کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

>>> دو سناریوي جدید برای تعرفه خودروها در سال 95 // 27 آذر94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 1 دقيقه


>>> دو سناریوي جدید برای تعرفه خودروها در سال 95 // 27 آذر94

 

وب سايت بورس نگار - با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، بحث تعرفه واردات خودرو باز هم داغ شده و آن طور که خبر می‌رسد، در حال حاضر دو سناریو در این مورد از سوی گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح است.


خبرهاي بازار خودرو - بنابر گزارشی که منتشر شده، طبق سناریوی اول، تعیین تعرفه به جای مبنا قرار گرفتن حجم موتور، بر اساس ارزش دلاری صورت می‌گیرد. در این سناریو که توسط گمرک پیشنهاد شده، تعرفه خودروها بسته به آنکه چه قیمتی (بر مبنای دلار) داشته باشند، تعیین خواهد شد. به‌عبارت بهتر، اگر این پیشنهاد به تصویب برسد، تعرفه خودرو به نوعی شناور می‌شود و وارد‌کنندگان دیگر با یک تعرفه ثابت مواجه نخواهند بود. این در شرایطی است که در حال حاضر، حجم موتور خودروهای وارداتی معیار لوکس بودن یا نبودن آنها به‌شمار می‌رود و برخی کارشناسان معتقدند این روش کارآیی لازم را نداشته و بهتر است تغییراتی در آن ایجاد شود. اما سناریوی دوم در مورد تعرفه سال آینده واردات خودرو که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شده، می‌گوید بهتر است تعرفه حذف و مالیات بر مصرف جایگزین آن شود.


بعبارت بهتر، اگر این سناریو دوم پذیرفته شود، تعرفه واردات خودرو حذف و به جای آن، از مشتریان مالیات بر مصرف اخذ خواهد شد. بر این اساس، احتمالا هرچه خودرو گران‌تر و دارای حجم موتور بالاتری باشد، مالیات آن نیز بیشتر خواهد بود؛ به‌عنوان مثال، مشتری پورشه، باید پول بیشتری را (در قالب مالیات) نسبت به کسی که سوناتا می‌خرد، به دولت بپردازد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، جایگزین شدن مالیات بر مصرف به جای تعرفه، تصمیمی منطقی به‌شمار می‌رود؛ زیرا در بسیاری از کشورهای دنیا نیز از همین روش برای کنترل واردات و حمایت از تولید داخل استفاده می‌کنند. حالا باید منتظر ماند و دید در هفته‌های پایانی سال چه تصمیمی برای تعرفه واردات خودرو گرفته خواهد شد و یکی از این دو سناریو پذیرفته می‌شود یا روشی دیگر مد نظر است.//اقتصادنیوز

 

برچسب ها: ,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان