کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

راهكارهاي مفيد مالي >>> 9 راه مفيد برای پس‌انداز از بودجه ماهيانه؛ هوشمندانه خريد كنيد هوشمندانه مصرف کنید

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 5 دقيقه

 

راهكارهاي مفيد مالي >>> 9 راه مفيد برای پس‌انداز از بودجه ماهيانه؛ هوشمندانه خريد كنيد هوشمندانه مصرف کنید


 خانواده‌های کم‌خرج می‌دانند که سفرهای ولخرجانه و لباس‌های آخرین مدل لزوما خانواده‌ای شاد را شکل نمی‌دهد، اما کاهش فشارهای مالی می‌تواند تنش‌ها را در خانواده کم کند. کارهای ساده‌ای هست که می‌تواند برای پس‌انداز کردن بیشتر از بودجه ماهانه انجام شود:

 برنامه غذایی خود را مشخص کنید.
 یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات حتی کم‌خرج‌ترین خانواده‌ها رفتن به رستوران برای خوردن غذاهای بی‌مقدار است. خانواده‌ها به جای درست کردن غذای سالم و ارزان در خانه، پول خود را صرف کالری‌های اضافه می‌کنند و خود به خود بودجه را تحت فشار قرار می‌دهند.  با وقت گذاشتن برای برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی دیگر به این مشکل که ندانید شام چه دارید بر نخواهید خورد. شما می‌توانید هر طور دوست دارید برنامه‌ریزی کنید، اما ساده ترین راه برنامه‌ریزی برای یک ماه است. وقتی بدانید که امروز قرار است مرغ بخورید، 20 دقیقه به فریزر زل نمی‌زنید.
 
 هوشمندانه خرید کنید.
 پس‌انداز پول از خرید خواربار کار چندان پیچیده‌ای نیست. استراتژی‌های هوشمندانه می‌تواند در فروشگاه‌ها فشار را از روی شما بردارد تا هزینه زیادی نکنید. مهم است که شما همه خرید خود را در یک بار انجام دهید و هرآنچه را نیاز دارید با یک سفر شهری تهیه کنید. بازگشتن به مغازه برای خرید یک پاکت شیر فراموش شده علاوه بر افزودن هزینه بنزین می‌تواند باعث خریدهای اضافه و غیرضروری شود. همین طور خرید بدون کودکان راحت‌تر است. در حضور بچه‌ها، تمرکز روی خریدهای ضروری و اجتناب از خریدهای ناگهانی به خصوص با اصرار بچه‌ها سخت‌تر است.

 تعطیلات را در خانه خوش باشید.
 به جای صرف بودجه برای رفتن به یک محل تفریح معروف، ببینید که در اطراف خانه شما چه جاهایی برای خوش‌گذراندن هست. اگر چند روز مرخصی یا تعطیلی دارید، حتی خوابیدن روی تختخواب می‌تواند تفریح محسوب شود. شهرهای نزدیک به شما هم می‌توانند گزینه خوبی باشند. شاید در اطراف شما آثار تاریخی، موزه‌های مجانی یا سینماهای ارزان باشد. تا وقتی بتوانید اوقات خوبی برای بچه‌ها فراهم کنید، آنها دلتنگ سفرهای دراز نمی‌شوند. اصل تعطیلات گذراندن زمان و خاطره ساختن است. برای چنین کاری واقعا باید از کشور خارج شوید؟

 بر اقلام دوباره قابل استفاده سرمایه‌گذاری کنید.
 اجناس مصرفی معمولا ارزان و بی زحمت هستند، اما نه وقتی مجبور باشید مکررا آنها را بخرید. خانواده شما احتمالا نیازبه محصولات کاغذی دارد؛ اما چرا پول خود را صرف آن کنید وقتی می‌توانید اجناس دوباره قابل مصرف بخرید؟ استفاده از حوله‌های کاغذی راحت است، اما به جای آنها می‌توانید حوله‌های پارچه‌ای قابل شست‌وشو داشته باشید. به جای استفاده از بطری‌های پلاستیکی می‌توانید از بطری‌های فلزی استفاده کنید. قبل از آنکه جنسی مصرفی را خریداری کنید، از خود بپرسید آیا جایگزینی برای آن وجود دارد که قابلیت مصرف چندباره را داشته
 باشد یا خیر.
 
جنس دست دوم بخرید.
 خرید اقلام مصرف شده در موارد درست یکی از بهترین کارهای ممکن است. بسیاری از کالاها هستند که نو و مصرف شده آنها تفاوتی برای شما نمی‌کند. مثلا وقتی می‌توان از کتاب فروشی‌های محلی کوچک کتاب‌هایی را ارزان‌تر خرید، چرا باید آن نوی آن کتاب را از مغازه‌ای بزرگ خرید؟ با این کار هم کتاب می‌خوانید و هم از کتاب‌فروشی‌های کوچک حمایت می‌کنید. کتاب فقط یک مثال است. به تمام چیزهایی که می‌شود این گونه خرید فکر کنید، خودتان شگفت‌زده خواهید شد.

 به دنبال تخفیف گرفتن باشید.
 شما ممکن است فکر کنید جنس یا خدمات ارزانی که گرفته‌اید بهترین گزینه ممکن است؛ اما اگر تحقیق بیشتری کنید ممکن است گزینه‌های بهتری پیدا کنید. حتی ممکن است با همان شرکتی که از آن جنس یا خدمات گرفته‌اید، به نتیجه بهتری برسید. این امر در مورد تقریبا همه چیز صدق می‌کند. جست‌وجو برای یافتن گزینه‌های بهتر می‌تواند معامله‌های بهتری را برای شما ایجاد کند و سبک زندگی را تغییر دهد.

 کودکان را در خانه سرگرم کنید.
 اگر بچه‌ها شما را دیوانه کنند، رفتن به سینما وسوسه انگیز است، اما این کار برای بودجه خانواده فاجعه است. به جای بیرون بردن کل خانواده، راه‌هایی برای سرگرم کردن بچه‌ها در خانه بیابید. بازی‌های تخته‌ای یا دیدن فیلم در خانه می‌تواند به حفظ بودجه شما کمک کند. اگر به بیرون رفتن نیاز پیدا کردید، منتقد پارک‌ها شوید! یعنی به همه پارک‌ها سر بزنید و درباره ویژگی‌های خوب و بد آنها با هم صحبت کنید. این کار هم جالب است هم به شما کمک می‌کند پارک دلخواه خود را انتخاب کنید.
 
 به کتابخانه بروید.
 یکی از بهترین راه‌های سرگرم کردن بچه‌ها رفتن به کتابخانه عمومی است. این کار هم به حفظ بودجه کمک می‌کند و هم بهترین پاسخ به عبارت «حوصله‌ام سر رفته» است. پس‌انداز کردن به کمک آموختن از کتاب‌ها قطعا وسوسه‌انگیز است. البته حواستان باشد کتاب‌ها را به موقع پس بدهید!

 انرژی را هوشمندانه مصرف کنید.
 بارها شنیده‌اید که انرژی را حفظ کنید تا پول پس‌انداز کنید. همه خانواده‌ها ابزار و دانش استفاده از وسایل کم‌مصرف را ندارند اما راه‌های واقعا ساده‌ای هم برای حفظ انرژی هست. خاموش کردن چراغ‌ها و کاهش زمان حمام رفتن و ده‌ها کار دیگر ساده و سنتی وجود دارد که می‌توان انجام داد. این کار هم به پس‌انداز کردن بودجه ماهانه کمک می‌کند و هم به فرزندان شما اهمیت حفظ انرژی را آموزش می‌دهد. این کارها ممکن است در ابتدا سخت باشند؛ اما خیلی زود به آنها عادت می‌کنید.

 ژاکلین کرتیس/ کارشناس مانی کرشر /دنياي اقتصاد

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان