کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

بورس پس از معاملات >>> نگاهی به اتفاقات بازار بورس // یکشنبه 4 مرداد 94

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 4 دقيقه


بورس پس از معاملات >>> نگاهی به اتفاقات بازار بورس // یکشنبه 4 مرداد 94


با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 94.05.04 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 56 واحد کاهش به رقم 48146 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 35 واحد کاهش عدد 139334 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 23 واحد کاهش به رقم 26843 واحد رسيد.

همچنین در این روز "مبین" با 29 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "ونوین" با 25 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 4 واحد کاهش به رقم 787 واحد رسید. گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 851 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1271 میلیارد ریال رسید.

دومین روز از معاملات هفته جاری بورس در حالی سپری شد که اهالی تالار شاهد تفاوت بین روند شاخص کل با قیمت سهام شرکت ها بودند بطوریکه اگر چه روند بورس نسبت به روزهای گذشته اندکی بهتر بود و سهام شرکت ها با رشد قیمت های نسبی مواجه شدند اما شاخص کل با افتی حدوداً 59 واحدی یک مدار دیگر نیز عقبگرد کرد و وارد محدوده 66 هزار واحدی شد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، نکته قابل توجه و با اهمیتی که در معاملات امروز وجود داشت مربوط به افت شاخص ها و یا روند بورس نبود بلکه موضوع مربوط به اتفاقی می شود که بارها و بارها نسبت به آن تذکر داده شده و علی رغم بیان اصلاح روند از سوی مسئولین امر اما بازهم، شاهد تکرار تصمیمات گذشته هستیم.

بر این اساس امروز ما شاهد ترافیک در بازگشت برخی بزرگان به تابلوی معاملاتی بورس بودیم اما نکته قابل توجه در این موضوع بازگشایی تمامی نمادها در یک ربع پایانی زمان معاملات بود اتفاقی که شاید به زعم مسئولین بورسی می توانست با کاهش حجم فروش و نیز حضور هماهنگ شده برخی حقوقی ها منجر به بازگشایی قیمت سهام این شرکت ها در نوسانات مثبت و ایجاد جو خرید در بین اهالی تالار گردد که در عمل اگر چه ابتدای بازگشایی نمادها شاهد این موضوع بودیم اما در پایان مجدداً فشار فروش شکل گرفته سبب افت قیمت نمادهای بازگشایی شده و ایجاد جو منفی در بازار سرمایه شد.

نکته ای که در این خصوص بارها و بارها راجع به آن صحبت کرده ایم مشکلات به وجود آمده ناشی از بازگشایی فله ای و یکباره نماد شرکت ها می باشد چرا که مسئولین امر قطعاً به این موضوع واقف هستند که معامله گر پشت سیستم معاملاتی هشت پا نیست و با دو دست نمی توان پاسخگوی نیاز مشتریان در زمان بازگشایی فله ای نمادها بود.

از سوی دیگر اینگونه رفتار ها در هنگام بازگشایی بیشتر از آنکه موجب رشد قیمت سهام و ایجاد هیجان مثبت در بازار شود سبب سر در گمی اهالی تالار و وارد آمدن زیان به آنها می شود چرا که سرمایه گذاری در ابتدای بازگشایی نماد تحت تأثیر جو روانی قرار گرفته و اقدام به خرید سهام می کند اما پس از چند لحظه و دیدن آغاز روند کاهشی به تبع فشار فروش ایجاد شده و نبود حقوقی حمایت کننده با زیان مواجه شده و آن اندک اعتمادی را هم که به بازار داشته از بین می رود در کلام ساده و عامیانه باید گفت که لطفاً سهامداران را از کرده خود پشیمان نکنید.

از سوی دیگر جالب است که مسئولین محترم در حالی بی اعتنا به گفته ها و پیشنهادات کارشناسان کار خود را انجام می دهند که در جلسات هم اندیشی و حضوری که با کارشناسان دارند صحبت از قانونمند شدن مکانیزم بازگشایی ها و خارج کردن زمان مجاز – محفوظ شدن نمادها از حالت اختیاری به خودکار در مدت زمان کمتر از 15 دقیقه می کنند.

ولی متأسفانه در عمل همان آش و همان کاسه.

بارها گفته ایم و این بار هم تکرار می کنیم، بازار سرمایه برای بازگشت به روند تعادلی و منطقی تنها و تنها عزم دولتی و تغییر نگاه اقتصادیون را نیاز دارد و اینگونه اقدامات فقط مسکنی کوتاه مدت است که دوره درمان را به تأخیر می اندازد.

باید باور کنیم که چرخهای اقتصادی کشور با بازار سرمایه مریض هیچگاه نخواهد چرخید چرا که اقتصاد نیاز به سرمایه گذاران جدید و پول های جدید دارد و مطمئناً با این روندی که امروز شاهد آن هستیم دولت مجبور است تا هنگامی که چنین نگاهی به بازار سرمایه دارد به تنهایی مسئولیت گرداندن چرخهای اقتصادی را بر عهده بگیرد و بخش خصوصی توانمند تنها نظاره گر و تماشاچی خواهد بود.

اینکه بازار سرمایه کشور در زمان تحریم و تهدید وضعیت به سامان تر و از اقبال بیشتری نسبت به زمان پس از توافق هسته ای و رفع تحریم ها داشته باشد نشان از اشکال و ایراد بازار سرمایه نیست بلکه نشان دهنده عدم مدیریت صحیح و تصمیمات نادرست است. //بورس نیوز

برچسب ها:

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان