کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

بورس پس از معاملات >>> حقوقیهای بورس تهران از جان گروه بانکی چه می خواهند؟ / یکشنبه 24 خرداد 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 6 دقيقه


بورس پس از معاملات >>> حقوقیهای بورس تهران از جان گروه بانکی چه می خواهند؟  / یکشنبه 24 خرداد 94


با اتمام ساعات معاملات روز یک شنبه 94.03.24 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 92 واحد افزایش به رقم 45108 واحد رسيد. برعکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 38 واحد کاهش عدد 129884 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 34 واحد افزایش به رقم 26096 واحد رسيد.

همچنین در این روز "شپدیس" با 40 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "مبین" با 15 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 4 واحد کاهش به رقم 693 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2334 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1911 میلیارد ریال رسید.

بازار سرمایه امروز نشان داد که حقوقی های محترم یکبار دیگر به اهالی تالار رکب زدند بطوریکه در معاملات روز جاری حقوقی ها بیش از آن مقداری که دیروز خریده بودند به حقیقی های خوش باور فروختند. تا دیروز فکر می کردیم حضور حقوقی ها در قامت خریدار به دلیل حمایت و دلسوزی برای افت بیش از اندازه قیمت سهام و شاخص های بورسی است اما یک روز از این موضوع نگذشته متوجه شدیم برخی از این بزرگوازان خیلی شیک و مجلسی نوسانی اندک از حقیقی ها گرفتند و رفتند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، با نگاهی به معاملات سهام در روز جاری خصوصاً در گروه بانکی این موضوع به خوبی نمایان است، سهامدار خرد از همه جا بی خبر با خیال تداوم حمایت حقوقی ها و رشد هر چند اندک قیمت سهام از ابتدای معاملات روز جاری وارد صحنه خرید شدند که با حمله غافلگیر کننده برخی حقوقی های به اصطلاح زرنگ مواجه شدند. مؤید این موضوع معاملات امروز در برخی نمادها همچون "وبصادر"، "وتجارت" و "وبملت" است بطوریکه در حالی امروز از 28 میلیون و 200 هزار سهم معامله شده "وبصادر" حدود 28 میلیون آن توسط حقیقی ها خریداری شده که 14 میلیون و 800 هزار سهم از این میزان توسط حقوقی ها به حقیقی ها فروخته شده است، در نماد "وتجارت" نیز در حالی 96 درصد خریداران حقیقی بودند که 48 درصد فروشندگان را حقوقی ها تشکیل دادند.

شاید بد نباشد با یک موشکافی ساده به بررسی سناریو های احتمالی موجود برای اقدامات سئوال برانگیز حقوقی های بورس بپردازیم.

قبل از بررسی سناریوها باید ابتدا یک نکته مهم را مد نظر قرار دهیم و آن اینکه اغلب فعالیت های حقوقی ها به عنوان فروشنده سهام در گروهی انجام می گیرد که می توان گفت شاهرگ اصلی بازار سرمایه در شرایط فعلی بوده و نوسانات مثبت و منفی این گروه یعنی بانکداری با لیدری "وبصادر" نه تنها نشان دهنده وضعیت کلی بازار سرمایه است بلکه نوسانات گروه بانکداری با درجه حساسیت بالاتر برای سه نماد "وبصادر"، "وتجارت" و "وبملت" به نوعی نشان دهنده وضعیت و حال و هوای مذاکرات هسته ای کشورمان با گروه 1+5 می باشد چراکه در صورت بروز نشانه هایی از توافق این صنعت اولین واکنش ها را به دلیل منتفع شدن از بحث رفع تحریم سوئیفت بانکی نشان می دهد.

پس صنعت بانکداری در شرایط فعلی تعیین کننده جهت بازار سرمایه است لذا با آگاهی از این مهم به بررسی سناریوهای مختلف می پردازیم:

سناریوی اول؛ ظاهراً شرکت های حقوقی با ریسک جدیدی در بازار سرمایه با نام "ضربه هم نوع" مواجه هستند که معمولاً ذهنیت "اگر نفروشی بقیه می فروشند" را برای آنها ایجاد کرده است، بطوریکه ممکن است حقوقی های فعال بازار خصوصاً سهامداران گروه بانکی از ترس بلایی که چندی پیش یک حقوقی بر سر سهام "وبصادر" آورد در یک رقابت نا خواسته یا خواسته برای فروش قرار گرفته اند از همین رو با هر روند مثبتی قبل از اقدام دیگر همکارانشان پیش دستی می کنند.

سناریوی دوم؛ در این سناریو ذهنیت به سمت مذاکرات هسته ای معطوف می شود شاید برخی ار حقوقی های فعال فعلی که نظرشان به دولت قبل نزدیک تر است سعی دارند تا با ایجاد فشار فروش بر سهام بانکی اقدام به ایجاد سیاه نمایی در بحث مذاکرات هسته ای و نشان دادن نا کامی دولت یازدهم در این اقدام قابل توجه دولت باشند به هر حال هنوز مدیرانی در رأس برخی شرکت های حقوقی هستند که از دولت قبل باقی مانده اند و همچنان نظراتشان همسو با آن دولت می باشد. قصد نداریم بگوییم که اقدامات آنها تعمدی است شاید واقعاً قلباً اعتقادی به مذاکرات هسته ای ندارند.

سناریوی سوم؛ این نکته اندکی قابل تأمل تر است، از حدود یک سال و نیم گذشته که بازار سرمایه روند نزولی را در پیش گرفته هر از چند گاهی وزیر اقتصاد صحبتهایی را مبنی بر حمایت از بازار سرمایه و یا ورود نقدینگی به بورس و رسیدن قیمتها به کف عنوان کرده است اما در اکثر قریب به اتفاق موارد واکنش حقوقی ها به صحبتهای وزیر اقتصاد بر خلاف آن چیزی بوده که وزیر عنوان کرده بطوریکه بارها شاهد این موضوع بودیم که نظر وزیر اقتصاد در خصوص بازار سرمایه تفاوت زیادی با عملکرد حقوقی های فعال این بازار داشته است. حال سئوال اینجاست که چرا در جاییکه عالی ترین مقام اقتصادی کشور درخواست حمایت حقوقی ها از بازار سرمایه را می کند این افراد نه تنها از خواسته وزیر سرباز می زنند بلکه مورد توجه ترین و اثرگذارترین گروه بورسی هدف عرضه های بی مهابا آنهم در قیمت های نازل قرار می دهند؟ شاید برخی حقوقی ها هم نظر با وزیر نیستند و شاید هم برخی حقوقی های وابسته به بانکها دوست دارند پول به جای ورود به بازار سرمایه در همان سپرده بانکی باقی بماند!

هر چه هست فقط باید بگویم شبهه برانگیز است.

اما سناریوی چهارم؛ این سناریو نیز قابل تامل است، معمولاً حقوقی ها یک گام از اهالی خرد و حقیقی بازار جلوتر هستند، این موضوع هم در بحث تحلیل صادق است و هم در بحث سیاسی، شاید حقوقی ها از خبر یا موضوعی آگاهند که بازار و حقیقی ها از آن بی خبرند شاید حقوقی ها می دانند احتمالاً چه سرنوشتی در انتظار نتیجه مذاکرات در تاریخ 9 تیر ماه است و با آگاهی در حال فروش سهام گروهی هستند که بیشترین تأثیر را از نتیجه مذاکرات هسته ای می پذیرد و ممکن است دیگر زمانی بهتر از شرایط فعلی برای خروج بی دردسر از برخی سهام شرکت ها به وجود نیاید. شاید هم حقوقی ها با اطلاع از نتیجه مثبت مذاکرات هسته ای شرایط به وجود آمده را بهترین زمان برای خرید برخی کدهای خاص دیده اند و سهام حقوقی در حال ورود به برخی کدهای حقیقی است!

بر اساس این گزارش، قرار نیست سناریوهای مطروحه حتماً درست باشد اما آنچه که قابل تأمل است عملکرد و رفتار حقوقی های بازار سرمایه به عنوان یکی از مهمترین ارکان این بازار است که هم اکنون به گونه ای می باشد که گویی این سرمایه گذاران ناخواسته و با زور وارد بورس شده اند و هر کدام قصد دارند به هر نحوی و با هر قیمتی از بازار سرمایه خارج و به بازار تخصصی و مورد نظر خود در خارج از بورس وارد شوند.

براستی حقوقی از جان گروه بانکی چه می خواهد؟ // بورس نیوز

 

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان