کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

سقوط طلا تا کجا ادامه دارد؟ >>> اونس جهانی زیر مرز 1100 دلار // 3 مرداد 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 5 دقيقه

 

سقوط طلا تا کجا ادامه دارد؟ >>> اونس جهانی زیر مرز 1100 دلار // 3 مرداد 94


 طلا به روزهای ضعف خود بازگشته است، در این شکی نیست. اونس فلز زرد که همین چند سال پیش حدود 1900 دلار قیمت خورده بود، حالا به نوسان در انتهای کانال 1000 دلار روآورده است. اونس طلا هفته گذشته را با قیمت 1133 دلار آغاز کرد، اما عوامل فنی و بنیادین، این کالای گرانبها را در حدود نیمی از مقاطع کاری هفته زیر مرز 1100 دلار نگه داشت.

 هر اونس طلا که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه روی قیمت‌های 1094 و 1090 دلار ایستاده بود، روز جمعه تا ساعت 7 بعدازظهر به وقت تهران به قیمت 1083 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته رقم خورده باشد.  به این ترتیب بدترین هفته اونس از اکتبر 2014 رقم خورد. این روند باعث شده چشم‌انداز اونس به‌شدت تیره شود.

 بهای اونس روز چهارشنبه 7 دلار افت کرد، افتی که عمدتا ناشی از فشار فروش ناشی از آسیب خوردن چهره طلا و نبود عوامل بنیادین افزایشی بود. اونس که حدود یک هفته است نزدیک به پایین‌ترین سطح خود در 5 تا 5/ 5 سال گذشته نوسان می‌کند، چندی است شاهد خرید به‌عنوان سرمایه امن نبوده است. روز چهارشنبه دو عامل مهم خارجی در بازار فلزهای گرانبها به ضرر طلا عمل کردند.

 شاخص دلار در این روز تقویت و بهای نفت خام تضعیف شد. شاخص دلار که روز دوشنبه به بالاترین سطح خود در سه ماه گذشته رسید، سه‌شنبه شاهد «عقب‌نشینی اصلاحی» شد و چهارشنبه دوباره رشد کرد. تاکید مقام‌های فدرال رزرو بر جدی بودن احتمال افزایش نرخ‌های بهره تا پایان سال‌جاری میلادی همزمان با تقویت دلار، طلا را تضعیف کرده است. چهارشنبه همزمان با تقویت دوباره دلار، قیمت‌های آتی نفت خام نایمکس به کمترین سطح در 4 ماه گذشته رسید و به زیر بشکه‌ای 50 دلار رفت. تنها خبر خوب برای طلا در هفته گذشته که روز چهارشنبه اعلام شد این بود که با افت شدید قیمت طلا، خرده‌فروشی در چین و هند که دو واردکننده بزرگ طلا در جهان هستند، جهش داشته است.

 اونس روز پنج‌شنبه در مقطعی توانست به کمک «پوشش کوتاه‌مدت» و «شناسایی سود» با رشد مواجه شود، اما در نهایت با 4 دلار افت دیگر مواجه شد. البته افت شاخص دلار در این روز از افت بیشتر اونس جلوگیری کرد. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز پنج‌شنبه آورد: «بازار روز پنج‌شنبه آرام‌تر بود؛ زیرا هیچ خبر مهمی که بتواند بازار را تکان بدهد وجود نداشت.

 هواداران افزایش در بازار طلا ناامیدانه در جست‌وجوی اخبار مثبتی هستند که بتواند به سرمایه‌های آنها رشدی بدهد.» روز پنج‌شنبه همزمان با افت شاخص دلار، بهای آتی نفت خام نایمکس روی پایین‌ترین سطح خود در 4 ماه گذشته ماند تا در نهایت اونس در ابتدای آخرین محدوده کانال 1000 دلار متوقف شود.  اونس روز جمعه را با نوسان پیرامون رقم 1085 دلار آغاز کرد و تا لحظه تنظیم این گزارش به این روند ادامه داد. هر دو عامل خارجی مهم، روز جمعه نیز اونس را تحت فشار نگه داشتند. شاخص دلار روز گذشته(تا زمان نوشته شدن این گزارش) رو به رشد داشت، در حالی که نفت نزدیک پایین‌ترین سطح خود در 4ماه گذشته ماند. اما مهم‌ترین عامل فشار روی طلا همچنان چشم‌انداز افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا است، گرچه پایان موقت بحران یونان نیز به این روند کمک کرده است.

  این شرایط نگاه‌های کارشناسان را به طلا به شدت منفی کرده است. موسسه مالی «مورگان استنلی آمریکا» پیش‌بینی کرده که در بدترین سناریوی ممکن قیمت جهانی طلا می‌تواند با 25 درصد کاهش دیگر به کمتر از 800 دلار در هر اونس برسد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، تام پرایس، تحلیلگر ارشد این موسسه تاکید کرد که در حالی که فدرال رزرو آمریکا قصد دارد نرخ بهره را برای نخستین بار در 10 سال گذشته افزایش دهد و با توجه به بهبود شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی و کاهش خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهان، به‌نظر می‌رسد قیمت طلا احتمالا با افت بیشتری روبه‌رو خواهد شد. بر اساس این گزارش موسسه مورگان استنلی پیش‌بینی کرده میانگین قیمت هر اونس طلا تا پایان امسال به 1050 دلار خواهد رسید و در بدترین سناریو قیمت طلا احتمالا با 25 درصد کاهش بیشتر به کمتر از 800 دلار خواهد رسید. موسسه گلدمن ساکس نیز کاهش قیمت طلا به کمتر از هزار دلار در هر اونس را پیش‌بینی کرده است. قیمت طلا آخرین بار در سال 2008 میلادی به کمتر از 800 دلار در هر اونس رسیده بود. البته تمام کارشناسان با این نظر موافق نیستند.

 تحلیلگر ارشد موسسه مالی «آر‌بی‌سی کاپیتال» معتقد است گرچه قیمت جهانی طلا هم‌اکنون به پایین‌ترین سطح در 5 سال گذشته رسیده، ولی روند نزولی قیمت این فلز زرد چندان دوام نخواهد داشت. جورج گرو، تحلیلگر برجسته بازار طلا از این در مصاحبه با «سی ان بی سی» گفت: «ادامه روند نزولی قیمت طلا موجب افزایش تقاضا و ورود سرمایه‌گذاران به بازار برای خرید خواهد شد و این مساله موجب متوقف شدن روند نزولی قیمت این فلز زرد خواهد شد.»

 وی افزود: «کاهش قیمت طلا در روزهای اخیر موجب شده تا بسیاری از سرمایه‌گذاران برای فروش ذخایر خود اقدام کنند و این مساله موجب تشدید روند نزولی قیمت طلا شده است. به‌نظر من قیمت طلا طی ماه‌های آینده به جایگاه قبلی خود بازخواهد گشت و این روند نزولی موقت و زودگذر خواهد بود. قیمت طلا تا پایان امسال هدف 1230 دلار در هر اونس را دنبال می‌کند.» گرو در ادامه افزود: «البته اگر قیمت طلا همچنان زیر 1100 دلار در هر اونس باقی بماند، این مساله جای نگرانی زیادی خواهد داشت.»

 فردا در گزارش «دنیای اقتصاد» ضمن بررسی وقایع بازار در روز جمعه، تمام رویدادهای مهم هفته کاری گذشته را مرور خواهیم کرد. قیمت بسته شدن هفته کاری گذشته از اهمیت برخوردار است. اگر اونس مدتی را زیر مرز 1100 دلار بگذراند، وضعیت آن با تزلزل بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

 

برچسب ها: ,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان