کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

🔴از مزایای اجرای طرح خرید توافقی زعفران در بورس‌کالا تا پتانسیل یک میلیارد دلاری صادرات پسته از بورس کالا‌/ 7 آبان98

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 7 دقيقه

 

🔴 از مزایای اجرای طرح خرید توافقی زعفران در بستر بورس‌کالا تا پتانسیل یک میلیارد دلاری صادرات پسته از بورس کالا‌/ 7 آبان98

 

وب سایت بورس نگار - مزایای اجرای طرح خرید توافقی زعفران در بستر بورس‌کالا چیست؟ معاون وزیر جهادکشاورزی در شرایطی از اجرای دستورالعمل خرید توافقی زعفران در سال ۱۳۹۸ با همکاری بورس‌کالای ایران و در قالب گواهی سپرده کالایی خبر داده که این طرح  در سال ۱۳۹۶ در بورس با موفقیت اجرایی شد ...

 

 مزایای اجرای طرح خرید توافقی زعفران در بستر بورس‌کالا
بورس کالا - معاون وزیر جهادکشاورزی در شرایطی از اجرای دستورالعمل خرید توافقی زعفران در سال ۱۳۹۸ با همکاری بورس‌کالای ایران و در قالب گواهی سپرده کالایی خبر داده که این طرح در سال ۱۳۹۶ در بورس با موفقیت اجرایی شد؛ به‌طوری‌که به گفته زعفران‌کاران و فعالان این بازار، اجرای این طرح رضایت فعالان این حوزه را در پی داشت و همگی از تکرار این تجربه مثبت استقبال می‌کنند. در ادامه، نظر برخی فعالان بازار زعفران را پیرامون مزایای اجرای این طرح در بستر بورس می‌خوانید.

 

 فروش زعفران بدون تقلب و دلالی
 منوچهر مالکی، تولیدکننده نمونه کشوری در حوزه زعفران به تجربه موفق بورس‌کالا برای اجرای طرح خرید توافقی زعفران اشاره کرد و گفت: پیش از اجرای این طرح در گذشته کشاورزان نسبت به چگونگی آن نگرانی داشتند، اما درحال‌حاضر همگی از اجرای آن استقبال می‌کنند. چراکه فرآیند تسویه آن بسیار خوب بود و زعفران‌کاران پول حاصل از فروش محصول خود را به سرعت  دریافت کردند و در این رابطه دولت نقش بسیار خوبی از خود ایفا کرد.این فعال بازار زعفران در بیان دیگر نقاط قوت و مزایای اجرای این طرح به کمک مکانیزم بورس گفت: با توجه به اینکه در اجرای طرح خرید توافقی، کشاورزان زعفران خود را به مباشران رسمی دولت تحویل دادند، محصول در انبارهای پذیرش شده در بورس بدون تقلب و طبق استانداردهای مشخص مورد آزمایش قرار گرفت و گریدبندی شد.مالکی از حذف دلالان و واسطه‌های غیرضرور از طریق عرضه زعفران در بورس سخن گفت و اظهار کرد: با توجه به گران و ارزشمند بودن زعفران، در فروش این محصول سودجویی‌هایی اتفاق می‌افتاد و سود اصلی حاصل از فروش آن به جیب دلالان می‌رفت و تنها بخش کمی از سود عاید کشاورز می‌شد. اما با اجرای طرح خرید توافقی زعفران، ضمن جلوگیری از تقلب، کشاورز بیش از پیش منتفع می‌شود.


  سود اصلی در جیب زعفران‌کاران
عباس سبحانی، تاجر و فعال بازار زعفران با بیان اینکه تجربه اجرای این طرح در دو سال گذشته موفقیت‌آمیز بوده به جلوگیری از افت کاذب قیمت‌ها در زمان برداشت محصول اشاره و اظهار کرد: علت روند افزایشی خرید زعفران از کشاورزان توسط سازمان مرکزی تعاونی روستایی بعد از زمان برداشت محصول در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس بود. همین امر موجب شد واسطه‌ها و برخی صادرکنندگان نتوانند در آن مقطع زعفران را به قیمت‌های پایین از کشاورزان خریداری کنند و نبود زعفران در بازار عاملی شد تا قیمت‌ها در بازار حدود یک میلیون تومان افزایش یابد.این فعال بازار زعفران تصریح کرد: پیش از اجرای طرح خرید توافقی زعفران از کشاورزان، برخی صادرکننده‌ها بودند که اصل سود حاصل از صادرات زعفران را به دست می‌آوردند؛ اما با این اقدام مثبت کشاورزان منفعت بیشتری کسب کردند.


 جلوگیری از افت کاذب قیمت‌ها در فصل برداشت
مسعود صباغ‌زاده صادرکننده زعفران درخصوص تجربه اجرای طرح حمایتی خرید توافقی زعفران گفت: با اجرای این طرح در فصل پاییز سال ۱۳۹۶ قیمت زعفران در زمان برداشت به‌دلیل انجام خرید توافقی از سوی سازمان تعاونی روستایی بهبود یافت و اقدام سازمان تعاونی روستایی در خرید توافقی در قالب گواهی سپرده کالایی باعث شد تا به تدریج قیمت این محصول نسبت به زمان برداشت رشد خوبی داشته باشد. او افزود: عرضه زعفران از طریق بورس‌کالا در قالب اجرای دستورالعمل خرید توافقی اقدام بسیار خوبی بود که باعث شفافیت قیمت این محصول شد. بنابراین باید بخش خصوصی و صادر‌کنندگان را تشویق کرد تا از طریق بورس‌کالا محصول خود را خریداری و صادر کنند. وی ادامه داد: کشف قیمت این محصول از طریق عرضه و تقاضا باعث می‌شود قیمت در بورس مشخص شده و شفاف‌سازی خوبی در قیمت‌گذاری آن ایجاد شود.


  پرداخت وجوه به کشاورزان تسریع شد
همچنین حمید گرمابی، نماینده مردم نیشابور در مجلس به خرید توافقی زعفران از طریق بورس‌کالای ایران در سال ۱۳۹۶ و نتایج مثبت ناشی از آن اشاره کرد و گفت: طی سال‌های گذشته در بحث خرید زعفران از سوی دولت، شاهد دیرکرد پرداخت وجوه به زعفران‌کاران بودیم که از سال ۹۶ شاهد اجرای خرید توافقی و استفاده از سازوکار معاملات گواهی سپرده کالایی بورس‌کالا در این طرح بودیم که نتایج مثبتی در پی داشت.گرمابی درخصوص مزایای عرضه زعفران در بورس‌کالا عنوان کرد: عرضه زعفران در بورس‌کالا، چند مزیت بزرگ دارد که اطلاع کشاورزان از قیمت‌های واقعی، کاهش یا حذف واسطه‌ها در روند خرید ارزان‌قیمت محصول از کشاورز، انعکاس قیمت‌های داخلی که براساس مکانیزم عرضه و تقاضا کشف می‌شود در بازارهای جهانی و ارزآوری بیشتر این محصول برای کشور از جمله این مزایا به‌شمار می‌روند.


  صادرات منسجم و برندسازی زعفران ایرانی
ابوالقاسم خسروی‌سهل‌آبادی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی نیز ابلاغ طرح خرید توافقی زعفران را اقدامی مثبت از سوی وزارت جهادکشاورزی خواند و گفت: این طرح درحالی ابلاغ شده که با اجرای به موقع این طرح و برنامه‌ریزی برای خرید توافقی زعفران می‌توان از ضرر زعفران‌کاران جلوگیری کرد.وی با بیان اینکه در فصل برداشت کشاورزانی که با رنج و زحمت این محصول را تولید کنند، متضرر می‌شوند، اظهار کرد: باید زمینه‌های فعالیت و سوءاستفاده دلالان بسته شود که امکان ساماندهی بازار زعفران و تکمیل زنجیره آن در کشور به کمک اجرای طرح خرید توافقی وجود دارد. همچنین هنوز زعفران ایرانی با بسته‌بندی دیگر کشورها در بازارهای جهانی معامله می‌شود؛ اما با ایجاد انسجام در بازار به کمک طرح خرید توافقی در بورس‌کالا می‌توان زعفران را از کشاورزان خریداری و اقدام به بسته‌بندی آن کرد تا صادرات به شیوه‌ای منسجم‌تر و با کیفیت و تحت برند ایرانی انجام شود.


 پتانسیل یک میلیارد دلاری صادرات پسته از بورس کالا‌
یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ارزش بالای صادرات محصولات کشاورزی گفت: ارزش صادرات محصول زعفران ایران در سال ۹۷ مبلغی در حدود ۳۵۰ میلیون دلار و ارزش صادرات پسته در حدود یک میلیارد دلار بوده که این ارقام نیاز به یک مرجع قیمت‌گذاری رسمی را بیش از پیش آشکار می‌کند که بورس‌کالای ایران به‌عنوان یکی از ارکان مهم اقتصادی کشور می‌تواند نقش مهمی را در این زمینه ایفا کند.


محمدرضا اسلامی با اشاره به راه‌اندازی معاملات آتی پسته در بورس گفت: معاملات قراردادهای آتی پسته نیز درحالی بعد از شروع معاملات گواهی سپرده کالایی این محصول در بورس آغاز شده که معاملات مذکور به‌دلیل تولید بالای این محصول در کشور، مورد توجه فعالان این حوزه قرار گرفته. به گفته اسلامی، نکته مهم درخصوص معامله محصول پسته در بورس این است که با توجه به مقدار بالای صادرات آن، تاثیر نرخ ارز بر آن بیش از زعفران است. وی با اشاره به اینکه بالاترین درصد پسته تولیدی کشور متعلق به استان کرمان است، گفت: انجام معاملات پسته در بورس‌کالا در قالب معاملات آتی و گواهی سپرده کالایی می‌تواند کمک شایانی به رونق معاملات این محصول و همین‌طور شناخته شدن پسته ایرانی در بازارهای جهانی کند. این معامله‌گر بازارهای کالایی تاکید کرد: ورود پسته به بورس‌کالا در گذشته نیز انجام شد که در آن زمان به دلایلی چندان مورد توجه فعالان بازار قرار نگرفت اما هم اکنون بورس‌کالا با فراهم آوردن بیشتر ابزارهای معاملاتی روی محصول پسته، دست پر وارد میدان شده و امروز علاوه بر انبارهای استاندارد پذیرش شده، فرآیند پذیرش انبارهای جدید نیز با جدیت تمام درحال اهتمام است.

برچسب ها: ,,,,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان