کانال تلگرام بورس نگار

جستجو در مطالب بورس نگار

مطالب برگزیده بورس نگار

رصد لحظه ای بازار حین معاملات

مطالب پيشنهادي بورس نگار

محل آگهی شما

فروشگاه مهارت نگار

🔷در مجمع 1401 پالایشی های بورسی چه گذشت؟ از اتصال #شپنا به راه آهن تا پروژه انتقال نفت از دریا به #شبندر ونیروگاه خورشیدی #شتران/ تیر1401

مدت زمان مطالعه تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 14 دقيقه


>>> در مجمع 1401 پالایشی های بورسی چه گذشت؟ خبرهای مهم مجامع پالایشی؛ در مجمع پالایشیها چقدر سود تقسیم شد؟ از اتصال #شپنا به راه آهن سراسری تا پروژه انتقال نفت خام از دریا به #شبندر و نیروگاه خورشیدی #شتران؛ نحوه دریافت سود سهام پالایشی؛ خبرهای مهم و جرئیات مجمع #پالایشیها #شپنا، #شبندر ، #شتران #شبریز / تیر1401

 

وب سایت بورس نگار - مجامع سال 1401  پالایشی های بورسی با برگزاری مجمع #شپنا، #شبندر ، #شتران #شبریز به پایان رسید و در آن شرکتها از پروژه ها و برنامه های مفصل خود رونمایی کردند که در ادامه به آن پرداخته شده...

 

+ در مجمع 1402 #پالایشیها چه گذشت؟ برای جرئیات مجمع #پالایشیهای بورسی "کلیک" کنید +زمانبندی پرداخت سود سهام

>> در مجمع 1401 #شتران چه گذشت؟

 مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالایش نفت تهران با مشارکت 59.19درصد از سهامداران برگزار شد ...
حامد آرمان‌فر مدیرعامل شتران به مجمع گزارش داد:

✅  ماموریت شرکت ارزش افزایی برای ذی النفعان است.تبدیل شدن به پالایشگاه درکلاس جهانی هدف شرکت است.

✅سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای جدید، توسعه و ارتقای پالایشگاه تنوع بخشی به محصولات از اهداف شرکت هستند.

✅ظرفیت تولید روزانه واحد تقطیر اتمسفر و خلا 250 هزار بشکه، گاز مایع 10 هزار بشکه، هایدرو کراکر 32 هزار بشکه، تصفیه نفت سفید 32 هزار بشکه، گوکردسازی 212 تن، کاهش گرانروزی 39 هزار بشکه، بنزین‌سازی 50 هزار بشکه، هیدورژن 107 میلیون فوت مکعب، تصفیه نفت گاز  54 هزار بشکه  است.

✅ 15 درصد تولید مربوط به بنزین است که استاندارد یورو را ندارد اما بنزین پاک است. نفت کوره 21 درصد گوگرد4 درصد، نفتا2 درصد، سوخت جت 6درصد، گاز مایع 5 درصد، وکیوم باتوم و... از سبد تولید را تشکیل می‌دهند.

✅ 54 درصد از بازار سوخت هوایی، 13 درصد از بازار گوگرد، 37 درصد از بازار نفت خام، 15 درصد از بازار وکیوم باتوم، 12 درصد از بازار نفت گاز ، 12درصد بازار گاز مایع، یک درصد از حلال‌ها و... را به خود اختصاص داده است.

✅تمام محصولات در بورس عرضه و به فروش می‌رسد.

✅ طی سال های 1398 و 1400 کاهش خوارک و تولید به خاطر تعمیرات واحدهای تقطیر رخ داده است. در سال 99 هم به خاطر کرونا و کاهش تولید از محل، نفت خام کاهش پیدا کرد.

✅افزایش سرمایه در سال 1401 از محل سود انباشه و آورده نقدی هم در دست بررسی است.

✅با افزایش 89 درصدی قیمت جهانی و افزایش نرخ ارز، فروش شرکت 95 درصد افزایش یافت اما در مقیاس میزان عملکرد، با سال گذشته برابر است.

✅نفت خام 59.55 دلار در بشکه بوده است. 15.26 دلار اختلاف قیمت بنزین با نفت خام است. مازوت یا نفت کوره  2.14 دلار از نفت خام ارزان‌تر است. باری نفت کوره، گوگرد و نفتا باید برنامه ویژه داشته باشیم.

✅905 ریال سود در سال 1400 ساخته شده است.


مجمع #شتران

 📌 ادامه گزارش از مجمع شرکت پالایش نفت تهران...

✅ 0.55 درصد کاهش انحراف مصرف انرژی، 5 هزار تن بهینه‌سازی مصرف سوخت، 57 هزار تن جایگزین سوخت مایع با سوخت گاز طبیعی صورت گرفت. 16 میلیارد تومان ذخیره از محل کاهش سوخت صورت گرفت. 440 میلیارد تومان درآمد از محل جایگزینی سوخت بدست آمد. 53 میلیارد تومان هزینه تامین گاز طبیعی افزایش پیدا کرد. در مجموع 83 میلیارد تومان درآمد ناشی از مدیریت سوخت پالایشگاه ساخته شد.

✅97 درصد از هزینه هاd خرید مربوط به خرید نفت خام است.
هزینه های سوخت مصرفی در سال 1.1 درصد بود که به خاطر افزایش قیمت سوخت این رقم افزایش پیدا کرد.

✅سود خالص به ازای هر بشکه در سال 1400، 8.22 دلار بوده است که 1.78 مربوط به اقلام غیرعملیاتی بوده است. هزینه‌های پالایش هر بشکه خام 2 برابر شده است. ضایعات از حدود 20هزار تن به بالای 18 هزار تن رسیده است.

✅ اصلاح قیمت‌های فرآورده نفت گاز، پیگیری جهت اثبات آثار مالی نفت خام، دریافت تعدیل مابه التفاوت نرخ‌های صادراتی ارائه و... صورت گرفت.

✅دلایل آتش‌سوزی سال گذشته را بررسی کردیم و این حادثه منجر به سوخت 36 هزار بشکه ضایعات شد. این حادثه تلفات جانی نداشت، ضایعاتی که سوخت، ضایعات نفتی بودند. با دوندگی یک‌ساله کل خسارت را از بیمه ایران گرفتیم.

مجمع #شتران

 📌 در پایان مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالایش نفت تهران، سود قابل تقسیم برای هر سهم 23 تومان تصویب شد.

✅15 میلیارد ریال هم برای بند مسئولیت‌های اجتماعی مصوب شد.

 در پاسخ به سوال سهامداران مطرح شد:

✅بخشی از زمین‌ها در تصرف شرکت هست، اما در تملک شرکت نیست، اگر اسناد قطعی را بگیریم و اگر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی صورت بگیرد، از این محل منافعی برای شرکت و سهامداران به دست می‌آید.

✅ خواهان خرید 49 درصد از سهام پتروشیمی‌ شازند هستیم تا بتوانیم با افزایش سهم، سهم مدیریتی خود را در آن افزایش و منافع هر دو شرکت را افزایش دهیم. به گزارش ، در خصوص این خرید شفاف‌سازی‌ها صورت گرفته است.

✅با توجه به اصلاحیه جدید دولتی قرار است که ماده اولیه را به قیمت جهانی بخریم و محصول‌مان را نیز به قیمت جهانی بفروشیم و این گونه بسیاری از مسائل مالی شرکت مرتفع می‌شود. خریدها و فروش های ما غیر نقدی و تهاتری هستند.

✅نماینده سازمان بورس در پاسخ به اعتراض سهامداران مبنی بر ممانعت اولیه از ورود برخی سهامداران پاسخ داد: سازمان تکلیف کرد که در صورت پشت در ماندن حتی یک سهامدار مصوبات مجمع لغو است و به همین دلیل همه توانستند وارد مجمع شوند.

 

نحوه دریافت سود #شتران
#شتران در مجمع 230 ریال تقسیم کرد سود سهامداران از تاریخ 31 مرداد به حساب سجام واریز میشود و سهامدارانی که سجام ندارند نیز از تاریخ  20 مهر 1401  با مراجه به بانک تجارت سود خود را دریافت خواهند کرد.

+++

>> در مجمع 1401 #شبندر چه گذشت؟

   مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پالایش نفت بندرعباس با حضور سهامداران و هیئت مدیره شرکت در برگزاری است.

✅طرح ملی افزایش ظرفیت تولید و بهبود کیفیت بنزین با احداث واحدهای جدید به مرحله اجرا  درامده است.

✅استفاده از اب دریا در حجم زیاد برای خنک کردن دستگاه و تهیه اب شیرین و استفاده از اسکله نفتی جهت پالایش نفت خام سنگین از جمله مزیت های رقابتی شرکت است.

✅فراورده‌های تولیدی شرکت: در دو‌گروه اصلی و ویژه است  که فراورده های اصلی شامل گاز مایع، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره و سوخت جت است.
فرآورده‌های ویژه نیز انواع خلال ها وکیوم باتوم و… است.


✅در شرایطی که کرونا و تحریم وجود دارد شرکت موفق شده تا بیش از برنامه نیز پیش برود ۹۲ درصد خوراک شرکت نفت خام صادراتی است.
در سال گذشته ۱۹ درصد پالایش نفت خام کشور را داشته ایم.

✅از مهم ترین پروژه های شرکت طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین شرکت است که ادامه فعالیت شرکت به این طرح وابسته است.

✅طرح روغن سازی پایه ۲و۳ ، احداث ۶ دستگاه مخزن جدید ذخیره سازی بنزین و نفت گاز، احداث یک رشته خط لوله ۳۰ اینچ نفت خام و اتصال ان به مخازن ذخیره سازی نفت خام پالایشگاه و ازادسازی اسکله نفت خام جهت صادرات فراورده‌های نفتی از برنامه های اتی شرکت است.

✅از جمله پروژه های انجام شده شرکت نیز طراحی خرید و نصب و راه‌اندازی یک دستگاه تولید اب صنعتی با ظرفیت تولید ۶۰۰۰ مترمکعب اب در روز، طراحی خرید و نصب و راه اندازی راه بند خودرویی ضدتهاجم در دروازه های ورودی، تکمیل ساخت سوله رسید و ارسال کالا و…

✅ اگر طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین با محوریت کک اسفنجی اجرا شود میتواند از خروج ارز از کشور پیشگیری کند. تولید محصول استراتژیک کک اسفنجی با کیفیت مورد نظر صنایع آلومینیوم سازی کشور، رفع نیاز کشور به واردات این محصول ، افزایش ظرفیت تولید فراورده های نفتی دارای ارزش افزوده بیشتر ، کاهش حداکثری میزان نفت کوره تولیدی از جمله دستاوردهای این طرح خواهد بود.

✅این طرح برای اجرای بهتر به ۳ پروژه تبدیل شده، احداث واحدهای فرایندی جدید( ۱۴ واحد فرایندی جدید)، احداث واحدهای جانبی و احداث مجتمع روغن سازی ۲ و ۳

 

مجمع #شبندر

در ادامه مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پالایش نفت بندرعباس مطرح شد….

✅ با توجه به شرایط خاص حاکم برای تامین مالی باید استراتژی هایی اتخاذ شود. از جمله تامین مالی از طریق صندوق توسعه ملی ، انتشار اوراق، شرکت های پروژه محور…

✅ با احداث خط لوله ۳۰ اینچ و دریافت نفت خام از طریق خط لوله ، میتوانیم حدود ۶۵ میلیون دلار صرفه جویی کنیم.

✅ در سال ۱۴۰۰ شرکت موفق به تولید ۸۳۸ متر مکعب گاز مایع در روز ، ۶۰۹۳ متر مکعب بنزین معمولی، ۴۶۳۸ متر مکعب بنزین یورو ، ۲۵۶۳ متر مکعب در روز نفت سفید و سوخت جت ، ۵۱۳۳ متر مکعب در روز نفت گاز معمولی، ۱۱۳۶۷ متر مکعب در روز نفت گاز یورو  شده است.

✅   سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۰ به ازای هر بشکه به ۸/۲۹ دلار رسیده است.

✅فروش فرآورده‌ها نیز از ۴۱/۶۲ به ازای هر بشکه(دلار) به ۷۲/۰۴ دلار به ازای هر بشکه در سال ۱۴۰۰ رسیده است

 

نحوه دریافت سود #شبندر

در مجمع #شبندر  ۱۳۵ تومان تقسیم شد سود سهامداران از تاریخ 1 شهریور 1401 به حساب سجام واریز میشود و سهامدارانی که سجام ندارند نیز از تاریخ  1 آبان 1401  با مراجه به بانک رفاهسود خود را دریافت خواهند کرد.


++++++

>> در مجمع 1401 #شپنا چه گذشت؟

📌مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالایش نفت اصفهان در روز جاری با حضور ۷۵ درصدی صاحبان سهام و نمایندگان قانونی آنها برگزار شد از مهمترین نکات مطرح شده در این جلسه به شرح زیر است:

✅ توسعه پایدار و متوازن و تبدیل شدن به هلدینگ موفق پتروپالایشی به تحقق بالاترین ضریب پیچیدگی در منطقه تا افق سال ۱۴۰۵ یکی از چشم اندازهای شرکت پالایش نفت اصفهان است.

✅ توسعه زیرساخت های پدافند غیرعامل و مدیریت بحران و اصلاح و بهبود زیرساخت آب و انرژی و حفظ و تداوم تامین خوراک بر تولید محصولات از دیگر استراتژی‌های شرکت پالایش نفت اصفهان خوانده شد.

✅ نفت کوره نسبت به نفت خام پایین ترین کرک اسپرد را دارد.

✅ خرید بیش از ۴۸ درصد سهم پتروشیمی اصفهان و خرید بیش از ۱۷ درصد سهام شرکت نفت سپاهان از جمله سرمایه گذاری های انجام شده در راستای تبدیل شدن به هلدینگ پترو پالایشی شپنا است.

✅ راه اندازی واحد تصفیه گازوئیل با سرمایه گذاری ۵۱۱ میلیون یورویی که قرار بود در تابستان سال جاری راه اندازی شود و دستاورد آن افزایش کیفیت محصول دیزل به استاندارد یورو است و بازگشت سرمایه آن ۴ ساله می باشد. ۶ همت هم سود حاصل از این مجموعه است.

✅احداث واحدRFCC و زنجیره ای وابسته به آن یکی دیگر از طرح های شرکت پالایش نفت اصفهان است که هدف آن صیانت از منابع ملی و جلوگیری از خام فروشی و افزایش سودآوری شرکت خوانده شد. سرمایه گذاری این واحد ۸۷۳ میلیون یورو است و برآورد سود آن ۳۹۸ میلیون دلار در سال عنوان شد.

✅ احداث واحد کی اچ تی با هدف ارتقای کیفیت فرآورده ها از جمله نفت سفید و افزایش سودآوری شرکت ایجاد شده و ضریب واحد آن ۳۰ هزار بشکه در روز است. به گزارش ، سرمایه گذاری مورد نیاز آن نیز ۶۷ میلیون دلار طی سه سال بوده و برآورد سود ناخالص ۱۶ میلیون دلار به صورت مستقیم و سه میلیون دلار ناشی از بهبود کیفیت دیزل کل است.

✅ سرمایه گذاری در زنجیره ارزش بنزن و احداث واحد فنل آستن ،سرمایه گذاری در زنجیره ارزش بوتان و احداث واحد بوتادین و صنایع وابسته مانند pbr با هدف جلوگیری از سوزاندن فراورده ال پی جی، سرمایه گذاری در زنجیره ارزش پروپان و احداث واحد pdh و دستیابی به پروپیلن با هدف جلوگیری از سوزاندن فراورده ال پی جی، سرمایه گذاری در احداث واحد اسید فسفریک در شهرستان سمیرم با هدف کاهش گوگرد نهایی که مجموعه سرمایه گذاری ها در این چهار طرح یک میلیارد یورو است.


مجمع #شپنا


✅ شرکت در نظر دارد به راه آهن سراسری نیز متصل شود.

✅ شرکت ١١همت تسهیلات دریافت کرده تا در تامین مالی پروژه ها مشکلی نداشته باشد.

✅ دستیابی به سود یک و نیم میلیارد دلاری تا سال ۱۴۰۵ یکی از اهداف شرکت خوانده شد.

✅مجوز واحد کیفی سازی گازوئیل که با گوگردزدایی از گازوئیل کیفیت محصول را افزایش می دهد، از شهریور وارد  مدار می شود که به گزارش ، ۶ هزار میلیارد تومان سود پالایشگاه را افزایش خواهد داد.

✅ تا سال ۱۴۰۵ ضریب پیچیدگی پالایشگاه از ۶.۲ به ۱۲ خواهد رسید.

✅ تولید محصولات با ارزش افزوده پایین همچون نفت کوره ،گاز مایع صفر خواهد شد، در عوض محصولات با ارزش افزوده بالا گازوئیل و بنزین افزایش خواهد یافت.


مجمع پالایشگاه اصفهان:

🔹واحد کیفی سازی گازوئیل که با گوگردزدایی از گازوئیل کیفیت محصول را افزایش می دهد ،از شهریور وارد  مدار میشود
 که ۶ هزار میلیارد تومان سود پالایشگاه را افزایش خواهد داد.

🔹تا سال ۱۴۰۵ ضریب پیچیدگی پالایشگاه از ۶.۲ به ۱۲ خواهد رسید.
تولید محصولات با ارزش افزوده پایین همچو نفت کوره ،گاز مایع صفر خواهد شد.
در عوض محصولات با ارزش افزوده بالا گازوئیل و بنزین افزایش خواهد یافت. /


مجمع #شپنا

درخواست معاونت مالی شرکت از شرکت ملی پالایش پخش : حداکثر تا بهمن یا اسفند هر سال ماخذ نرخ گذاری را مشخص کنید. جا به جایی بین نرخ های صادراتی و وارداتی و نشریه پلتس سبب سردرگمی شرکت ها می شود

 

مجمع #شپنا

📌 ادامه گزارش از مجمع شپنا

✅ دو فقره اسناد رهنی شرکت پتروشیمی اصفهان نزد بانک تجارت فک رهن شده است. ( آزاد سازی اموال و اسناد شرکت نزد بانکها ) طبق بند 6 گزارش حسابرسی و پاسخ معاونت مالی شپنا، مطابق با اصل اهمیت حسابداری ، مراجعه به کارشناسان رسمی دادگستری در خصوص تعیین ارزش منصفانه پتروشیمی اصفهان هزینه زیادی برای شرکت به همراه داشت. به همین دلیل از ارزش بازار استفاده کردیم.

✅ از 231 همت حدود 180 الی 190 همت مربوط به مبادلات شرکت با شرکت ملی پخش است و فاکتور دولتی داریم. 6 فراورده شرکت مستقیما تحویل شرکت ملی پخش می شود.  به گزارش ، بقیه فرآورده ها در بورس عرضه می شود به غیر از یک شرکت LAB که از ما نفت سفید خریداری می کند و در حال حاضر امکان عرضه نفت سفید در بورس نیست. مسئول پولشویی شرکت مکاتبات زیادی با واحد پولشویی وزارت دارایی انجام داده است اما پاسخی دریافت نمی کنیم.

✅ درخواست معاونت مالی شرکت از شرکت ملی پالایش پخش : حداکثر تا بهمن یا اسفند هر سال ماخذ نرخ گذاری را مشخص کنید. جا به جایی بین نرخ های صادراتی و وارداتی و نشریه پلتس سبب سردرگمی شرکت ها می شود.

 

نحوه دریافت سود #شپنا

در پایان مجمع #شپنا به ازای هر سهم ۶۵تومان تقسیم کرد سود سهامداران از تاریخ 25 مرداد 1401 به حساب سجام واریز میشود و سهامدارانی که سجام ندارند نیز از تاریخ  20 دی 1401  با مراجه به بانک تجارت سود خود را دریافت خواهند کرد.

 

 

 


>> در مجمع 1401 #شبریز چه گذشت؟

 مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت براساس آگهی منتشره در سامانه کدال در تاریخ 1401/04/15 در خصوص دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه راُس ساعت 10:00 روز چهار شنبه مورخ 1401/04/29 درمحل  تبريز بلوار شهريار -جنب پارک باغلار باغي-مجتمع رفاهي پتروشيمي تبريز   برگزار گردید و در خصوص دستور جلسات زیر تصمیم گیری نمود


 بر اساس تصمیمات مجمع اعضای هیئت مدیره جدید به ‌شرح زیر به مدت 2 سال انتخاب گردیدند:
گروه گسترش نفت و گاز پارسيان
سرمايه گذاري استان زنجان
سرمايه گذاري هامون سپاهان
خدمات مديريت هامون سپاهان
بازرگاني و تجارت هامون سپاهان


نحوه دریافت سود #شبریز
مجمع #شبریز در پایان مجمع شرکت پالایش نفت تبریز، به ازای هر سهم 5850 ریال سود نقدی تقسیم شد. سود سهامداران از تاریخ 15 شهریور به حساب سجام واریز میشود و سهامدارانی که حساب سجام ندارند نیز از تاریخ  1 دی ماه 1401  میتوانند با مراجعه به بانک تجارت سود خود را دریافت نمایند.

 

منبع: کارگزاری صنعت و معدن / همفکران / دنیای اقتصاد گردآوری و تنظیم وب سایت بورس نگار

برچسب ها: ,,,,,,,,,,,,,,

جدیدترین خبرهای اقتصادی


جدیدترین مطالب بورس نگار


پربیننده ترین مطالب بورس نگار


برای عضویت کلیک کنید
کارگزاری بانک سامان