کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

🔶چه خبر ازسهام بازار پایه؟«بایکا»«شپلی»«شمواد»؛از«کپارس»با کاشی«پرسلان فول پولیش»تا «تجار» با لیزینگ لوازم خانگی سامسونگ/ 12اسفند97

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 6 دقيقه


چه خبر از سهام بازار پایه؟ «بایکا» «وآرین» «شپلی» «شسم» «شمواد»؛ از«کپارس»با کاشی«پرسلان فول پولیش»تا «تجار» با لیزینگ لوازم خانگی سامسونگ/ 12اسفند97

 

وب سایت بورس نگار - بازار پایه‌ای که قبلا با حروف «ب» و «ج» نام‌گذاری شده بود به بازارهایی با رنگ «زرد» و «نارنجی» تغییر کرده و چند شرکت معدود هم به بازار «قرمز» خواهند رفت. بازار پایه «الف» ‌هم که دربرگیرنده برخی شرکت‌های خاص مانند بورس، بورس‌کالا و فرابورس بود با انتقال این شرکت‌ها به بازارهای اصلی بورس و فرابورس موضوعیتی نخواهد داشت. مهلت ۷۰‌روزه‌ای هم برای تهیه و تصویب جزئیات قانونی تعیین شده که اجرای عملی تغییرات مزبور را به سال آینده موکول می‌کند در ادامه نگاهی به تحولات برخی نمادهای این بازار در روزهای اخیر خواهیم داشت...

 

کاشی پارس بنیاد مستضعفان و کاشی جدید «پرسلان فول پولیش»
کپارس: «کاشی پارس» یکی از واحدهای وابسته به بنیاد مستضعفان است که به ساخت کاشی‌های لوکس و دارای برند می‌پردازد. کپارس در مجمع فوق‌العاده یک ماه پیش، سرمایه خود را از حدود ۷/ ۸ میلیارد تومان به بیش از ۴/ ۱۲ میلیارد تومان (حدود ۴۲ درصد) افزایش داد. حدود ۳۵ درصد از این افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی و بقیه یعنی حدود ۷ درصد از اندوخته و به‌صورت سهام جایزه خواهد بود. با وجود تاخیر زیاد در شروع پذیره‌نویسی، هیات مدیره تعهد کرده تا پیش از برگزاری مجمع سالانه افزایش سرمایه را به ثبت برساند. کشف قیمت حق‌تقدم کپارس چهارشنبه گذشته با تفاوت قیمتی بیش از ۳۰ تومانی با قیمت سهم صورت گرفت و در کمترین قیمت مجاز معامله شد. منابع این افزایش سرمایه صرف اجرای طرح توسعه تولید کاشی‌های جدید «پرسلان فول پولیش» خواهد شد که به نظر می‌رسد مورد استقبال بازار ساختمان قرار خواهد گرفت.


بایکا زمین کارخانه تهران را به فروش رساند
بایکا: «کارخانجات کابل‌سازی ایران» از قدیمی‌ترین تولید‌کنندگان کابل است که طی سالان اخیر از لحاظ عملیاتی تحولاتی را شاهد بود. هیات مدیره بایکا با وجود اختلافاتی که بین سهامداران وجود داشت، توانست زمین کارخانه تهران را به فروش برساند و صرف تسویه بدهی‌ها و نوسازی کارخانه شیراز کند. همراه با این تحولات بنیادی، در مجمع شنبه گذشته از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، سرمایه بایکا از کمتر از ۴ میلیارد تومان به بیش از ۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت. این افزایش سرمایه که به سهامداران به ازای هر سهم ۱۲ سهم جایزه می‌دهد، تا پیش از مجمع سالانه منتهی به ۳۰/ ۹/ ۱۳۹۷ به ثبت خواهد رسید. بایکا گرچه براساس صورت‌های مالی ۹ ماهه منتهی به ۳۱/ ۶/ ۱۳۹۷ سود انباشته ناشی از فروش زمین دارد، اما در ترازنامه ۲۹/ ۱۲/ ۱۳۹۶ مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت بود و ظاهرا برهمین اساس افزایش سرمایه از تجدید را انجام داده است.


«تجار» و لیزینگ لوازم خانگی سامسونگ
تجار، «گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان» در مجمع فوق‌العاده اخیر نام خود را به «واسپاری گسترش و تجارت سرمایه ایرانیان» تغییر داد و در شفاف‌سازی بعد از آن گفت که قصد دارد در زمینه واسپاری (لیزینگ) لوازم خانگی برند سامسونگ ادامه فعالیت دهد. در نامه مزبور گفته شده که شرکت پیگیر افزایش سرمایه (احتمالا) ۱۰۰ درصدی از مطالبات و آورده نقدی خواهد بود تا بتواند از بازار پایه به بازار اصلی فرابورس برود. توضیحاتی هم درباره پروژه تجاری چند طبقه در مرکز تهران که طبق برنامه تا سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد در این نامه آمده است. تجار یکی از شرکت‌های اقماری «ایران خودرو» بود که دوسال پیش در ازای بدهی به سهامدار فعلی (که وابسته به نماینده لوازم خانگی سامسونگ در ایران است) واگذار شد.


فروش سموم علف‌کش صفر شد
شسم، «تولید سموم علف‌کش» که در یک سال گذشته قیمت‌های بین ۴۱۰ تومان تا بالای ۴۱۰۰ تومان را به خود دیده در شفاف‌سازی منتشر شده در کدال اعلام کرد تغییری در وضعیت مالی و عملکردی شرکت رخ نداده و این رشد قیمت احتمالا هیجان ناشی از انتقال از بازار «ج» به بازار «ب» است. جالب اینجاست که گزارش ۹‌ماهه شسم نشان می‌دهد که مبلغ فروش شرکت که سال گذشته یک میلیارد تومان بوده صفر شده، درحالیکه در مجمع سال قبل مدیران شرکت اعلام کردند قصد پس گرفتن سهم خود از بازار سموم گیاهی و کشاورزی را دارند.


«نیرو توان فتح» وآرین را خرید
وآرین، «توسعه اقتصادی آرین» همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد اعلام کرد بلوک ۷۱/ ۸ درصد از سهام شرکت «سرمایه‌گذاری ایران» را به تنها شرکت‌کننده در مزایده یعنی «نیرو توان فتح» (سهامی خاص) فروخته که ظاهرا وابسته به سهامدار عمده وآرین است، زیرا از شرایط خریدار تهاتر وجه خرید با مطالبات سهامدار عمده وآرین بوده است. شرکت «سرمایه‌گذاری سهم یاسان بهداد» زیرمجموعه «بانک ایران‌زمین» (وزمین) سهامدار عمده وآرین است. وآرین از این معامله حدود ۶۱ میلیارد تومان سود شناسایی کرد و حدود ۱۲ میلیارد تومان سود «سرمایه‌گذاری ایران» برای سال ۱۳۹۷ هم به حسابش ثبت شد. گرچه این معامله وجه نقدی وارد شرکت نمی‌کند، اما با توجه به قابلیت نقدشوندگی سرمایه‌گذاری جدید (بلوک ۱۷ درصدی «سرمایه‌گذاری نیرو») و تسویه عمده مطالبات، شرکت را در وضعیت بهتری قرار خواهد داد.


شپلی و مشکلات حقوقی
شپلی، «پلی‌اکریل ایران» پس از فوت سهامدار عمده حقیقی آن در چند سال پیش دچار مشکلات شدیدی شد، طوری‌که نمایندگان مجلس و مقامات دولتی را مجبور به مداخله کرد. در ماه‌های اخیر ضمن اینکه تلاش‌های فراوانی برای بهبود وضعیت عملیاتی شرکت صورت گرفت، امیدواری سهامداران به تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت هم سبب رشد چند برابری قیمت سهم در بورس شد. اخیرا شفاف‌سازی شرکت مبنی بر عدم تحویل گزارش کارشناسی دارایی‌ها به هیات‌مدیره، بنابر دستور مقام قضایی منتشر شد. در نامه مزبور به مهلت قانونی تا پایان سال برای افزایش سرمایه و مشکل پیش آمده اشاره شده. البته این موضوع از چند روز قبل توسط برخی سهامداران مرتبط با شرکت، در گروه‌های تلگرامی فاش شده بود و برخی سهامداران ترجیح دادند در قیمت‌های منفی از سهم خارج شوند. پلی‌اکریل در دی‌ماه ۱۳۹۵ سرمایه خود را از حدود ۴۹ میلیارد تومان به بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان از محل تجدید ارزیابی زمین، ساختمان، ماشین‌آلات و نرم‌افزارها رسانده بود و این بار قصد دارد از تجدید ارزیابی طبقات دیگر دارایی‌ها، افزایش سرمایه بدهد. صورت‌های مالی شپلی برای ۳۰/ ۹/ ۱۳۹۷ هم منتشر شد که فروش شرکت نسبت به سال گذشته بیش از ۸ برابر شد، اما به‌خاطر رشد هزینه‌ها تنها ۷‌درصد از زیان خالص کاسته شد.


حواشی شپلی گریبانگیر شمواد
شمواد، «تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی» زیرمجموعه پلی‌اکریل است که وضعیت مشابهی را درباره افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی پیدا کرد شمواد تا پیش از حاد شدن مشکلات پلی اکریل، سودده بوده و با سرمایه حدود ۱۴ میلیارد تومانی هنوز تجدید ارزیابی نشده. قیمت سهم شمواد که چندماه پیش به‌خاطر حراج سهم براساس حکم قضایی به کمتر از ۹۰ تومان رسیده بود، قیمت بالای ۱۳۰۰ تومان را هم دید و پس از آن با زمزمه صدور دستور قضایی اخیر، در قیمت‌های منفی و صف فروش در حجم بالا معامله شد.

برچسب ها: ,,,,,,,,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان