کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

>>در زیر زمین تهران چه خبر است؟>>>منشا فروریزش‌ها درتهران چیست؟بعد ازکیانشهر،ایران زمین،شهران؛این بار بزرگراه آزادگان؛زلزله خاموش درتهران

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 22 دقيقه


>>در زیر زمین تهران چه خبر است؟

>>>بعد از متروی کیانشهر،ایران زمین،شهران،خیابان پیامبر؛این بار فرونشست زمین در بزرگراه آزادگان//

>>زلزله خاموش در تهران >>> تشریح منشا فروریزش‌ها در تهران  

 

>>زلزله خاموش در تهران >>> تشریح منشا فروریزش‌ها در تهران   
  سریال حفره‌های ناگهانی در معابر تهران که چند برابر بیش از آنچه تاکنون اعلام شده، اتفاق افتاده است از دو دسته عوامل «طبیعی» و «انسان‌ساز» نشات می‌گیرد. فروریزش‌های سه ماه اخیر در نقش زلزله خاموش، اگرچه با «خشکسالی ناشی از افت بارش و پوک شدن زمین در اثر تشدید برداشت آب از چاه‌ها» مرتبط است؛ اما ردپای «گودبرداری‌های عمیق برج‌سازها و اختلال در مسیر قنوات» نیز در این حوادث دیده می‌شود. زمین‌شناسان با تاکید بر ضرورت اعلام وضعیت فوق‌العاده در پایتخت، خواستار تعلیق فعالیت‌های عمرانی مرتبط با زیرزمین شهر شدند.


زمین‌شناسان خواستار «اعلام وضعیت فوق العاده در پایتخت» شدند؛ تشریح 1+3 علت «35 فروریزش زنجیره‌ای»
ردپای گودبرداری‌های عمیق برج‌سازها در حوادث اخیر
تهیه دو طرح جداگانه برای مهار تحرکات زیرزمین شهر


کارشناسان و صاحبنظران زمین‌شناسی، لرزه‌شناسی و مدیریت بحران پایتخت با شناسایی وقوع 35 حادثه «فروریزش زمین» طی سه ماه اخیر در مناطق مختلف شهر تهران معتقدند: به دلیل وضعیت غیرعادی فضاهای زیرسطحی شهر باید تا شناسایی نحوه مقابله با پدیده فروریزش، در پایتخت «وضعیت فوق‌العاده» اعلام شود به این معنی که هر گونه عملیات عمرانی زیرزمینی و گودبرداری‌های عمیق ساختمانی (ساخت‌وساز با طبقات منفی زیاد) فعلا تعلیق شود.مطابق با تحقیقات زمین‌شناسان و براساس آخرین بازنگری‌های صورت گرفته از میان 10‌کشور پرخطر دنیا، ایران رتبه سوم را در نقشه مناطق پرخطر دارا است و یکی از مهم‌ترین بحران‌های پایتخت که در مناطق مختلف شهر به ویژه جنوب پایتخت در حال رخ دادن است، پدیده «فروریزش» یا «فروچاله‌» زنجیره‌ای است که طی سه ماه اخیر دست کم 35 بار در ابعاد مختلف اتفاق افتاده است. حوادثی از جمله خیابان شهران، پیامبر و... نمونه بارز و حادثه ساز این پدیده بوده است که به اشتباه از سوی برخی مدیران با عنوان پدیده فرونشست از آن یاد شده است. براساس بررسی‌های کارشناسان پدیده فروریزش در حکم «زلزله خاموش تهران» محسوب می‌شود و تکرار آن در چند ماه اخیر نشانه‌ای از وضعیت غیرعادی زیرسطح شهر تهران است که از 3 عامل «انسان ساز» به علاوه یک عامل «طبیعی» سرچشمه می‌گیرد.


علی بیت‌‌اللهی، مدیر بخش خطرپذیری و زلزله‌شناسی مهندسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر وضعیت غیرعادی زیرسطح شهر تهران، معتقد است: زمین ناهمگن پایتخت به دلیل وجود قنات‌ها، خاک سست و رانش زمین مستعد شکل‌گیری پدیده فروریزش است. در عین حال سه عامل انسانی بی‌توجه به وضعیت غیرعادی زیر زمین تهران، تکرار و گسترش ابعاد این پدیده را رقم زده است.به گفته این صاحب نظر زمین‌شناسی فرونشست یک پدیده طبیعی است که از افت سطح آب‌های زیرزمینی در دشت تهران ناشی می‌شود اما پدیده فروریزش از تغییر لایه‌های زیرزمینی شهر به واسطه فعالیت‌های انسانی نشات می‌گیرد که منجر به ایجاد حفره‌هایی در سطح زمین شهر می‌شود.
 

سرچشمه انسانی زلزله خاموش
بررسی‌های اخیر انجام شده در مورد شناسایی سرچشمه اصلی بروز حادثه فروریزش، گودبرداری‌های عمیق ساختمانی، حفاری‌های زیرزمینی و قنات‌ها را به‌عنوان سه عامل اصلی معرفی کرده است. در بررسی عامل اول ردپای گودبرداری‌های عمیق برج‌سازها در فروریزش‌های زنجیره‌ای اخیر دیده می‌شود. بیت‌اللهی در توضیح چگونگی اثرگذاری این عوامل در وقوع حادثه فروریزش می‌گوید: تاسیس ساختمان‌های با طبقات زیرزمینی زیاد منجر به گودبرداری عمیق چند متری در زیر زمین شده. این گودبرداری‌ها با تغییر مسیر آب‌های زیرزمینی، موجب آب‌شستگی و در نهایت ایجاد حفره‌های زیرزمینی می‌شوند. به مرور زمان بزرگ شدن این حفره‌های زیرزمینی به واسطه ارتعاشات ترافیکی، منجر به ریزش سطح زمین می‌شود.


طی چند سال اخیر عمده گودبرداری‌های ساختمانی با عمق حداقل 30 متر (بیش از 10 طبقه منفی) در مناطق مختلف شهری انجام شده این در حالی است که در سال‌های پیشین حداکثر تعداد طبقات زیرزمینی احداث شده برای ساختمان‌ها معادل دو طبقه بود. بیت‌اللهی حفاری‌های زیرزمینی از جمله عملیات عمرانی مربوط به مترو را دومین عامل معرفی می‌کند. به گفته او حفاری‌های زیرسطحی در برخی مناطق بدون رعایت ملاحظات مهندسی و پیشگیرانه صورت می‌گیرد که ریزش‌هایی را در عمق زمین شکل می‌دهد. این ریزش در برخی زمان‌ها تا سطح زمین ادامه پیدا کرده و حفره‌هایی را در سطح زمین ایجاد می‌کند.تحقیقات کارشناسان زمین‌شناسی نمونه غالب اثرگذاری این عامل را در حفاری‌های مربوط به خط 6 مترو که با روش‌های سنتی و نداشتن GPS اجرایی می‌شود، عنوان می‌کنند.مدیر بخش خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین می‌گوید: وجود رشته‌های ممتد قنات‌ها در شهر تهران نیز سومین عامل بروز زلزله خاموش تهران شناسایی شده. عدم شناسایی محل دقیق برخی از قنات‌های شهر تهران که از شمال تا جنوب شهر تهران کشیده شده‌اند و در عین حال در عمق کمتری قرار گرفته‌اند با اجرای برخی عملیات عمرانی به ایجاد فروریزش منجر می‌شود. بیت‌اللهی با اشاره به گستردگی وقوع حادثه فروریزش در سطح شهر تهران با توجه به آمار 35تایی این حادثه در سه ماه اخیر تاکید می‌کند: تعداد زیادی از این حوادث به دلیل ابعاد ناچیز آن اطلاع رسانی نشده.
 

عامل طبیعی فروریزش‌های پایتخت
علاوه بر این سه عامل، مطالعات کارشناسان زمین‌شناسی نشان می‌دهد خروج آب‌های زیرزمینی و جایگزین نشدن دوباره آنها، کاهش بارندگی و ضربه ناشی از خشکسالی به زیرزمین، مداخله در طبیعت و دستکاری رود دره‌ها و مسیرهای جریان‌های آب‌های سطحی از طریق ساخت بزرگراه‌ها و ایجاد سیستم فاضلاب(اگرچه ایجاد این سیستم به نفع شهر است اما دارای عوارض در زیر سطح زمین است) چهار عامل بروز پدیده فرونشست در شهر تهران است. فرونشست زمین که یک پدیده طبیعی محسوب می‌شود با ایجاد حفره‌های متعدد در زیر زمین منجر به فروریزش در سطح شهر تهران شده است. بررسی‌ها حاکی از آن است که افزایش مداخلات انسانی در طبیعت سبب شده میزان فرونشست زمین از 17 سانتی متر در سال 84 به 36 سانتی متر در سال 89 افزایش پیدا کند. به این معنی که فرونشست زمین در تهران روزانه یک میلی‌متر اتفاق می‌افتد. این در حالی است که رکورد فرونشست زمین به شهر مکزیکوسیتی با 32 سانتی متر در سال تعلق دارد. احمدصادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز ریزدانگی خاک، خشکسالی، خشک شدن قنوات، نشت آب در شبکه‌های قدیمی و نبود کانال تاسیسات مشترک شهری را از مهم ترین عوامل افزایش میزان فرونشست زمین می‌داند و در این باره این‌طور می‌گوید: در این حوزه بیش از یک سال با تحقیقات و مطالعات متعدد تذکرهایی درباره فراگیر شدن این پدیده در نواحی مختلف شهری داده شده است.در عین حال تازه‌ترین تحقیقات سازمان زمین‌شناسی کشور نشان می‌دهد: پدیده فرونشست از جنوب تهران به سمت مناطق مرکزی در حال نفوذ است. از این رو از محدوده خیابان انقلاب به سمت جنوب تهران که عمده واحدهای مسکونی موجود در آن به شکل ریزدانه است هم‌راستا با احداث فاضلاب شهری و ممنوعیت ورود آب به سفره‌های آب زیر زمینی بر وسعت پدیده فرونشست زمین افزوده می‌شود. در حال حاضر مناطق12،17 و 18 به شدت در معرض بروز پدیده فرونشست قرار دارند.

 

دو اقدام عملی اولیه
صاحب‌نظران و کارشناسان شهری علاوه بر هشدار در مورد وضعیت غیرعادی زیرسطح زمین پایتخت، از آغاز دو اقدام عملیاتی جدید برای مقابله با خطرات و آسیب‌های ناشی از پدیده فروریزش خبر می‌دهند. براین اساس دو طرح جداگانه از سوی مرکز تحقیقات راه و مسکن و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران برای مهار تحرکات زیرزمین به دولت ارسال شده است. بیت‌اللهی می‌گوید: پس از حادثه شهران، با مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، مدیریت شهری موظف به شناسایی محل دقیق تقاطع‌های مسیر مترو با شبکه شریان‌های حیاتی شهر شدند. با این وجود با وقوع حادثه خیابان پیامبر و شناسایی مجموعا 35 حادثه فروریزش در شهر طی سه ماه اخیر، در کارگروه زلزله مرکز راه، مسکن و شهرسازی کمیته‌ای به نام «کمیته قنوات» شکل گرفت.او ادامه می‌دهد: این کمیته مسوولیت دارد مسیر قنات‌های تهران را در نقشه‌های مجزا شناسایی و تفکیک کند تا در زمان حفاری‌های مربوط به مترو و گودبرداری‌های عمیق ساختمان‌ها مورد استفاده قرار گیرد. به گفته وی بنا شده است با تصویب این نقشه‌ها در دولت، در زمان صدور پروانه‌های ساختمانی، این نقشه‌ها به ویژه در ساختمان‌هایی که دارای طبقات منفی زیاد هستند، ملاک عمل قرار گیرد. این صاحب نظر حوزه زمین‌شناسی تاکید دارد وضعیت زیرسطح شهر تهران عادی نیست و همین عامل موجب می‌شود هرگونه اعمال تغییر در زیر زمین شهر، حادثه جدیدی از فروریزش را رقم بزند از این رو لازمه تصمیم‌گیری جدید برای هر نوع عملیات جدید در زیرسطح شهر تهران شناسایی مسیر دقیق قنات‌ها و تصویب آن به شکل یک «قانون» است. صادقی نیز از بررسی نهایی طرحی در کمیسیون زیربنایی هیات دولت خبر می‌دهد.


او می‌گوید: پس از انجام مطالعات متعدد و تکرار حوادث فروریزش در شهر تهران، جلسات متعددی با کارشناسان و متخصصان این حوزه برگزار شد. در نهایت طرحی آماده و به هیات دولت ارسال شد. در قالب این طرح که روز گذشته آخرین جلسه جمع‌بندی آن سپری شد، بنا داریم طرح جامعی را در مورد اقدامات عملیاتی لازم و اضطراری مربوط به تاسیسات زیرسطحی، مدیریت منابع آب زیرزمینی و نکات ایمنی لازم در گودبرداری‌های ساختمانی تدوین کنیم و به اجرا در آوریم.به گفته وی حوادث اخیر نشان داد که به لحاظ قانونی مرجع واحد و مشخصی برای تعیین ریشه بروز پدیده فروریزش وجود ندارد. بنابراین سکوت قانون در این حوزه سبب پاس‌کاری مسوولیت سازمان‌ها و دستگاه‌های مسوول در زمان وقوع حوادث اخیر شده است. این در حالی است که می‌توان از ظرفیت تخصصی کارشناسان رسمی دادگستری در شناسایی عوامل بروز حادثه به شکل مطلوب بهره برد.او تاکید دارد وجود مرجع قانونی واحد به‌عنوان «فرمانده» در زمان وقوع بحران‌های شهری می‌تواند به روند مدیریت آنها کمک کند اما در حال حاضر هر سازمان دخیل در مدیریت شهری، عوامل بروز حادثه را از دیدگاه خود معرفی و تحلیل می‌کند.از این رو کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه زمین‌شناسی پیشنهاد می‌دهند اعلام وضعیت فوق‌العاده برای زیرسطح شهر تهران سبب می‌شود تا زمان شناسایی مسیر دقیق قنات ها، تهیه طرح جامع و عملی برای مدیریت در زمان بحران و دستورالعمل مناسب گودبرداری‌های عمیق، به حالت تعلیق درآید.

 


این بار فرونشست زمین در بزرگراه آزادگان تهران
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از ارایه گزارشهایی مبنی بر فرونشست زمین در بزرگراه آزادگان تهران خبر داد و گفت که مشکل برداشت بی‌رویه آب در شهر تهران بسیار جدی است.


 معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره فرونشست های اخیر صورت گرفته در شهر تهران گفت: علاوه بر اتفاق رخ داده در خیابان پیامبر، در بزرگراه آزادگان نیز آثار و علائمی از فرونشست مشاهده شده است.
محمدشکرچی زاده ادامه داد: در دو سه ماه گذشته، گزارش هایی ازسوی سازمان زمین شناسی دراختیار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی قرارگرفته است که نشان از ایجاد فرونشست هایی در مناطق جنوب غربی تهران به ویژه بزرگراه آزادگان دارد که عامل اصلی این فرونشست ها مربوط به برداشت بی رویه و غیرمجاز آب های زیر زمینی است.


به گفته رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، برداشت غیرمجاز از آب های زیرزمینی در تهران طی سال های گذشته موجب افزایش فرونشست در این شهر شده است که دراین زمینه می توان به فرونشست های صورت گرفته در بزرگراه آزادگان و همچنین خیابان پیامبر(ص)  و شهران اشاره کرد.  
وی اظهارکرد: بحث فرونشست به مساله ای جدی و نگران کننده در کل کشور تبدیل شده است و براساس اطلاعات ارائه شده ازسوی سازمان زمین شناسی که مسئولیت اعلام آمار فرونشست ها را برعهده دارد، حدود یک سوم از فضای سرزمین ایران دچار فرونشست شده است.


شکرچی زاده درباره بررسیهای انجام شده در مورد اتفاق صورت گرفته در خیابان پیامبر تهران بیان کرد: یکی از ارزیابی های مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره این علت این اتفاق،  فرونشست زمین است و احتمال بعدی مربوط به گودبرداری های صورت گرفته برای ساختمان کوروش است.
وی بیان کرد: در صورتی که گودبرداری های انجام شده عمیق باشد و پس ازآن دیواره هایی بتونی احداث شود، این موضوع جریان آب زیر سطحی را تغییر می دهد و موجب آب شستگی در مناطق زیرزمینی می شود.


رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهارکرد: در تهران آب رفت هایی وجود دارد که چسبندگی کافی را نداشته و ازنوع دانه ای هستند، برهمین اساس وقتی جریان آب تغییر می کند این مناطق در آستانه فروریزش قرار می گیرند؛ بنابراین یکی از احتمالات درباره علت ریزش زمین در منطقه ستاری(نزدیک پاساژ کوروش) اجرای دیواره های بتنی با عمق ۹ تا ۱۰ طبقه ای در زیر زمین است.


مکاتبه مجلس با مسئولان در مورد فرونشست های تهران
رئیس کمیسیون عمران مجلس از مکاتبه کمیسیون عمران با شهردار تهران، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان مدیریت بحران، وزارت راه و شهرسازی و شورای اسلامی شهرتهران درخصوص فرونشست های اخیر از جمله نشست زمین درخیابان پیامبر(ص) خبرداد.


به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا رضایی کوچی، افزود:طی مکاتبه ای با مسئولان درخواست ارایه گزارشی در خصوص بررسی موضوع، اقدامات انجام شده و همچنین علل احصایی در مورد این حوادث را خواستار شده ایم.


نماینده مردم جهرم درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه چندی قبل نشست زمین در منطقه شهران در استان تهران رخ داده بود، اظهارکرد: در این رابطه گزارش دستگاه های مربوطه اخذ و اکنون درحال بررسی است.
وی با تاکید بر اینکه باید مراجع ذی ربط به مواردی که به ایمنی شهرها مرتبط است حساس باشند، تصریح کرد: مسئولان باید ضمن بررسی علل و آسیب شناسی مشکلات اقدامات و تمهیدات لازم را در دستورکار خود قرار دهند.


این نماینده مردم درمجلس دهم، در پاسخ به سوال مربوط به نتایج حاصل از بررسی حادثه قبلی در منطقه شهران، گفت: بررسی های اولیه نشان می دهد که حفره هایی در این محل وجود داشته که با عبور تونل در دست احداث مترو و احتمالا نشت آب تحریک و دچار فرونشست شده و نشت گاز از خط انتقال عبوری از این محل و احتمالا عبور خط برق موجب حریق شده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تصویب قوانین لازم برای احداث تونل های مشترک تاسیساتی ادامه داد: دستگاه های اجرایی ذی ربط در این خصوص عملکرد مطلوبی نداشته اند و موضوع در دست بررسی است


سابقه فرونشست در بزرگراه آزادگان
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به گزارش‌هایی مبنی بر فرونشست زمین در بزرگراه آزادگان تهران این موضوع را ناشی از برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیر‌زمینی در تهران دانست. به گزارش خبرگزاری مهر، محمد شکرچی‌زاده درباره فرونشست‌های اخیر در شهر تهران اظهار کرد: علاوه بر حادثه خیابان پیامبر، در بزرگراه آزادگان نیز آثار و علائمی از فرونشست مشاهده شده است. وی تصریح کرد: طی دو سه ماه گذشته، گزارش‌هایی از سوی سازمان زمین‌شناسی در اختیار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی قرارگرفته است که نشان از ایجاد فرونشست‌هایی در مناطق جنوب غربی تهران به ویژه بزرگراه آزادگان دارد و به نظر می‌رسد عامل اصلی این فرونشست‌ها مربوط به برداشت بی‌رویه و غیرمجاز آب‌های زیرزمینی است.

 
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، برداشت غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی در تهران طی سال‌های گذشته موجب افزایش فرونشست در این شهر شده که دراین زمینه می‌توان به فرونشست‌های صورت گرفته در بزرگراه آزادگان، خیابان پیامبر (ص) و شهران اشاره کرد.وی با بیان اینکه موضوع فرونشست به مساله جدی و نگران‌کننده در کل کشور تبدیل شده است، گفت: براساس اطلاعات ارائه شده ازسوی سازمان زمین‌شناسی که مسوولیت اعلام آمار فرونشست‌ها را برعهده دارد، حدود یک سوم از دشت‌های ایران دچار فرونشست شده است. شکرچی‌زاده درباره بررسی‌های انجام شده در مورد اتفاق صورت گرفته در خیابان پیامبر تهران بیان کرد: یکی از ارزیابی‌های مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره علت این اتفاق، فرونشست زمین است و احتمال بعدی مربوط به گودبرداری‌های صورت گرفته برای ساختمان کوروش است. وی افزود: در صورتی که گودبرداری های انجام شده عمیق باشد و پس ازآن دیواره هایی بتونی احداث شود، این موضوع جریان آب زیر سطحی را تغییر می دهد و موجب آب شستگی در مناطق زیرزمینی می شود. رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهارکرد: در تهران آبرفت هایی وجود دارد که چسبندگی کافی را نداشته و ازنوع دانه ای هستند، برهمین اساس وقتی جریان آب تغییر می کند این مناطق در آستانه فروریزش قرار می گیرند.


گزارش حادثه مترو کیانشهر زیر زمین تهران چه خبر است؟ احتمال «خراب‌کاری» در کارگاه مترو؟
چند روز قبل، پنجمین حادثه زیرزمینی شهر تهران در طول سه ماه اخیر به وقوع پیوست و بخشی از دیوار ایستگاه در دست احداث مترو کیانشهر از خط شش، بر اثر یک حادثه کارگاهی فرو ریخت. به گزارش «دنیای اقتصاد»، پس از فرونشست زمین و انفجار لوله گاز در شهران، فرونشست زمین در خیابان پیامبر و دو حادثه پیاپی نشست در خیابان‌های شوش و صفی علی شاه طی دو روز متوالی، این بار کارگاه مترو کیانشهر در جنوب تهران دچار حادثه شد. این حادثه که حوالی ساعت 17:30 روز چهارشنبه 17 شهریور ماه به وقوع پیوست، هیچ آسیبی به سطح خیابان و معبر وارد نکرد اما با فروریزش دیوار ایستگاه، حدود 15 تن از کارگران در محل حادثه محبوس شدند و در نهایت چهار تن از آنان جان خود را از دست دادند.


با وجود اینکه امکانات زیادی از طرف ایستگاه‌های آتش نشانی، سازمان مدیریت بحران شهر تهران، اورژانس و پلیس راهنمایی و رانندگی در مدت زمان کوتاهی به خط شدند، اما مختصات حادثه و وسعت محل وقوع، موجب شد که امدادرسانی به حادثه‌دیدگان و خارج کردن مصدومان و جان باختگان از زیر آوار حدود 6 ساعت به طول بینجامد. گزارش‌های اولیه از خبرنگاران حاضر در محله حادثه حکایت از برخورد بیل مکانیکی با دیوار بتنی تونل مترو داشت و برخی از نیروهای امدادی این عامل را زمینه ساز حادثه ریزش در ایستگاه در دست تکمیل مترو کیانشهر عنوان کردند. اما یک روز پس از حادثه، سید مازیار حسینی، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهردار تهران با برگزاری یک نشست خبری درباره جزئیات این رخداد توضیحات کامل‌تری ارائه کرد. وی با تاکید بر اینکه رعایت اصول ایمنی، خط قرمز شهرداری تهران در همه پروژه‌هاست، در پاسخ به کسانی که این حوادث را ناشی از عجله در اتمام پروژه می‌دانند، گفت: تونل مترو کیانشهر سه سال قبل با دستگاه حفار تونل (TBM) حفاری شده بود و همین موضوع نشان می‌دهد که عجله‌ای در پروژه مترو وجود ندارد. ضمن اینکه مامور واحد ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست (HSE) نیز عصر چهارشنبه در میان افراد حادثه دیده و محبوس در کارگاه مترو بوده، بنابراین مسوول ایمنی پروژه هم در محل حادثه حضور داشته است.حسینی درباره جزئیات فنی حادثه اخیر توضیح داد: تونل مربوط به ایستگاه کیانشهر سه سال قبل با دستگاه حفار خودکار حفاری شده بود. ایستگاه کیانشهر در دو طبقه بتنی به‌عنوان سازه ایستگاه ساخته شد و در مرحله بعد بایددر یک فضای کاملا ایمن، قطعات بتنی پیش ساخته (سگمنت‌ها) با بیل مکانیکی از محل کارگاه جمع آوری شود. در حادثه روز چهارشنبه نیز بیل مکانیکی مشغول برداشتن قطعات بتنی بود، اما بلافاصله پس از برداشتن رینگ اول و دوم بتنی، سایر قطعات بتنی به‌صورت دومینویی فروریخت و این مساله موجب ریزش دیوار ایستگاه شد. بنابراین اتفاق مترو کیانشهر یک فرونشست یا ریزش نبوده بلکه یک حادثه کارگاهی بوده که به ریزش منجر شده است.


احتمال «خراب‌کاری» در کارگاه مترو؟
به گزارش خبرگزاری مهر، حسینی حادثه مترو کیانشهر را بسیار نادر توصیف کرد و گفت: حتی برخی از کارشناسان این پیش‌بینی را کرده‌اند که احتمال خراب کاری وجود دارد که ما هیچ ادله‌ای برای صحت این موضوع در دست نداریم و نمی‌توانیم آن را تایید کنیم و تنها می‌توانیم بگوییم به شدت نادر بوده است. حسینی احتمال وقوع خطای انسانی را نیز رد نکرد اما گفت: تمام احتمالات از سوی کمیته کارشناسی که به دستور شهردار تهرن برای بررسی این حادثه تشکیل شده است بررسی و نتایج و گزارش نهایی آن تا هفته آینده اعلام خواهد شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، اگرچه محمدباقر قالیباف، شهردار تهران چهارشنبه شب با حضور در محل حادثه مترو کیانشهر، دستور تشکیل کمیته بررسی علت این حادثه را صادر کرد، اما تکرار سریالی حوادث زیر زمینی موجب شده که شورای شهر تهران نیز حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع نشان دهد. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران از ورود جدی تر پارلمان شهری برای پاسخ به اذهان عمومی درباره حوادث اخیر خبر داد. وی با بیان اینکه خط مترو در این حادثه ریزش نکرده بلکه بخشی از ایستگاه دچار ریزش شده، گفت: ایستگاه‌های مترو وسعت بیشتری دارند و حفاظت از آنها دشوارتر است. ضمن اینکه ایستگاه‌ها طول زیادی دارند و بهمین خاطر عملیات نجات و امدادرسانی به کارگران چند ساعت به طول انجامید. چمران با اشاره به سستی خاک شهر تهران، تاکید کرد: در این شرایط انتظار می‌رود تلاش بیشتری برای جلوگیری از وقوع حوادث زیر زمینی صورت گیرد.صرف نظر از حادثه ایستگاه مترو کیانشهر که هنوز علت دقیق آن مشخص نبوده و در دست بررسی کمیته مامور از سوی شهردار تهران است، در چهار حادثه دیگر ماه‌های اخیر سه موضوع به‌عنوان متهمان حوادث مطرح شدند که شامل نشت آب و نفوذ آن به خاک سست زمین، وجود مغارها و حفره‌های پوک زیرسطحی در تهران و نیز حفاری کارگاه مترو بدون استحکام بخشی کافی در نقاط همسایه کارگاه عمرانی است. اما عامل رخداد این حوادث هر چه که هست، تکرار سریالی آنها در ماه‌های اخیر نگران‌کننده شده و ضرورت ورود جدی مدیریت شهری به موضوع را نشان می‌دهد. در زمان وقوع نخستین حادثه وسیع زیرسطحی در تهران یعنی فرونشست و انفجار لوله گاز در شهران که اواخر خردادماه امسال رخ داد،‌ شهرداری تهران به توصیه شورای شهر قول داد شناسایی و مکان‌یابی دقیق مغارهای زیرسطحی در پایتخت را با استفاده از تجهیزات روزآمدی که در اختیار دارد، در دستور کار قرار دهد. اما هنوز نه تنها نتایجی از این شناسایی به شورای شهر ارائه نشده، بلکه اخباری از کلید خوردن و میزان پیشرفت این پروژه نیز منتشر نشده است.


مترو حادثه «کوهسار» را تکذیب کرد
به گزارش «دنیای اقتصاد»، در حالی که کمتر از 24 ساعت از حادثه مترو کیانشهر گذشته بود، بامداد روز پنج‌شنبه سرپرست اورژانس کشور از ریزش کارگاه مترو کوهسار در محدوده شهران خبر داد و اعلام کرد این حادثه تاکنون یک مصدوم داشته است. با وجود انتشار این خبر مدیر پروژه خط 6 مترو اعلام کرد که ریزشی در مترو کوهسار رخ نداده است. به گزارش «ایسنا»، پورهاشمی در این رابطه توضیح داد: بررسی‌ها نشان داد که تنها سنگی روی کتف یکی از کارگران افتاده و ریزشی در کار نبوده است.


نشت آب در مولوی
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از انسداد بخش‌هایی از خیابان مولوی در پی ترکیدگی لوله آب خبر داد. سرهنگ مراد مرادی در گفت‌وگو با «ایسنا» در این باره گفت: عصر دیروز در پی شکستگی لوله آب بخش‌هایی از خیابان مولوی در تقاطع با خیابان تختی مسدود شد. مرادی با بیان اینکه در این زمان تردد از مسیرهای جایگزین انجام می‌شود، افزود: پیش‌بینی می‌شود که ممنوعیت تردد در خیابان مولوی تا چند روز ادامه داشته باشد.//31 شهریور95

برچسب ها: ,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان