کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

راهنمای بهترین خرید در بازار >>> بهتربن نکات کاربردی برای خرید بهترین چاپگر - پرینتر

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 6 دقيقه

راهنمای بهترین خرید در بازار >>> بهتربن نکات کاربردی برای خرید بهترین چاپگر - پرینتر                                          "راهنمای خرید"


چاپگرها از لوازم جانبی كامپیوتر هستند که اکثر کاربران اداری و حتی خانگی، با توجه به نیاز خود یک نمونه از آن را در اختیار دارند.

 با توجه به تنوع بالای انواع چاپگر، اما انتخاب یک نمونه مناسب برای هر کاربر، شاید کاری سخت و سردرگم‌کننده باشد. به همین منظور توجه به نکاتی هنگام خرید لازم و ضروری است، نکاتی که در این بخش به آنها اشاره‌ای کوتاه داریم. پس اگر شما هم قصد خرید چاپگر دارید و در انتخاب بین جوهرافشان یا لیرزی، تک کاره یا چند کاره و... سردرگم هستید، 
این مطلب را بخوانید:
معرفی انواع چاپگر
براساس نوع مصرف و كارایی، چاپگرها به 5 نوع مختلف تقسیم می‌شوند:
 
   چاپگرهای جوهرافشان (inkjet)
چاپگرهای جوهرافشان به وسیله پاشیدن قطرات ریز جوهر روی یك صفحه كاغذ از طریق منافذ ریزی كه در هد وجود دارد، باعث به وجود آوردن تصاویر سیاه و سفید و رنگی در حد كیفیت مناسب می‌شود. رنگ‌های اصلی در چاپگرهای جوهرافشان، به سه رنگ اصلی تقسیم می‌شود: آبی، قرمز، زرد.
 
   چاپگرهای لیزری سیاه و سفید (تك رنگ)
چاپگرهای لیزری تك‌رنگ همانند سیستم الكتروستاتیكی كه در دستگاه فتوكپی وجود دارد، عمل چاپ را انجام می‌دهند كه این عامل باعث افزایش سرعت و كارایی چاپگر می‌شود. از ویژگی‌های جالب استفاده از چاپگرهای لیزری تك‌رنگ قیمت پایین برای هر صفحه چاپ است كه در كل باعث كاهش هزینه تعویض و با شارژ كارتریج می‌شود. همچنین استفاده از كاغذهای معمول می‌تواند باعث كاهش هزینه كاغذ مصرفی در طولانی مدت شود. یك چاپگر لیزری، بهترین انتخاب برای یك دفتر كار یا محیط اداری بزرگ است كه نیاز به چاپ متن‌های زیاد در طول روز دارند.
 
  چاپگرهای رنگی لیزری 
بهترین انتخاب برای چاپ تصاویر گرافیكی و عكس، یك چاپگر رنگی لیزری است كه به جای استفاده از جوهر، از تونرهای‌CMYK برای چاپ استفاده می‌كنند. یكی از ویژگی‌های جالب این چاپگرها، سرعت بالای آنها در چاپ تصاویر و متن‌ها است كه تقریبا با هیچ‌كدام از انواع چاپگرها قابل مقایسه نیست. 
 
   چاپگرهای چندكاره (Multi Function)
در كارهای اداری، وجود یك چاپگر چندمنظوره تاثیر بسیار زیادی بر روی سرعت كار دارد و شما می‌توانید در جایی كمتر، چاپگر، اسكنر و دستگاه فكس خود را به صورت یكجا داشته باشید، اما این دستگاه‌ها ایرادهایی دارند، یكی از ایرادات دستگاه‌ MFD این است كه در صورتی كه یك مشكل در یكی از اجزای این دستگاه به وجود آید، وسایل دیگر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. دومین ایراد این دستگاه، عدم امكان ارتقای ویژگی‌های این دستگاه است و شما از یك سری امكانات ثابت و غیرقابل تغییر برخوردار هستید كه این عامل برای بعضی از كاربران چندان خوشایند نیست. 
 
   چاپگرهای قابل حمل (Portable printer)
این چاپگرها اندازه بسیار كوچك در حد یك كیف دستی مردانه دارند كه به راحتی می‌توان آن را به جاهای مختلف حمل كرد. از ویژگی‌های جالب این چاپگر، وزن كم آن است كه در حدود 5 پوند وزن دارد و به‌راحتی با باتری كار می‌كند. معمولا این چاپگرها از تكنولوژی‌ چاپگرهای جوهرافشان یا روش تانرهای حرارتی (ریبون) استفاده می‌كنند.
 
نکاتی برای انتخاب و خرید چاپگر:
1- نیاز خود را مشخص کنید:  نوع چاپگر انتخابی بستگی به كاری دارد كه شما می‌خواهید با چاپگر خود انجام دهید. مانند چاپ متن و تصاویر گرافیكی سیاه و سفید یا رنگی، این عامل باعث تغییر در نوع چاپگر انتخابی شما می‌شود، مثلا اگر شما به چاپ تعداد زیادی صفحات متنی احتیاج دارید، آن وقت برای شما یك چاپگر لیزری تك رنگ مناسب است. ولی برای تصاویر گرافیكی و عكس، دیگر نمی‌توانید از یك چاپگر لیزری سیاه و سفید استفاده كنید و نیاز به یك چاپگر رنگی جوهرافشان یا لیزری دارید تا بهترین كارایی را به دست آورید.
 
 2-به وضوح چاپ دستگاه دقت کنید: دقت چاپ در یك چاپگر به‌طور مسلم یكی از عوامل مهم در انتخاب چاپگر است. دقت چاپ در اصل به تعداد نقاطی گفته می‌شود كه در هر اینچ مربع از صفحه توسط چاپگر ایجاد می‌شود كه این نقاط معمولا روی صفحه در دو جهت عمودی و افقی به چاپ می‌رسند. به همین منظور، در هنگام معرفی دقت چاپ چاپگر آن را با دو عدد معرفی می‌كنند. مانند 600* 600 كه اولین عدد مربوط به دقت چاپ افقی و دومین عدد مربوط به دقت چاپ عمودی است. امروزه اكثر چاپگرها از دقت استاندارد 600* 600 پشتیبانی می‌كنند كه این عامل باعث به وجود آمدن تصاویری با دقت بالا در حین چاپ می‌شود. به طور عمومی چاپگرهای جوهر افشان دقتی در حدود 1200 * 2400 نقطه در اینچ را به چاپ می‌رسانند، اما در مدل‌های جدید این چاپگرها این نقاط افزایش یافته و به حدود 1200 * 4800 نقطه در اینچ رسیده است. چاپگرهای لیزری تك رنگ در حدود 600 * 600 نقطه در اینچ را به چاپ می‌رسانند كه این دقت برای چاپ متن و تصاویر سیاه و سفید بسیار مناسب است. دقت چاپ در چاپگرهای لیزری از 1200 * 1200 تا 1200 * 2400 نقطه در اینچ است كه با این دقت می‌توانید تصاویر گرافیكی و عكس‌های خود را با بهترین كیفیت ممكن به چاپ برسانید.
 
3-سرعت چاپ را مد نظر قرار دهید: یكی دیگر از عوامل مهم در انتخاب چاپگر برای اكثر افراد سرعت چاپ آن است، زیرا برای بعضی از افراد، حتی چند ثانیه نیز تأثیرگذار است. به همین دلیل، یكی از عوامل مهم در خرید چاپگر، سرعت چاپ آن است. به همین دلیل هنگام خرید باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید، ولی این سرعت كه روی چاپگرها نوشته شده است، یك سرعت واقعی در چاپ متن یا تصویر نیست، پس هنگام خرید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید و سعی کنید قبل از خرید در صورت امکان دستگاه را تست کنید.
 
4- به کیفیت چاپ دستگاه اهمیت دهید: کیفیت چاپ با توجه به نوع کارایی و مصارف کاربران، متفاوت است. اگر شما به چاپ متن‌های نوشتاری با کیفیت بالا نیاز دارید، تقریبا تمام چاپگرهای رنگی و سیاه و سفید لیزری در بازار متن‌های نوشتاری را به خوبی چاپ می‌کنند. (چاپگرهای لیزری رنگی هم در کشیدن نمودار‌ها و تصاویر دو بعدی گرافیکی بسیار عالی هستند و آنها را به‌خوبی چاپ می‌کنند.) در چاپ تصاویر گرافیکی و عکاسی، چاپگر جوهرافشان انتخاب مناسبی برای کاربران عمومی تا غیرحرفه‌ای است.
 
 5-هزینه‌هاي چاپ را در نظر بگیرید: نکته بعدی که باید در خرید چاپگر به آن توجه کرد، مقدار هزینه‌ای است که در هر صفحه چاپ به وسیله چاپگر برای شما ایجاد می‌شود؛ چرا که این قیمت با مقدار مصرف جوهر توسط چاپگر رابطه مستقیم دارد. در چاپگرهای جوهرافشان، قیمت کلی جوهر تاثیر زیادی بر روی قیمت کلی چاپگر دارد.  البته اکنون این مشکل با توجه به عرضه کارتریج‌های طرح یا شارژی شکل دیگری به خود گرفته است که اینجا به شما توصیه می‌کنیم از خرید این کارتریج‌ها خودداری کنید./مریم عسگری
برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان