کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

بورس پس از معاملات >>> نگاهی به اتفاقات بازار بورس و سهام / دوشنبه 8 تیر 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 8 دقيقه


بورس پس از معاملات >>> نگاهی به اتفاقات بازار بورس و سهام / دوشنبه 8 تیر 94


با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 94.04.08 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 48 واحد افزایش به رقم 46338 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 95 واحد کاهش عدد 133231 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 13 واحد افزایش به رقم 26668 واحد رسيد.

همچنین در این روز "وبصادر" با 23 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "تاپیکو" با 12 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 2 واحد کاهش به رقم 721 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1025 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 966 میلیارد ریال رسید.

شاخص کل بورس در معاملات روز جاری به تبع رشد اندک قیمت سهام شرکت ها توانست با رشد غیر قابل توجه 31 واحدی مواجه شود البته این اتفاق در حالی افتاد که حجم و ارزش معاملات سهام در بازار امروز چنگی به دل نمی زد و همچنان موجی از ترس و نا اعتمادی در بین اهالی تالار وجود داشت.

بر اساس گزارش بورس نیوز، واقعاً جای تعجب و تأمل بسیار دارد که چرا اهالی تالار رفتاری را از خود به نمایش گذاشته اند که بر خلاف تجربیات گذشته بوده و در یکی از حساس ترین زمان ها برای بازار سرمایه، بی تفاوتی جایگزین هیجان و تکاپو شده است.

بر این اساس تصمیم گرفتیم به میان اهالی تالار برویم و علت این امر را جویا شویم، به هر حال وقتی اخبار مذاکرات هسته ای که یکی از مهمترین موضوعات و چالش های سالهای اخیر بورس می باشد به سمت مثبت بودن گرایش بیشتری دارد اما هنوز اهالی تالار از بازار فراری هستند باید مشکلی وجود داشته باشد که از آن بی خبریم.

لذا با توجه به پیگیری های ما سرانجام علت اتفاق مشخص شد، علتی که علی رغم قابل حل بودن بسیار نگران کننده هم هست.

بر اساس این گزارش، متوجه شدیم که اهالی تالار بیشتر از آنکه نگران تصمیمات گروه 1+5 باشند نگران تصمیمات مسئولین داخلی برای روزهای پس از توافق می باشند، آنها نگران تصمیمات خلق الساعه ای هستند که ممکن است مجدداً در روزهای بعد از توافق شاهد آن باشند اهالی تالار آنچنان که از حقوقی های کارشکن و نا فرمان هراس دارند از تحریم ها و اقدامات خصمانه غرب و آمریکا ترس ندارند.

البته حق هم دارند چرا که اقدامات و تصمیمات مسئولین پس از توافق لوزان کاری با بازار سرمایه کرد که عدم توافق و تشدید تحریم ها نیز نمی توانست به این شدت تأثیر گذار باشد. ظاهراً تب و تاب کابوس حباب قیمتی آنچنان پیش چشم برخی از مسئولین امر بالا بود که اجازه دیده شدن حفره قیمتی را به آنها نداده بود.

از سویی دیگر برخی از حقوقی ها آنچنان از این آب گل آلود ماهی گرفتند که با رفتنشان نه تنها ماهی نماند بلکه حوضچه را نیز خشکاند.

وقتی حقوقی ها در روزهای پس از توافق و نیز نا مطلوب ترین شرایط بازار به گونه ای اقدام به فروش سهام کردند که گویی قصد انتقام جویی دارند باید حق داد اهالی تالار امروز با نگاه به دیروز چنین رفتاری را از خود به نمایش بگذارند.

از همین رو سختی کوتاه و البته خودمانی با وزیر اقتصاد به عنوان مسئول و متولی اصلی بازار سرمایه داریم.

آقای وزیر شاید هیچ مسئولی به اندازه شما آگاهی از آنچه که طی چندین ماه گذشته بر سر بازار سرمایه و اهالی آن آمده نداشته باشد. نیک می دانید که بازار سرمایه با فرض ایجاد حباب قیمتی در سال 92 به حفره بزرگ قیمتی در زمان حال تبدیل شده است و در این راه هر کسی و هر نهادی به اندازه خود مقصر بوده و نمی توان یک نفر و یا یک نهاد را مسئول اتفاقات دانست.

آقای دکتر، بارها طی ماه های اخیر از زبان خود شما شنیده ایم که بازار سرمایه و قیمت اغلب سهام شرکت ها به کف خود بسیار نزدیک شده اند و بازار سرمایه بهترین مکان برای سرمایه گذاری در شرایط فعلی است، جناب طیب نیا، اگرچه گفته ها و تحلیل های شما عین واقعیت بوده و فاکتورهای اقتصادی موجود نیز آنرا تأیید می کند اما هر بار که حقیقی های بازار خواستند که به توصیه های شما عمل کنند سدی بنام حقوقی مانع از بازگشت اعتماد و اطمینان به بازار سرمایه شد.

آقای وزیر قطعاً به یاد دارید که چندی پیش قرار بود برخی بانکها به دستور شما به کمک بازار سرمایه بیایند و از سهامدار خرد حمایت کنند، اما چه شد؟ باید به عرض برسانیم که این حقوقی ها نه تنها به کمک بازار سرمایه نیامدند بلکه بیشترین فشار فروش سهام طی سه هفته گذشته از سوی همین بانکها بر بازار سرمایه و سهامدار خرد اعمال شد.

آقای دکتر در این بازار حقوقی هایی هستند که با وابستگی به نهاد یا بانکی خاص نه تنها اعتنایی به گفته ها و توصیه های شما ندارند بلکه در اکثر مواقع بر خلاف نظر شما رفتار می کنند حال آنکه اغلب رفتارهای آنها می تواند با توجه به ساز و کارهای موجود در بازار سرمایه به گونه ای اعمال شود که کمترین آسیب را به بازار سرمایه وارد کند اما متأسفانه نمی کنند.

در زمان هایی که هم ما و هم شما انتظار ورود نقدینگی از سوی این فعالان بازار سرمایه را داشتیم آنها در حال خارج کردن پول به هر نحوی از بورس بودند. نام آنها نزد ما محفوظ است و در صورت دستور، تقدیم خواهیم کرد.

جناب طیب نیا، اینکه طی یکسال و نیم گذشته چه بر سر قیمت سهام شرکتها و شاخص های بورس و ارزش بازار سرمایه آمده قصد تکراری است که شما به عنوان متولی این بازار از آن آگاه هستنید پس بی تعارف می رویم سر اصل مطلب.

آقای وزیر، اهالی بازار سرمایه امروز در آستانه برآورده شدن آرزو و خواسته ای هستند که به نا حق با تصمیمات نا درست دولت نهم و دهم بر مردم کشور عزیزمان تحمیل شده و امروز بار آن بر دوش دولت برخاسته از دل مردم با شعار تدبیر و امید سنگینی می کند.

آقای دکتر سالهای زیادی است که سهامداران و مردم جامعه به امید چنین روزی دست به دعا برده اند و صدای آنها به گوش هیچ دلواپسی نرسیده است. اما ظاهراً دلواپس واقعی مردم با تدبیر و امید امروز در حال برآورده کردن خواسته مردم است.

جناب وزیر اهالی تالار چند درخواست کوچک از شما به عنوان عالی ترین مقام اقتصادی و به عنوان فردی که هم درد را می شناسد و هم درمان را می داند، دارند که انتظار برآورده شدن آن از سوی شما به عنوان عضو دولت تدبیر و امید می رود:

- لطفاً پس از توافق اصلاً نگران حباب قیمتی در بورس نشوید چون بازار سرمایه آنچنان افتی را تجربه کرده که مدت زمان زیادی طول می کشد تا به جایگاه اصلی و ارزش واقعی خود برسد چه برسد به حباب قیمتی.

- لطفاً حداقل دو ماه پس از توافق هیچ عرضه اولیه ای را وارد بورس نکنید چراکه اکثر سهام شرکت ها در حال حاضر بسیار به نرخ های عرضه اولیه خود در سالیان گذشته نزدیک شده اند و هم اکنون هر کدام از آنها به اندازه یک سهام عرضه اولیه جذابیت دارند مضاف بر اینکه بسیار بهتر از تازه واردها به شما در رسیدن به هدف واقعیتان که همان رشد و توسعه بازار سرمایه است کمک می کنند چراکه این عرضه اولیه های قدیمی همانند تازه واردها 5 تا 10 درصدی نیستند بلکه هر کدام بالای 20 درصد شناوری دارند.

- لطفاً برای مدتی شاخص بورس را نگاه نکنید چراکه رشد شاخص نشان دهنده میزان کسب سود و بازدهی اهالی تالار نیست چون این شاخص چه 100 واحد رشد کند و چه 500 واحد در یک روز رشد کند اهالی تالار در بهترین حالت فقط 5 درصد از زیان بیش از 50 درصدی ماه های گذشته را جبران کرده اند، پس بدون نگرانی اجازه دهید سهام شرکت ها به قیمت های واقعی خود نزدیک شوند.

- لطفاً حقوقی هایی را که طی ماه های گذشته فقط نمک بر زخم سهامداران پاشیدند و به جای حمایت لجاجت کردند را مجاب به اجرای قوانین بورس برای عرضه سهام به میزان بالا از طریق بازار بلوک کنید.

- لطفاً شرایطی را فراهم کنید تا پس از مذاکرات رقابت عادلانه ای بین بانک، بورس و اوراق مشارکت برقرار شود این موارد اغلب شامل کارمزد، مالیات و ارایه خدمات می شود.

- لطفاً به سازمان خصوصی سازی دستور بدید برای کسب درآمد از طریق عرضه سهام در بورس ابتدا با تأملی کوتاه مدت، اندکی چشم و دل سیرتر عمل نماید، حتماً یادآوری بفرمایید این بازار تنها محل از ارتزاق آنها نیست و آهسته و پیوسته رفتن پاسخ مناسب تری خواهد داشت.

- لطفاً برای مدتی حضور مسئولین بورسی در صدا و سیما را ممنوع کنید چرا که مشک آنست که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید.

آقای وزیر در پایان از شما تقاضا داریم از اهالی تالار حمایت کنید و اجازه ندید برخی متولیان بازارهای رقیب با مسموم کردن فضای بورس به بهانه ایجاد حباب قیمتی باعث بازار گرمی خود شوند.//بورس نیوز

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان