کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

🔴مقالات آموزشي بورس> مزایا و معایب افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم (صرف سهام) چیست؟ فرق افزایش سرمایه سلب حق تقدم در چیست؟؟

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 6 دقيقه


>>>  مقالات آموزشي بورس> مزایا و معایب افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم (صرف سهام) چیست؟ افزایش سرمایه سلب حق تقدم چه فرقی با سایر افزایش سرمایه ها دارد؟

 

وب سایت بورس نگار  - درباره افزایش سرمایه و انواع آن پیش از این صحبت کرده ایم (اینجا را بخوانید) اما افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم چیست؟ افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم (صرف سهام) که کمتر مرسوم است و این روزها با عرضه #شگستر مجددا بر سر زبانها افتاده چگونه است و مزایا و معایب افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم چیست و تاثیر آن بر قیمت سهام و سهامداران چگونه خواهد بود جهت اطلاع از این موارد تا انتها با وب سایت بورس نگار همراه باشید

 

افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم چیست وب سایت بورس نگار

وب سایت بورس نگار - مطالب آموزشی بورسی - درباره افزایش سرمایه و انواع آن پیش از این صحبت کرده ایم (اینجا را بخوانید) اما افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم چیست؟ افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم (صرف سهام) که کمتر مرسوم است و این روزها با عرضه #شگستر مجددا بر سر زبانها افتاده چگونه است و مزایا و معایب افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم چیست و تاثیر آن بر قیمت سهام و سهامداران چگونه خواهد بود جهت اطلاع از این موارد تا انتها با وب سایت بورس نگار همراه باشید


>>>    افزایش سرمایه یعنی فرآیند افزایش اسمی میزان سرمایه ثبت شده شرکت به روشهای مختلف جهت تامین مالی پروژه ها، توسعه فعالیت‌ها و بهبود وضعیت مالی شرکت که از جند طریق زیر انجام میشود که ما در این مطلب به "سلب حق تقدم" می پردازیم:
       1.  افزایش سرمایه از محل سود انباشته (سودهای پرداخت‌‌نشده سال‌های قبل)
       2.  افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت
       3.  افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و محل مطالبات حال شده سهامداران
       4.  افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق تقدم

 

>>>   افزایش سرمایه از روش صرف سهام چیست؟
  در این روش، شرکت سهام خود را به مبلغی بیش از قیمت اسمی و از طریق پذیره‌نویسی به فروش رسانده و تفاوت حاصل از قیمت فروش و قیمت اسمی سهام را، به حساب اندوخته منتقل یا در ازای آن، سهام جدید به سهامداران قبلی می‌دهد. در افزایش سرمایه به روش صرف سهام به جای انتشار سهام عادی با ارزش اسمی، پذیره‌نویسی سهام جدید ناشی از این عمل به قیمت بازار انجام می‌گیرد. منظور از صرف سهام، اضافه ارزش سهام یعنی مابه‌التفاوت ارزش بازاری و اسمی سهام است. بطور مثال ارزش اسمی هر سهم 1000 ریال است. هنگامیکه سهام به ارزشی بیش از ارزش اسمی به سهامداران جدید عرضه شود (مثلا 3000 ریال) ما به تفاوت قیمت عرضه و ارزش اسمی سهام به حساب صرف سهام در ترازنامه منتقل می‌شود که در بخش حقوق مالکانه گزارش می‌شود. در این مثال صرف سهام به ازای هر سهم 2000 ریال است.

  اما افزایش سرمایه از صرف سهام با سلب حق تقدم بدین معنی است که شرکت قرار است سهام جدید را به قیمتی بیش از قیمت ارزش اسمی 1000 ریالی منتشر کند و برای این کار اولویت دیگر سهامداران فعلی نیست و حق تقدم از آن‌ها گرفته می‌شود به سهامدار جدید داده می‌شود. در واقع سهام جدید به دیگر سهامداران از طریق پذیره نویسی عرضه می‌شود.

 

>>>   شرکتها درخصوص صرف سهام سه کار می توانند انجام دهند:

1) تبدیل مبلغ صرف سهام به سهام جایزه و توزیع آن به سهامداران قبلی:
   شرکت هنگامی که قصد دارد درصد سهامداری دارندگان قبلی را حفظ کند از این روش استفاده می‌کند. بنابراین با توزیع سهام جایزه به سهامداران قبلی، قیمت سهم متناسب با آن دچار افت می‌شود اما تعداد سهام هر شخص افزایش پیدا می‌کند و ارزش دارایی های سهامداران قبلی ثابت می‌ماند.


2) تقسیم مبلغ صرف سهام به سهاداران قبلی به صورت سود نقدی:
   در این روش شرکت صرف سهام را بصورت سود نقدی میان سهامداران قبلی تقسیم می‌کند. این روش برای شرکت چندان مطلوب نیست چرا که باعث خروج وجه نقد از شرکت می‌شود.


3) انتقال صرف سهام به حساب اندوخته شرکت:
   سومین روش نیز این است که تمامی مبالغ تامین مالی شده را به حساب اندوخته واریز و از آن برای رشد و توسعه شرکت استفاده کند. در این روش قیمت سهام شرکت پس از افزایش سرمایه بیشتر از دو حالت قبلی است و کاهش کمتری را تجربه می‌کند. بنابراین جذابیت بیشتری دارد چرا که تمامی وجوه جمع آوری شده در شرکت باقی می‌ماند.

 

>>>   شرکتها در مورد فروش سهام جدید دو رویکرد می‌توانند داشته باشند:

 1. افزایش سرمایه از صرف سهام با حفظ حق تقدم (فروش با حفظ حق تقدم)
   در این روش مانند افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی شرکت سهامداران کنونی خود را در اولویت قرار می‌دهد تا درصد سهامداری آن‌ها پس از افزایش سرمایه دچار تغییر نشود. بنابراین شرکت ابتدا سهامداران فعلی را در اولویت افزایش سرمایه قرار می‌دهد و به آن‌ها حق تقدم تخصیص می‌دهد. سهامداران نیز باید ارزش سهام را که بیش از ارزش اسمی است پرداخت کنند تا سهام جدید را خریداری نمایند.


 2. افزایش سرمایه از صرف سهام با سلب حق تقدم (فروش با سلب حق تقدم)
   در برخی مواقع شرکت تمایل دارد تا سهامداران جدیدی به سهامداران فعلی خود اضافه کند، بنابراین تصمیم می‌گیرد حق تقدم را از سهامداران فعلی سلب کند و سهام جدید را به سهامداران دیگر در بورس عرضه کند. لذا از روش افزایش سرمایه از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم استفاده می‌کند که موضوع بحث این مقاله است.

 

>>>   قیمت سهم بعد از افزایش سرمایه به روش صرف سهام  چه فرقی با افزایش سرمایه از آورده نقدی دارد؟

  هنگامیکه شرکت افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی دارد، قیمت حق تقدم سهم با قیمت خود سهم ما به التفاوت 1000 ریالی دارد. (بدلیل اینکه ارزش اسمی هر سهم 1000 ریال است و برای تبدیل حق تقدم به سهام سهامداران تنها ارزش اسمی را پرداخت می‌کنند). حق تقدم به سهامداران کنونی تعلق می‌گیرد و در صورتیکه آن‌ها تمایل داشته باشند می‌توانند ارزش اسمی سهم (1000 ریال) را پرداخت و درصد سهامداری خود را حفظ کنند یا اینکه حق تقدم خود را در بازار به فروش برسانند و مبلغ آن را دریافت کنند.


  اما در روش صرف سهام با سلب حق تقدم قضیه فرق می کند. شرکت در این روش می‌تواند سهام را به قیمتی بیشتر از ارزش اسمی به فروش برساند. بعنوان مثال اگر قیمت سهم در بازار 4000 ریال باشد، قیمت سهام تازه عرضه شده در افزایش سرمایه 3250 ريال است. دقت شود که این سهام عرضه شده در ابتدا هیچ مالکی ندارد و ناشر آن خود شرکت است نه سهامداران. قیمت تعیین شده نیز با توجه به بررسی های کارشناسی و تصمیم مجمع عمومی و هیات مدیره در نهایت اعلام می‌شود.


  وجود تخفیف در قیمت سهام عرضه شده موجب می‌شود دیگر سهامداران به خرید آن ترغیب شوند و هم اینکه این مقدار به قدری خواهد بود که سهامداران کنونی نیز درصد مالکیت خود را تا حدودی حفظ کنند و دچار تغییر زیادی نشود/

برچسب ها: ,,,,,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان