کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

مصطفی امیدقائمی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آینده نگر >>> فروش ميلياردي سهام به اقساط "فارس" مرتبط نیست...

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 5 دقيقه

مصطفی امیدقائمی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آینده نگر >>> فروش ميلياردي سهام به اقساط "فارس" مرتبط نیست...

 

یک سال و سه ماه از آغاز سیر نزولی بورس گذشت و پس از 15 ماه تداوم روند فرسایشی در بازار سرمایه که عایدی آن خروج بخش زیادی از نقدینگی سرمایه گذاران از بازار سهام و ذوب سرمایه های سهامداران شد، چند روزی است بازار با صدور بیانیه مشترک بین ایران و گروه 1+5 تغییر نگرش داده تا سهامداران صف های پرحجم و سنگین خرید سهام خود را در حالی نظاره گر باشند که تمایل چندانی به عرضه ندارند. به گزارش بورس نیوز، این روزها با امیدواری به افزایش احتمال دستیابی به توافق نهایی هسته ای بورس همانند بیماری است که دوران نقاهت خود را برای بازیابی تدریجی توان گذشته خود آغاز کرده و نیاز دارد حداقل در ابتدای این دوره آسیب پذیر مورد حمایت قرار گیرد.این نیاز در حالی احساس می شود که طی روزهای اخیر رفتار برخی بازیگران حقوقی بازار سهام انتقادات سایر فعالان بورس به ویژه حقیقی ها را در پی داشته است.

یکی از این بازیگران حقوقی بازار، صندوق بازنشستگی نفت است که این روزها و در زمانی که به نظر می رسد روند فرسایشی قیمت ها خاتمه یافته، در عرضه های سنگین و میلیونی سهام آن هم در نمادهای مختلف و بزرگ بازار به عنوان فروشنده پرقدرت یکه تازی می کند. به گونه ای که شاید بتوان با قاطعیت تمام گفت این مجموعه تنها حقوقی عرضه کننده پرحجم سهام طی روزهای گذشته به شمار می آید.

عرضه 90 میلیون سهمی طی 10 فروردین ماه جاری و 95 میلیون سهمی طی دو روز گذشته و در نهایت 200 میلیون سهمی طی معاملات دیروز همگی در نماد "وبصادر" و یا فروش پرحجم سهام در نمادهایی همچون "وغدیر"و نیز "وسینا" از جمله این عرضه ها بوده که این امر با انتقادات زیادی مواجه شده است.

برخی گمانه زنی ها علت این عرضه ها را برای پرداخت اقساط بدهی های حاصل از خرید سهام هلدینگ خلیج فارس عنوان می کنند تا با این اقدام نقدینگی های لازم این حقوقی بزرگ بازار تأمین شود.

در همین ارتباط مصطفی امیدقائمی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری آینده نگر در خصوص این عرضه ها به خبرنگار بورس نیوز گفت: مدیریت پرتفوی صندوق بازنشستگی نفت در حالی به عهده ما است که سیاست عرضه و تقاضای آن براساس استراتژی های هیأت مدیره و شناختی که اعضای آن از بازار سرمایه دارند، تشکیل می شود.

مصطفی امیدقائمی افزود: این روزها عرضه های زیادی نداشتیم و دیگر بازیگران نیز در این زمینه فعال بودند. ما نیز به عنوان یکی از بازیگران نه مجبور هستیم و نه موظف، که استراتژی های سرمایه گذاری خود را برای فعالان بازار توضیح دهیم.

وی ادامه داد: اما می توان گفت برحسب تقاضای بازار برخی سهامی را که به اعتقاد ما برای فروش مناسب هستند عرضه می کنیم، با این وجود تأکید می کنم که وظیفه ای در قبال توضیح دلایل اقدامات خود در بازار نداریم و این موضوع در حوزه اختیارات هر مجموعه ای است که بسته به شرایط نسبت به خرید یا فروش سهام اقدام کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: اینکه ما به عنوان یکی از بازیگران بازار چه تصمیمی می گیریم، در حوزه اختیارات سایر فعالان بازار نیست و بایستی در نظر داشت که در هر اقدامی نمی توان نظر همه را تأمین کرد؛ بطوریکه در هر شرایطی منافع برخی افراد با دیگران سازگار نیست.

وی گفت: اما این رفتار شایسته نیست که نسبت به هر حرکتی تهمتی را به یک مجموعه وارد دانست؛ چراکه اگر ما به عنوان یک سهامدار در شرایطی خریدار سهم باشیم برخی اعتراض می کنند و در هنگام فروش نیز برخی دیگر انتقاداتی را به عملکرد ما وارد می دانند.

امیدقائمی با بیان اینکه آیا وقتی سایر شرکت های سرمایه گذاری و نیز صندوق های سرمایه گذاری سهم خود را می فروشند، دلیل عملکرد خود را به فعالان بازار سرمایه توضیح می دهند؟،گفت: در مدتی که بازار شرایط مساعدی نداشت، ما به عنوان سهامدار عمده دورنگری که در بورس دیدگاه بلندمدت دارد، نزدیک به 400 میلیارد تومان نقدینگی تزریق کردیم که عمدتاً از محل دریافت تسهیلات بانکی با نرخ سود حدود 28 درصد بوده است، الان نیز بایستی بتوان این بدهی ها را پرداخت کرد و این ما هستیم که به عنوان یک حقوقی فعال در شرایطی که لازم باشد، دوباره منابع مالی خود را به بازار تزریق خواهیم کرد. اما در تمام این حالات عملکرد ما با منافع همه بازیگران بازار سازگار نیست و کسی این حق را ندارد که نسبت به این موضوع اعتراض کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا منابع حاصل از فروش های اخیر صندوق مذکور بابت تأمین منابع مالی جهت پرداخت اقساط خرید سهام هلدینگ خلیج فارس صرف خواهد شد، گفت: ارقامی که طی روزهای گذشته از بابت فروش سهام حاصل شده، چندان قابل توجه نیست که بتوان اقساط این مجموعه را تأمین کرد و فروش های اخیر سهام ارتباطی به این موضوع و قسط خرید سهام "فارس" ندارد.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری آینده نگر در خصوص دورنمای بازار سرمایه اظهار داشت: بنده دورنمای بورس را مثبت ارزیابی می کنم و معتقدم افرادی که دیدگاه بلندمدت دارند، با توجه به برنامه رفع تحریم ها با سرمایه گذاری در بورس می توانند بازدهی مناسبی کسب کنند.

این مقام مسئول در خصوص برنامه های جدید سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی نفت و نیز تصمیم برای ورود زیر مجموعه های غیر بورسی به بازار سرمایه گفت: در نظر داریم در برخی نمادها برای خرید فعال شویم؛ اما نمی توان تمام صنایع و یا سهام مدنظر مجموعه را اعلام کرد. علاوه بر این، حسب شرایط برای ورود سهام برخی شرکت های پتروشیمی زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس و نیز زیرمجموعه های صندوق به بازار سرمایه پیگیری هایی صورت گرفته که تا این لحظه به نتیجه نهایی نرسیده است./ بورس نیوز

 

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان