خاهن» با 76/ 3 درصد و بیشترین افت قیمتی نیز توسط نماد « خلنت» به ثبت رسید. در بررسی تغییر سهام سهامداران فعال این گروه نیز شرکت سرمایه‌گذاری سمند در سه روز کاری هفته اخیر بیش از 206هزار سهم از «ختوقا» خریداری کرده است. در همین خصوص روز گذشته نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان در گفت‌وگو با خبر خودرو و با انتقاد از فعالیت شورای رقابت درخصوص قیمت‌گذاری خودرو در یک سال اخیر، بیان کرد: متاسفانه روند سود‌دهی شرکت‌های خودروساز، وضعیت بسیار نگران‌کننده‌‌ای دارد و با توجه به افزایش هزینه خودروسازان، شرکت‌ها همچنان در حال زیان دهی هستند و هیچ کس پاسخگوی این شرایط خودروسازان نیست.

 نعمت‌بخش افزود: بر اساس قانون، دولت باید به خودروسازان در چنین وضعیتی کمک زیان بپردازد، این در حالی است که دولت در شرایط بسیار سخت اقتصادی قرار دارد و طبعا امکان پرداخت چنین کمک زیانی را هم ندارد.


آینده فروش کاشی و سرامیک در ابهام
 صنعت کاشی و سرامیک که در حال حاضر عمده نمادهای مهم آن متوقف است، روز گذشته با رشد ناچیزی مواجه شد. این صنعت که تاثیر‌پذیری مستقیمی از رکود فعلی مسکن دارد در یک سال اخیر بسیاری از بازار‌های هدف خود را از دست داده و به شدت با مازاد تولید در انبارها مواجه است. کاشی و سرامیک که از صنایع کوچک بازار به شمار می‌رود این روزها شاهد تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها و متوقف شدن خطوط تولید بوده است.

 به گفته مدیران این صنعت در همایش صنعت و کاشی و سرامیک در حال حاضر بالغ بر 500 میلیون مترمربع کاشی و سرامیک در کشور تولید می‌شود که نیاز کشور 280 میلیون مترمربع است، ضمن اینکه جواز تاسیس و تولید 600 هزار مترمربع دیگر نیز در اختیار مردم است که این روند می‌تواند در آینده فروش این بخش را دچار مشکل ‌کند. روز گذشته و از میان 4 نماد فعال این صنعت، «کترام» بیشترین حجم معاملات و بیشترین رشد قیمتی روزانه را به خود اختصاص داد. در این بین «کچینی» نیز بیشترین افت قیمتی را با 67/ 0 درصد نزول به ثبت رساند.


  واکاوی افت‌های صنعت بیمه
 صنایع بیمه و صندوق‌های بازنشستگی که از صنایع بسیار مهم و کلان بازار سهام به شمار می‌رود روز گذشته با افت 37/ 0 درصدی شاخص روزانه به کار خود پایان داد تا افت از ابتدای سال خود را به 8/ 1 درصد برساند. این صنعت که تحت تاثیر افزایش هزینه بیمه‌های مختلف با شروع سال در شرایطی مطلوب فعالیت خود را آغاز کرد در ماه‌های اخیر شرایط نامناسبی دارد. در بررسی‌های این صنعت در برنامه بورس هفته اخیر مشکلات حال حاضر این صنعت بیان شد.معاون رئیس کل بیمه مرکزی در این زمینه بیان کرد: مشکلاتی که در حال حاضر متوجه بیمه‌ها است مربوط به ترکیب پرتفوی آنها و انتظاراتی است که جامعه از این مجموعه‌ها دارند.

  بخش عمده‌ای از پرتفوی شرکت‌های بیمه شامل بیمه شخص ثالث است که نرخ‌گذاری آن دست دولت است و آنها نمی‌توانند نرخ‌های متناسب با ریسک را دریافت کنند. بخشی هم مطالبات قابل توجه به خصوص شرکت‌های قدیمی این حوزه است که از بیمه گذاران به ویژه دولتی‌ها دارند. شاید یکی از مشکلاتی که صنعت بیمه در کشور دارد، پایین بودن نسبت حقوق صاحبان سهام و به عبارتی سرمایه آنها است. سرمایه شرکت‌های بیمه‌ای ما سرمایه قابل توجهی نیست و پایین بودن این نسبت در کنار ترکیب پرتفوی و انتظاراتی که جامعه از آنها دارد، سبب می‌شود که این شرکت‌ها نتوانند در پروژه‌های بلند‌مدت و سودآور که بازدهی بیشتری دارد، وارد شوند.//دنیای اقتصاد

 

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان