کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

بررسی چهار عامل مهم تغییرکانال ارز ... / 7 تیر 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 4 دقيقه

بررسی چهار عامل مهم تغییرکانال ارز ... / 7 تیر 94


روز شنبه دلار تحت‌تاثیر فشار چهار نیروی افزایشی، برای اولین بار در 12 روز گذشته وارد کانال 3300 تومان شد. روز گذشته بهای دلار با 25 تومان رشد که بیشترین نوسان روزانه در 76 روز گذشته بود به قیمت 3320 تومان رسید تا بالاترین قیمت شاخص بازار ارز در 2 هفته گذشته ثبت شود. فعالان بازار 4 عامل «کاهش قیمت دینار عراق و افزایش تقاضا برای دلار در کشور همسایه»، «افزایش قیمت درهم»، «بالا رفتن حجم خرید بازیگران فردایی» و «تغییر انتظارات شماری از معامله‌گران» را عامل بازگشت کانالی دلار می‌دانند.

در اولین روز هفته، دلار تحت تاثیر فشار چهار نیروی افزایشی قرار گرفت تا بهای این ارز پس از 12 روز وارد کانال 3300 تومان شود. روز شنبه، بهای دلار با 25 تومان رشد به قیمت 3320 تومان رسید که بیشترین نرخ فروش این ارز در 2 هفته گذشته بود.

به گفته فعالان، «کاهش قیمت دینار عراق و افزایش تقاضا برای دلار در کشور همسایه»، «افزایش قیمت درهم»، «بالا رفتن حجم خرید بازیگران فردایی» و «تغییر انتظارات شماری از معامله‌گران» 4 عاملی بودند که قیمت دلار روز شنبه را تحت‌فشار قرار دادند تا دومین افزایش معادل یا بالای 20 تومان در 4 روز گذشته به ثبت برسد. در مقابل این 4 نیرو، بازیگران بازارساز رسمی قرار داشتند که با عرضه خود مانع افزایش بیشتر دامنه نوسان شدند.
 همسو با افزایش دلار در بازار آزاد، نرخ رسمی دلار در مرکز مبادلات ارزی 41 ریال افزایش یافت و  به قیمت 2927 تومان و 5 ریال رسید، اما روز شنبه با وجود ناهمسویی سکه با افزایش دلار در ساعات ابتدایی روز، قیمت این کالای گرانبها در ساعات پایانی روز رشد کرد و با 3 هزار تومان رشد به قیمت 915 هزار تومان رسید. 

 7/ 1 درصد افزایش در 4 روز
شاخص بازار ارز که از تاریخ 15 خرداد تا 2 تیرماه تنها یک افزایش قیمت را تجربه کرده بود، از چهارشنبه گذشته در مسیر افزایشی قرار گرفت و در 3 روز کاری 53 تومان(معادل 7/ 1 درصد) افزایش را تجربه کرد. سه‌شنبه گذشته، دلار با رسیدن به قیمت 3267 تومان کمترین قیمت سال 94 را به ثبت رساند، اما روز چهارشنبه با 20 تومان افزایش از کف قیمتی سال 94 بالا آمد و به قیمت 3287 تومان رسید. این افزایش در روز پنج‌شنبه دنبال شد تا دلار با 8 تومان افزایش به قیمت 3295 تومان برسد و اولین افزایش هفتگی شاخص بازار ارز در یک ماه گذشته به ثبت برسد.
 در ادامه روند رو به رشد، روز شنبه دلار با 25 تومان افزایش به قیمت 3320 تومان رسید تا پس از 12 روز نوسان در نیمه بالایی کانال 3200 تومان، به کانال 3300 تومان وارد شود. قیمت بازار اختلافی 19تومانی با نرخ فروش دلار در سامانه سنا تا ساعت 4بعدازظهر داشت.
فعالان بازار ارز، پایین آمدن ارزش دینار عراق و افزایش تقاضا در کشور همسایه برای خرید دلار را یکی از عوامل اصلی رشد قیمت‌ عنوان کردند. به گفته فعالان، برخی معامله‌گران با توجه به بالاتر بودن ارزش دلار در بازار کشور همسایه سعی کردند با خروج ارز از بازار داخلی به سوی کشور همسایه از تفاوت قیمتی دو بازار کسب سود کنند. به اعتقاد آنها تحت تاثیر فعالیت این معامله‌گران، روز شنبه حجم ارز موجود در بازار نسبتا کم بود؛ در کنار کاهش حجم ارز، عواملی مانند افزایش قیمت حواله درهم و تغییر انتظارات شماری از معامله‌گران نیز به رشد 25 تومانی این ارز در روز شنبه کمک کرد. به گفته شماری از فعالان، تلقی برخی از معامله‌گران رسیدن به توافق کامل تا تاریخ 10 تیر ماه بود، اما در روزهای اخیر خبرهایی از احتمال طولانی‌تر شدن مذاکرات از زمان پیش‌بینی شده منتشر شده است، عاملی که موجب شده برخی از معامله‌گران سعی کنند با ایجاد جو روانی پیرامون این خبر به کسب سود بپردازند.
 از سوی دیگر، معکوس شدن جهت حرکتی دلار موجب افزایش حجم معاملات فردایی شده است. روز شنبه با عبور دلار از کانال 3300 تومان، حجم این معاملات افزایش بیشتری یافت و هیجان بازار ارز با این تحرکات بیش از پیش شد، اما با ورود بازیگران بازارساز رسمی که پس از غیبتی حدودا 20 روزه فعالیت خود را از سر گرفته بودند، هیجان بازار مقداری کاهش یافت تا از افزایش دامنه نوسان جلوگیری شود.

 همراهی سکه با دلار
روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی که در ساعات ابتدایی روز برخلاف افزایش شاخص بازار ارز در مسیر کاهشی قرار گرفته بود، در ساعات انتهایی روز تغییر مسیر داد و با 3 هزار تومان رشد به قیمت 915 هزار تومان رسید. این رشد در ادامه افزایش سکه در 2 روز انتهایی هفته گذشته بود. چهارشنبه و پنج‌شنبه گذشته سکه 7 هزار تومان بالا رفت و از قیمت905 هزار تومان روز سه‌شنبه به 912 هزار تومان در روز پنج‌شنبه رسید. /دنیای اقتصاد/

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان