کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

جدیدترین خبرها از بازار ارز​ >>> نوسان‌گیری و کف گیری در بازار ارز با ماساژ اخبار .../ 31 تیر 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 4 دقيقه

 

جدیدترین خبرها از بازار ارز​ >>> نوسان‌گیری ارزی با ماساژ اخبار ...


 آخر وقت دوشنبه و ابتدای روز سه‌شنبه معامله‌گران غیررسمی با استفاده از «ماساژ اخبار» نوسان‌گیری کردند. در این دو روز، بازیگران غیررسمی با برجسته‌سازی برخی اخبار سعی کردند فضای بازار را تحت‌تاثیر قرار دهند و قیمت‌ها را همسو با هدف خود جهت دهند. آخر وقت دوشنبه با برجسته شدن خبر تصویب قطعنامه شورای امنیت برای لغو تحریم‌های ایران، دلار تا 3220 تومان کاهش یافت. اما معامله‌گران با بازگشایی بازار در روز سه‌شنبه با استفاده از اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی که پیش از خبر لغو تحریم‌ها انتشار یافته بود، دلار را به محدوده بالاتر بردند.


قیمت سکه حبابی‌تر شد
ماساژ اخبار در بازار ارز

روز گذشته قیمت دلار تحت‌تاثیر نوسان‌گیری معامله‌گران ارزی با استفاده از ایجاد جو روانی پیرامون برخی اخبار بالا رفت و با 15 تومان رشد به 3255 تومان رسید.یکی از تاکتیک‌هایی که در علوم ارتباطات برای تحت‌تاثیر قرار دادن مخاطب وجود دارد این است که بر اساس هدف تعیین شده، یک تصویر خبری ایجاد شود.


به‌نظر می‌رسد در مقاطعی از روزهای اخیر، بازیگران غیررسمی از این شیوه به‌صورت غریزی در بازار استفاده کرده‌اند. در واقع بازیگران غیررسمی زمانی‌ که می‌خواهند قیمت به محدوده پایین‌تری وارد شود، شروع به برجسته کردن اخبار مثبت می‌کنند و پس از آن کاهش قیمت دلار را واکنشی به اخبار مثبت تلقی می‌کنند. عمل آنها معمولا در ساعات انتهایی روز صورت می‌گیرد؛ پس از این کاهش، معامله‌گران بزرگ در زمان بازگشایی بازار با برجسته کردن برخی اخبار دیگر، تصویر روز گذشته را مخدوش و جو خرید را در بازار ایجاد می‌کنند تا قیمت در مسیر افزایشی قرار بگیرد و «کف گیری» ممکن شود. 

به گفته فعالان، پایین آمدن قیمت دلار تا رقم 3320 تومان تحت‌تاثیر خبر تصویب قطعنامه شورای امنیت برای لغو تحریم‌های ایران بود، این در حالی است که صبح روز بعد خبر اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی توسط معامله‌گران برجسته شد تا دلار جهت قیمتی خود را تغییر دهد و نوسان‌گیری معامله‌گران بزرگ عملا صورت بگیرد. ایجاد جو روانی پیرامون اظهارات رئیس‌کل در حالی صورت گرفت که این سخنان قبل   خبر قطعنامه انتشار یافته بود. در چهارمین روز هفته، قیمت سکه نیز از افزایش دلار تاثیر گرفت تا به کاهش بهای طلای جهانی کم محلی کند.

 روز سه‌شنبه، قیمت سکه تمام بهار آزادی 4 هزار تومان بالا رفت و به عدد 869 هزار تومان رسید. افزایش بی‌توجهی به کاهش اونس حبابی‌تر شدن قیمت سکه را رقم زد. چند روزی است که بازار ارز تهران تحت‌تاثیر معاملات بامدادی یا آخر شب روز پیشین قرار دارد. دیگر مانند گذشته، اکثر معاملات از ساعت 11 آغاز نمی‌شود و معامله‌گران غیررسمی با خرید و فروش‌های ساعات انتهایی روز قبل، نرخ روز بعد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. در راستای همین اتفاق، قیمت ابتدایی روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر معاملات آخر شب دوشنبه قرار گرفت. به گفته فعالان، پس از انتشار خبر تصویب قطعنامه شورای امنیت برای لغو تحریم‌های ایران، بازیگران غیررسمی شروع به فروش ارز خود کردند و حجم ارز موجود در بازار زیاد شد؛ اکثر این فروش‌ها در ساعات انتهایی روز دوشنبه که مراکز رسمی فروش تعطیل بودند، صورت گرفت.

معاملات انتهای روز در بازار به معاملات پشت خطی معروف هستند و از طریق فضای مجازی به دیگر بازیگران غیررسمی اطلاع‌رسانی می‌شوند. فروش ارز تحت‌تاثیر خبر قطعنامه موجب شد که تا آخر شب دوشنبه قیمت دلار در بازار غیررسمی به 3220 تومان برسد، عاملی که موجب شد مراکز رسمی معاملات ارزی یعنی صرافی‌ها نرخ فروش ابتدای روز سه‌شنبه خود را 3230 تومان اعلام کنند، رقمی که 10 تومان کمتر از قیمت بسته شده روز دوشنبه این بازیگران بود. پس از این افت ابتدایی، معامله‌گران بزرگ بار دیگر وارد بازار شدند و با خریدهای ارزی خود سمت تقاضا را تقویت کردند.

این معامله‌گران که در روز دوشنبه با برجسته کردن خبر قطعنامه موجب شده بودند، قیمت تا 3320 تومان پایین بیاید، در روز سه‌شنبه سعی کردند با برجسته کردن اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر برگشت قیمتی دلار، تصویر مثبت روز دوشنبه را مخدوش و بازار را به سمت و سوی دیگری هدایت کنند.  خریدهای ارزی معامله‌گران غیررسمی در روز سه‌شنبه موجب شد حجم ارز نقدی موجود در بازار کاهش یابد و قیمت در راستای افزایشی قرار گیرد.

 تلاش‌های این گروه موجب شد قیمت در روز سه‌شنبه در بازار غیررسمی تا 3242 تومان بالا برود. با افزایش قیمت دلار در میدان رو‌به‌روی پاساژ افشار، قیمت مراکز رسمی فروش نیز بالا رفت و رقم 3255 تومان بر تابلوی صرافی‌ها ثبت شد، رقمی که 15 تومان بالاتر از قیمت بسته شده روز دوشنبه بود. روز گذشته بهای سکه از افزایش جزیی 4/ 0 درصدی دلار تاثیر گرفت و به کاهش بیشتر اونس توجهی نشان نداد، عاملی که موجب شد حباب قیمتی این کالای گران‌بها بیشتر شود. سه‌شنبه ارزش ذاتی سکه 852 هزار تومان بود و اختلافی 17 هزار تومانی با نرخ بازار داشت. 

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان