کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

بورس پس از معاملات >>> نگاهی به اتفاقات بازار دوشنبه؛ هنوز پولهای زیر بالشت، اوراق وسپرده های بانکی به بورس وارد نشده// 12 بهمن94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 9 دقيقه


بورس پس از معاملات >>> نگاهی به اتفاقات بازار دوشنبه؛

هنوز پولهای زیر بالشت، اوراق وسپرده های بانکی به بورس وارد نشده// 12 بهمن94

 

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 94.11.12 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 1247 واحد افزایش به رقم 50398 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 3970 واحد افزایش عدد 163132 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 688 واحد افزایش به رقم 27979 واحد رسيد.


روز دوشنبه "فارس" با 197 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "همراه" با 6 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت. شاخص فرابورس نیز با 20 واحد افزایش به رقم 778 واحد رسید. گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 4633 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1889 میلیارد ریال رسید.


رویایی ترین روز بازار سرمایه طی 11 ماه گذشته امروز پیش چشم اهالی تالار رقم خورد تا بورس و اقتصاد نشان دهد که می شود با تدبیر ظریفانه امید را به سرمایه گذاران بازگرداند. روند روزهای گذشته بورس حکایت از روند صعودی دارد که می تواند با توجه به شرایط پیش روی اقتصاد تداوم دار باشد روندی که در تقابل بین خریداران و فروشندگان سهام توانسته تا به امروز با همت شوالیه نارنجی پوش بورس یعنی شرکت سایپا این تقابل را به نفع خریداران به پایان ببرد، امروز سهام شرکت سایپا همچون یک شوالیه جنگ جو در صدر اقبال بازار سرمایه قرار گرفته و هر کجا که ترس و نا امیدی در اردوگاه خریداران خیمه می زند با یک حرکت پر قدرت مجدداً امید و اطمینان را به صف خریداران باز می گرداند.


لذا از آنجاییکه فعلاً لیدر بورس سهام شرکت سایپا می باشد و در شرایط فعلی با توجه به اقبال موجود در نماد این شرکت پیش بینی تداوم روند صعودی شکل گرفته در آن می شود پس نگرانی از بابت تغییر روند احتمالی در بورس وجود ندارد.


از سوی دیگر اقبال شکل گرفته در اغلب نمادهای بورس حکایت از جذابیت سهام در رقم های فعلی برای سرمایه گذاران دارد که حاضرند در صف های میلیونی با انتظار عرضه بمانند. اما نکته جالب در بازار امروز رشد 1793 واحدی شاخص کل بود رشدی که اصلاً نشان دهنده وضعیت بازار نیست چرا که طی روز جاری در حالی شاخص کل رشد 2.5 درصدی را نظاره کرده که سهام شرکت ها در بهترین حالت تنها 5 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده اند هر چند که حتی این رشد 2.5 درصدی شاخص کل نیز هنوز نتوانسته بر مبنای واقعیاتی که در انتظار اقتصاد ایران است حرکت کند و هنوز خیلی راه مانده تا بورس به جایگاه اصلی خود بر مبنای اتفاقات اقتصادی موجود برسد. بر این اساس توجه اهالی تالار را به دو نکته مهم و اساسی جلب می کنیم و در پایان نیز نتیجه گیری کلی بر اتفاقات بورس خواهیم داشت.


اولین موضوع این کانال های تلگرامی هستند که هر روز همچون قارچ سر از بورس بر می آورند و کم کم تعداد آنها در حال رسیدن به تعداد کدهای فعال در بازار می باشد و چون هزینه ای برای سازنده ندارند ظرف یک ساعت فعالیت آنها بدون مشخص بودن سابقه و دانش ادمین محترم راه اندازی می شوند و به مجمع کارشناسان بازار سرمایه می پیوندند.


در این کانال ها که 95 درصد آنها بر مبنای تحلیل تکنیکال پایه گذاری شده ما شاهد حضور کانال های تحلیلی هستیم که بعضاً مدیر آن فرق بین خط کش و گونیا را نمی داند اما صحبت از سقف و کف می کند. بطوریکه جالب است بعضاً دیده شده برای سهامی با قیمت 160 تومان نقطه مقاومت 167 و حد ضرر 155 تعیین می شود یعنی در یک بازه یک روز این سهم هم می تواند حد ضرر را رد کند و هم می تواند مقاومت خود را بشکاند، حال چرا این کانال های رایگان تحلیل های مثلاً جامع و کامل خود را در اختیار سهامداران قرارا می دهد و هیچ چشم داشتی هم ندارند؟ چون در واقع درآمد آنها از محل همین مخاطبان تأمین می شود چرا که سهام مانده در پرتفوی مدیران محترم کانال با ارسال یک سیگنال دو خطی خرید در بالاترین قیمت وارد پرتفوی مخاطبان از همه جا بی خبر می شود البته این موضوع برای همه کانال های تحلیلی تلگرام مصداق ندارد اما کم نیستن کانال هایی که منبع درآمدشان از این محل است و هر روز سقف و کف جدیدی از سهام و شاخص را به خورد سهامداران خرد می دهند. لذا یک کلام ختم کلام باید بگوییم که اگر این کانال های نوپا و قارچ گونه تحلیل می شناختند که مدیران آنها برای گردش پرتفوی خود با نقدینگی میلیاردی وقت سر خاراندن نداشتند چه برسد به سیگنال دادن.


اما نکته دوم که بسیار مهم و قابل توجه است آغاز جو سازی کاسبان تحریم به جهت حبابی بودن رشد بورس است. در همین راستا مدتی است که برخی سایت ها و رسانه های وابسته به دولت گذشته در برابر توافق هسته ای و بازگشت امید به اقتصاد و بازار سرمایه تاب نیاورده اند و صحبت از رشد هیجانی و یا سکوت سیاسی مسئولان اقتصادی در برابر رشد حبابی بورس می کنند.


لذا در همین خصوص سخنی کوتاه با این افراد داریم که به نظر می رسد تکلیفشان باخودشان هم روشن نیست. عزیزان بزرگوار، قبل از هر چی ای کاش ابتدا تعریفی از بازار سرمایه واقتصاد ارایه می کردید تا متوجه شویم شما اصلاً چیزی از بورس می دانید یا فقط دنبال چماغی برای کوبیدن بر سر دولت به جهت خالی شدن عقده های خود می گردید.


مگر نه اینست که از سه کارت زرد وزیر اقتصاد دو تای آن به بهانه افت بورس و شاخص های آن بود، مگر نگران زیان و ضرر مردم نبودید و هر روز انگشت اشاره خود را به سمت دولت نشانه نمی گرفتید حال چه شده که با رشد 4 درصدی شاخص پس از آن افت 30 درصدی و افزایش 20 درصدی قیمت سهام بعد از یک نزول 70 تا 80 درصدی صحبت از حباب می کنید؟ دم خروس شما را ببینم یا قسم حضرت عباس را. چطور از نگاه شما در بدترین شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی شاخص 89 هزار واحدی توجیح داشت اما امروز با بازگشت اقتصاد به دنیای تجارت و سرمایه گذاری بعد از اجرای برجام رشد 6 هزار واحدی شاخص حباب می شود؟ شاید دلیل آن زاویه موجود بین شما جا ماندگان از دو دولت گذشته با دولت فعلی است.


صحبت از هیجان و حباب کردید و شاخص کل بورس را بهانه قرار دادید به همین خاطر لازم دانسیتم موضوعی را به عرض برسانیم که شاید اطلاع نداشته باشید، شاخص کل غیر واقعی امروز بورس میراث آمارسازی ها و بزرگنمایی های دولت مورد علاقه شما در سال 87 است که باعث شد طی دو سال گذشته هر چه سهامداران فریاد ضرر و زیان سرمایه خود در بورس را کشیدند کسی صدایشان را آنگونه که باید نشوند. محض اطلاع شما بزرگواران که از طریق رسانه جهت دار خود دم از "سکوت سیاسی مسئولان اقتصادی در برابر رشد هیجانی شاخص بورس" می زنید باید عرض کنیم که اگر شما سر سوزنی اطلاع اقتصادی و بورسی داشتی متوجه می شدی که حباب بورس در سال 91 و 92 بود که سکوت شما بر آن دامن زد و روزهای سیاه آذر 92 تا دی ماه 94 را برای سرمایه گذاران و سهامداران رقم زد.


حباب جایی بود که کاغذ پاره های رییس دولت شما همچون طنابی بر گردن اقتصاد این کشور پیچیده می شد و نفت 100 دلاری پای ندانم کاری های تیم اقتصادی شما به هدر می رفت.


اگر به اندازه یک دانه ارزن اطلاع از بورس داشتید می دانستید که توافق هسته ای و اجرای برجام اگر بطور مسقیم بر برخی شرکت ها تأثیر گذار نباشد اما غیر مستقیم قطعاً تأثیر گذار است ولی متأسفانه در نبود فهم اقتصادی می گوید هر آنچه که دل تنگتان می خواهد. با صراحت عرض می کنیم آنچه که می ترکد حباب بورس نیست چشم تنگ نظرانی است که به امید بر زمین خوردن دولت و برنامه های سیاسی واقتصادی در حال انداختن پوست موز بر زمین هستند.


امروز روند صعودی شاخص بورس و سهام شرکت ها مثبت نمایی کارنامه اقتصادی نیست بلکه نمایش نامه واقعیات اقتصادی است که اگر مثبت نمایی بوده در دولت فخیمه شما بوده که 8 سال رنگ امید و اعتماد پیش چشم مردم را خاکستری کرد و مهمترین عملکرد کارنامه اش ایجاد روابط با جیبوتی بود، لطفاً سکوت کنید که حرفتان نه خریدار دارد و نه هیچ ارزشی دارد شما به جای بررسی بورس و حبابی بودن یا نبودن بازار سرمایه اول از هر چیز علت پیدایش بابک زنجانی ها و خاوری ها و پراید 20 میلیون تومانی و دلار 3900 تومانی و گم شدن پول نفت 110 دلاری و دکل حفاری را جستجو کنید. لطفاً سکوت کنید که اگر بخواهیم لب باز کنیم مطمئن باشید چیزی از شما بی اطلاعان اقتصاد و بازار سرمایه باقی نمی ماند. دلواپسان شاخص و بورس لطفاً، هیس


اما در پایان با نگاهی به وضعیت فعلی بازار سرمایه باید گفت که هنوز ابتدای راه است و ارزش معاملات همچنان جاری رشد قابل توجه طی روزهای آینده را دارا می باشد.


هنوز پول های زیر بالشت ها و خوابیده در سپرده بانکی به بازار سرمایه وارد نشده و بزودی حجم بالایی از نقدینگی کشور به بورس سرازیر خواهد شد. هنوز سرمایه گذار خارجی با قدرت به حافظ نیامده و همچنان نقدینگی بازارهای موازی به سمت بورس سر خم نکرده است.


لذا پیش بینی می کنیم با عدم عرضه سهام از سوی سهامداران و جا ماندن پول ها در پشت صف های خرید بزودی حرکتی صعودی در سهام بزرگ همانند بانک ها و پتروشیمی ها شکل خواهد گرفت و این گروه ها را نیز همچون خودرویی ها و دیگر گروه های پیشتاز قفل خواهد کرد.


این بورس به هیچ عنوان شبیه به بازار سرمایه ای با چنین دورنمای نزدیک اقتصادی نیست و هنوز تا رسیدن به جایگاه اصلی فاصله بسیار دارد فقط گول بزرگنمایی شاخص کل را نخورید که بزودی با همت مسئولین از بازار سرمایه رخت خواهد بست. پس دلواپس شاخص نباشید.//بورس نیوز

برچسب ها: ,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان